Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Čtyři turba dělají nejsilnější dieselový šestiválec světa. Nové BMW M550d ho má
26.4.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Jak vylepšit nejsilnější šestiválcový diesel světa se třemi turby? A co takhle čtvrtým turbem? M550d ho dostala a má pod kapotou celkem 400 koní.
Stávající nálady jsou možná na oko antidieselové, nicméně z prodejních statistik vyplynul jeden nezvratitelný fakt - bez naftových motorů by prémiové automobilky skoro neměly co prodávat. Registrace Jaguaru a Land Roveru na ně spoléhají z 90, respektive 95 procent, daleko od těchto čísel ovšem není ani BMW. Dieselový motor mají v Evropě tři ze čtyř prodaných vozů mnichovské automobilky. A BMW nově přichází s modelem, který tento poměr může jen zvýšit.
Řeč je o nové generaci typu M550d xDrive, který bude k dispozici jako sedan i kombík. Jak už označení modelu naznačuje, u obě karosářské verze jsou vybaveny pohonem všech kol (preferující ale zadní nápravu), standardem je také osmistupňová automatická převodovka. To ale u mnichovských vozů není nic neobvyklého - specialita se skrývá až pod kapotou. Zde najdeme první dieselové čtyřturbo světa a zároveň nejsilnější naftový šestiválec známý už z modelu 750d.
Jak jste se tedy již nejspíše dovtípili, řeč je o motoru B57B30TOP, který produkuje 400 koní v 4 400 otáčkách a 760 Nm dostupných od 2 000 ot./min. Již od tisíce otáček je ovšem k dispozici 450 Nm. To už je hodnota, na níž mnohé motory nedosáhnou ani v rámci své špičky.
Za tyto výkony vděčí pohonná jednotka čtyřem turbodmychadlům, z nichž dvě operují s menším plnicím tlakem a nahrazují předchozí velké turbo. Zároveň přitom fungují permanentně, ačkoliv BMW dodává, že v případě potřeby maximální akcelerace již od volnoběhu dochází ke krátkému přemostění nízkotlakých dmychadel pomocí klapky, abyste se mohli vskutku „odpíchnout“.
Pro sprint na stovku sedanu postačí 4,4 sekundy, kombi potřebuje 4,6 s. Ve srovnání s předchozím BMW M550d, jež používalo „pouze“ natřikrát přeplňovaný motor, tu máme zlepšení o tři desetiny. Co je možná ještě podstatnější, sedan je o pouhou desetinu pomalejší než M5 F10. A to je nějak rychlé auto.
Dalšími argumenty „pro“ je samozřejmě spotřeba, byť na normovaný průměr 5,9 l/100 km (respektive 6,2 l/100 km) se nejspíše nikdy nedostanete. Vůči standardnímu sedanu a kombíku se provedení M550d liší specifickými nárazníky, jinými bočními prahy, modrými brzdovými třmeny a spoilerem na zádi v případě sedanu.
Dále dostal vrcholný diesel do vínku 19palcová litá kola obutá do pneumatik o rozměru 245/40 vpředu a 275/35 vzadu. Dvacetipalcové ráfky jsou k dispozici za příplatek, stejně jako třeba adaptivní podvozek M Suspension Professional. Standardně lze ale počítat se zavěšením M Sport snižujícím oproti základu světlou výšku o 10 mm či s řízením s proměnlivým převodem.
Uvnitř jsou odlišná přední sportovní sedadla, přičemž vše dekoruje záplava kůže, Alcantary a hliníkových dekorů. Nechybí ani všudypřítomná loga M. Ceny ovšem prozatím neznáme, oznámeny budou až v následujících týdnech s blížícím se zahájením prodeje. Nízké ale rozhodně nebudou.












Pětková řada dostala načtyřikrát přeplňovaný diesel. S ním sedan zvládá zrychlení na stovku za 4,4 sekundy, kombi je o dvě desetiny pomalejší
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
před 9 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 10 hodinamiAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
včeraProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
včeraPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
včera
Živá témata na fóru
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB