Čínský soupeř Škody Octavia dorazil do Evropy v novém, levněji nabídne víc velikosti, výkonu i výbavy

Je to auto, které by svými parametry sneslo i srovnání se Superbem, přesto bude stát míň než Octavia v úplném základu. A pikantní je, že za ním stojí automobilka, která pro mateřský Volkswagen v Číně vyrábí spoustu jeho aut.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Čínský soupeř Škody Octavia dorazil do Evropy v novém, levněji nabídne víc velikosti, výkonu i výbavy

20.5.2024 | Petr Prokopec

Čínský soupeř Škody Octavia dorazil do Evropy v novém, levněji nabídne víc velikosti, výkonu i výbavy

/

Foto: FAW

Je to auto, které by svými parametry sneslo i srovnání se Superbem, přesto bude stát míň než Octavia v úplném základu. A pikantní je, že za ním stojí automobilka, která pro mateřský Volkswagen v Číně vyrábí spoustu jeho aut.

Čínská automobilka FAW se v Evropě zatím jen rozkoukává. Vidět je to také v Rusku, kde si loni připsala 10 203 prodaných aut, což je na jednu stranu čtyřikrát víc než v předchozím období, nestačí ale na lepší než dvanácté místo v pořadí nejúspěšnějších značek. Třeba Haval a Chery si za stejné období připsaly 118 826 resp. 118 055 registrací a hrají jinou ligu, stejně jako Geely či Omoda s 84 019 resp. 44 909 prodanými vozy.

Bylo by ale nemístné FAW odepisovat. Je to velká firma s obrovskými zkušenostmi, která tvoří mj. čínskou polovinu společného podniku s koncernem VW, který má v Číně na starosti výrobu aut pro tamní trh. FAW se tak bude snažit dál, a to právě i v Rusku. S největší evropskou i světovou zemí má pořád velké plány a klíčová je v nich značka Bestune, která loni dosáhla na zhruba 6 900 registrací. Již letos by nicméně měla překonat metu 10 tisíc prodejů, o což se má postarat hlavně liftback B70. Tedy čínský soupeř Škody Octavia, který při délce 4 810 milimetrů a 2,8metrovém rozvoru nabízí uvnitř ještě víc místa. Třetí generace loni bylo v Rusku prodáno 2 732 kusů, pro FAW tak jde o důležitý model.

Aktuálně do Evropy míří jeho čtvrtá generace, která dokonce ještě o 45 mm narostla do délky. Blíže tak vlastně má ke Škodě Superb než k českému bestselleru. Prodávat se nicméně bude za něco málo přes 2,4 miliony rublů, tedy zhruba 600 tisíc korun. U nás byste za ni nedostali ani nejzákladnější Octavii. A i kdyby se nakonec nad vámi dealer slitoval a dal vám pořádnou slevu, stále je třeba pod přední kapotou počítat s pouhými 116 koňmi a minimální výbavou. Bestune B70 však posílá na přední nápravu daleko vyšší výkon, a to i ve chvílích, kdy je víceoktanový čínský benzin nahrazen levnějším palivem.

Ve své domovině je totiž liftback nabízen s přeplňovanou jedna-pětkou a dvoulitrem. První zmíněný agregát přitom produkuje 171 koní, druhý pak dokonce 224. Do Ruska nicméně obě jednotky dorazí odladěné na 160 a 217 koní. I tak se nicméně jedná o lepší nabídku, než s jakou je spojena Octavia. V případě českého vozu je totiž momentálním maximem 150 koní, tedy nižší výkon, než jakým B70 disponuje v základu. Navíc i s jeho jedna-pětkou je spojen sedmistupňový automat, zatímco Škoda u základní modelu spoléhá na manuál. Není tak divu, že už na ni v Rusku pomalu zapomněli.

Lokální zastoupení čínské automobilky přitom již potvrdilo, že vůz se na trh dostane v létě, na konkretizovanou skladbu výbavy je ale ještě třeba vyčkat. Ve srovnání s předchůdcem má ovšem nová generace nabídnout materiály vyšší kvality, jenž budou spárovány se 7palcovým digitálním přístrojovým štítem a 12,3palcovou obrazovkou multimédií. Ta byla patřičně vylepšena a mají také intuitivnější ovládání. Výbava má pak být v základu jako vždy velmi bohatá, na to jsme si u už Číňanů zvykli.

Jen u této novinky ale ruské zastoupení FAW nehodlá setrvat. Do konce roku má totiž na místní trh dorazit také 4,7metrové SUV T90, příští rok je pak vyhrazen příchodu modernizovaných SUV T99 a T77. Šéf lokálního zastoupení pak pro Izvestii potvrdil, že v plánu je také malé městské třídvířko Bestune Pony, to však zatím není bráno jako priorita. Přičemž Číňané evidentně stojí nohama pevně na zemi, a proto ani netlačí na elektrifikaci, přestože v dubnu se dostali na druhou příčku v pořadí, když prodali 330 bateriových aut.

Právě nízký zájem o alternativní pohon je přiměl odsunout zelenou revoluci do pozadí a nejprve se soustředit na žádané modely. Z Ruska se tak vlastně stal trh, kde stále ještě rozhoduje především zákazník. Oproti tomu Evropa sice sama sebe nazývá demokratickou, což v politické rovině snad ještě pořád platí (a v Rusku ani omylem), ovšem v rámci automobilové branže už jde pomalu o diktaturu. Pozoruhodné, že?


Čínský soupeř Škody Octavia dorazil do Evropy v novém, levněji nabídne víc velikosti, výkonu i výbavy - 1 - FAW Bestune B70 2024 Evropa nove 01Čínský soupeř Škody Octavia dorazil do Evropy v novém, levněji nabídne víc velikosti, výkonu i výbavy - 2 - FAW Bestune B70 2024 Evropa nove 02Čínský soupeř Škody Octavia dorazil do Evropy v novém, levněji nabídne víc velikosti, výkonu i výbavy - 3 - FAW Bestune B70 2024 Evropa nove 03Čínský soupeř Škody Octavia dorazil do Evropy v novém, levněji nabídne víc velikosti, výkonu i výbavy - 4 - FAW Bestune B70 2024 Evropa nove 04Čínský soupeř Škody Octavia dorazil do Evropy v novém, levněji nabídne víc velikosti, výkonu i výbavy - 5 - FAW Bestune B70 2024 Evropa nove 05Čínský soupeř Škody Octavia dorazil do Evropy v novém, levněji nabídne víc velikosti, výkonu i výbavy - 6 - FAW Bestune B70 2024 Evropa nove 06Čínský soupeř Škody Octavia dorazil do Evropy v novém, levněji nabídne víc velikosti, výkonu i výbavy - 7 - FAW Bestune B70 2024 Evropa nove 07
Bestune B70 po stránce designové působí přitažlivě. Navíc nabídne nemalý výkon pod kapotou a bohatou výbavu i značný prostor v interiéru. Startovat ovšem bude níže než Škoda Octavia, i když má blíže k Superbu. Vlastně si ani nedovedeme představit, že by z toho nemohl být hit. Foto: FAW

Zdroj: FAW, Izvestia

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše