Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Čínský ničitel Octavie má první evropskou homologaci, s cenami od 226 tisíc Škodu rozdrtí kdekoli
30.1.2023 | Petr Miler
Můžeme být sebevětší patrioti, ale když někdo začne prodávat konkurenta Octavie za zlomek její ceny, není divu, že jej doma prodejně poráží více jak 11krát. A není důvod si myslet, že by situace v zahraničí měla být dramaticky jiná.
Škoda Octavia v posledních letech nemá zrovna na růžích ustláno. I u nás a v Evropě přichází o zákazníky a loňský rok zakončila s jedním z nejhorších výsledků za celou svou novodobou existenci, na svém kdysi klíčovém trhu v Číně ale spadla až na úplné dno. Považte, že ještě před pár léty oslovovala Octavia jen za velkou zdí přes 171 tisíc lidí ročně, loni se musela spokojit s 9 347 prodanými vozy. To je obrovský propad a otázku: „Kam se všichni poděli?” nemusíme pokládat jen řečnicky, existuje na ni jednoduchá odpověď. Šli ke konkurenci.
Kde Škoda strádá, tam ostatní bodují. Jde i o značky, které známe hlavně díky SUV, neboť také ty pochopily, že trh kompaktních sedanů, liftbacků, hatchbacků a někdy dokonce i kombíků skýtá slušný potenciál. Tak se stalo, že značka Chery loni uvedla na trh svou zatím vrcholnou evoluci modelu Arrizo 5 zvaného Plus. A ta spolu s dalšími deriváty Octavii prodejně rozstřílela jako špejli pod růží na pouti.
Tohle auto určitě nebude žádný čínský „šunt”, neboť vyhrálo v tamní studii počáteční kvality aut (IQS) společnosti J.D. Power mezi konvenčními auty. V případě verze Plus se jedná o 4 680 mm dlouhý, 1 825 mm široký a 1 490 mm vysoký vůz stojící na podvozku s rozvorem 2 670 mm. Jde jen o 9 mm kratší vůz než v případě Škody Octavia, rozvor se liší o 16 mm, to jsou zanedbatelné rozdíly. Máme tu tedy opravdu velký kompakt, který bez potíží zvládne ubytovat čtveřici dospělých a jejich zavazadla, třebaže jinak velmi objemný (570litrový) kufr nebude tak dobře využitelný jako u škodovky. Vůz je ostatně sedanem, nikoli liftbackem.
Také další specifikace jsou srovnatelné - základním motorem je jedna-pětka bez turba se 116 koňmi, alternativou přeplňovaná verze se 156 koňmi. Převodovky mohou být manuální nebo automatické (CVT), maximální rychlost v závislosti na verzi činí až 190 km/h, akceleraci Číňané neuvádí. Nečekejme žádný uragán, ale 1 280 resp. 1 321 kg (s motorem bez turba resp. s ním) vážící vůz se zmíněnými výkony vyloženě pomalý nebude, Octavia je citelně těžší.
Nejzajímavější je ale na čínských autech obvykle cena v kombinaci s výbavou. Základ tedy vyloženě „nabušený” není, i když kola z lehkých slitin, kožená sedadla a volant, infotainment s 10,25" displejem, klimatizaci, tempomat a spoustu bezpečnostních prvků dostanete i v něm. Přesto stojí skoro neuvěřitelných 69 990 yuanů, což je asi 226 tisíc Kč. A i pokud zvolíte plně vybavený vrchol se vším představitelným včetně navigace, neustále online palubního systému s cloudovým úložištěm, dálkového ovládání všeho i se startováním motoru přes mobil, adaptivního tempomatu, elektrických sedadel s vyhříváním i chlazením, 17" kol nebo panoramatického střešního okna, jste pořád na 92 900 CNY, tedy asi 300 tisících Kč. To je naší optikou skoro neuvěřitelná nabídka, podobná Octavia stojí několikanásobně víc.
Není tedy divu, že část jejích někdejších zákazníků míří právě tímto směrem. Loni se Arriza 5 prodalo v Číně 104 335 exemplářů, jsme tedy na více jak jedenáctinásobku prodejů Octavie, to je zničující rozdíl. Číňané tak cítí šanci jít škodovce a dalším značkám po krku i jinde. A další možnost se jim vyloženě nabízí.
Kvůli sankcím zavedeným po vypuknutí rusko-ukrajinského konfliktu Škoda v Rusku prakticky nic neprodává, už etablované Chery tam naopak míří nahoru. Letos chce svoji pozici dále zlepšit a na trh přijde s dalšími třemi modely, vždy sedany. Jedním z nich je Arrizo 5 Plus a nejde o žádný planý slib, vůz právě získal oficiální homologaci a do prodeje má dorazit v první půlce roku.
Přesně specifikace a ceny zatím nejsou známy, očekávejme ale podobně výhodnou, třebaže jistě o něco dražší nabídku. Škoda bude v Rusku pro Číňany snadné sousto, pokud se tedy něco zásadního nezmění, s Chery se ale má utkávat také jinde. Číňané říkají, ze nechtějí v Rusku skončit a se svými vozy chtějí usilovat o zákazníky z celé Evropy. I kdyby tento model stál v EU 400 tisíc, bude to pro jakéhokoli zavedeného výrobce hozená rukavice.





Číňané nedělají jen levná SUV, Arrizo 5 Plus od Chery je velký kompakt typu Škoda Octavia, který českého soupeře v Číně prodejně poráží poměrem více jak 11:1. Nyní má už potvrzený příchod Evropy, auto už získalo homologaci pro Rusko a další trhy mají následovat. Foto: Chery
Zdroj: Chery
Bleskovky
Nejlepší ochrana proti hloupým zlodějům aut znovu zabrala, dva teenageři utekli od vozu jak sedláci od Chlumce
dnesJohn Cena i přes miliardové jmění používá jako auto pro každý den docela obyčejnou Hondu
včeraMajitel si své levné „americké Ferrari” předělal na „skutečné”, žalobu automobilky může čekat obratem
29.3.2023
Nejnovější články
Největší automobilová hvězda Rychle a zběsile je na prodej i s úpravami od zesnulé herecké hvězdy
před 3 hodinamiAutomobilka soustavně propagující elektromobily přišla s novým šestiválcovým dieselem
před 4 hodinamiNaprostou špičku spolehlivosti ojetých aut dnes koupíte nečekaně levně, pro řadu lidí není dost velká
před 6 hodinamiŠkoda říká, že Rusko pro ni už není důležité, její auta se tam ale vesele prodávají dál
před 7 hodinamiRenault o konci benzinů a dieselů jen mluví, reálně jich bude v 17 továrnách nově vyrábět miliony ročně
před 9 hodinami