Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Dacia Duster dostane zcela nové motory, ceny mohou vyšponovat nepříjemně vysoko
20.9.2021 | Petr Prokopec
Dacia se dostala do zapeklité situace, ze které zjevně nedokáže najít jednoznačné východisko. Na jednu stranu odmítá osadit svá auta elektrifikovanými pohony, na tu druhou si ale zjevně není jistá, zda bez nich může dále přežít.
Dočkáme se zcela elektrické automobilové budoucnosti? To je otázka, na kterou aktuálně nikdo nedokáže jednoznačně odpovědět. A výjimkou nejsou ani automobilky, které do elektrického pohonu nainvestovaly už stovky miliard korun. Většina plánů je spojena s koncem této dekády nebo polovinou příští dekády, což se může zdát jako poměrně dlouhý časový úsek. Však v kontextu turbulentních změn, jichž jsme svědkem, jde o věčnost - ještě na počátku září roku 2015 by se nikdo neodvážil vsadit na kolaps dieselů, přesto však hlavně v Evropě kdysi oblíbené motory míří s popularitou ke dnu.
Jenže přejít z dieselu na benzin, plyn nebo cokoli podobného je legrace vedle výzev, které jsou spojené s elektromobilitou. A tak i „nejzelenější” Britové přestávají věřit, že se to povede. Do elektrických aut se tak, jak se z prohlášení některých zástupců značky může zdát, nežene ani Renault, a to hlavně kvůli Dacii, která už zjevně poznává, že prodat nejlevnější auto na benzin a prodat nejlevnější auto na elektřinu (obojí dnes v podstatě nabízí) není jedno a totéž. Rumuni tak dokonce říkají, že na elektřinu přejdou jen když budou opravdu muset. A zjevně už se připravují na to, že budou.
Elektrickým směrem totiž hodlá zamířit i Dacia s modelem Duster. Nestane se tak ovšem hned, nýbrž až v horizontu několika let. Rumunská automobilka totiž chystá novou generaci Dusteru, která již bude postavena na moderní modulární platformě CMF-B. Ta má velmi blízko k architektuře CMF-BEV, kterou aliance Renault-Nissan používá pro elektrická auta. Dokonce natolik, že shodné mohou být rozvor i převisy. Díky tomu tak verze s alternativním a spalovacím ústrojím mohou být vyráběny na téže montážní lince.
Je tu nicméně jeden stěžejní problém, architektura CMF-BEV zatím počítá pouze s jednou elektrickou jednotkou a tudíž s pohonem předních kol. Pro Duster je nicméně pohon 4x4 zásadní, jak potvrdil produktový šéf rumunského SUV Julien Ferry. „Rolí tohoto modelu v rámci naší společnosti je velmi dobrý poměr ceny a užitné hodnoty. Má oslovit ty zákazníky, kteří chtějí jednoduchý vůz, se kterým chtějí do terénu.“ A právě proto musí být nová generace „tímtéž“, čím je i ta stávající.
Dacia tedy evidentně hodlá spojit poměrně širokou nabídku s relativní úsporou nákladů. Nový Duster by tedy měl dorazit jako elektromobil, plug-in hybrid i vůz se spalovacím ústrojím. A ve stejném duchu bude vyvedeno i větší SUV, které má dorazit v roce 2025. I to bude totiž v případě benzinových agregátů (diesely v té době nejspíše již budou minulostí) postaveno na platformě CMF-B, zatímco alternativní pohon vsadí na architekturu CMF-BEV.
Ferry přitom slibuje, že novinky i přes elektrifikaci zůstanou cenami blízko u země. Tomu se však jen těžko věří, zvláště když za příklad dává model Spring. Ten vznikl přepracováním primitivního čínského Renaultu City K-ZE, přičemž zrovna dynamikou či dojezdem okouzlit rozhodně nedokáže. Přesto si za něj Dacia účtuje 449 900 Kč, což je suma, za kterou byste mohli mít pomalu dvě Sandera. Přitom Spring nedokáže úplně zaskočit za jediné, natož za obě.
Co tedy říci závěrem? V podstatě tolik, že Dacia bude v příštích letech rozkročena mezi dvěma světy - tím spalovacím a elektrickým. U druhého zmíněného se přitom se zlevňováním počítat nedá, místo toho dojde na pozvolné zdražování toho druhého. Cena jednotlivých pohonů se tak začne vyrovnávat, to však dobrou zprávou vlastně není. Začíná být totiž jisté, že za pár let už bude i nová Dacia pro spoustu lidí zcela nedostupná, pokud by vůbec byla schopna v takovém prostředí přežít. I proto se do elektrifikace nehrne, současně ale ví, že možná nebude mít na výběr.




Stávající Duster je postaven na platformě B0, novinka však dostane CMF-B. Ta je příbuzná s architekturou CMF-BEV, proto přijdou také plug-in hybridní a elektrická verze. Foto: Dacia



Se stejnou ofenzivou bude spojeno i větší SUV, které předznamenal koncept Bigster. Foto: Dacia
Zdroj: Autocar
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdo bude posledním šampionem MotoE? včera 22:08
- Záchranné laso pro Filipa Salače včera 11:36
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 5.11.2025
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 5.11.2025
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
Nejčtenější články
73 tisíc jen za nové pneu? A každých 10 tisíc km znovu? Ženu zaskočilo, jak moc „žere gumy” její těžké ošklivé BMW
8.10.2025
Tesla odhalila své nové levné modely. Za docela malou slevu jim toho chybí víc, než by vám bylo milé
8.10.2025
Ferrari si postavilo zbrusu nový soukromý testovací okruh, fanoušky tím nejspíš ani trochu nepotěší
8.10.2025
Čínský elektromobil shořel na parkovišti po ujetí pouhých 1 000 km. Žár byl tak silný, že zapálil dalších sedm aut okolo
8.10.2025
Nová vrcholná Škoda Fabia si na speciál pro Monte Carlo jen hraje, i tak je to nejvíc, co si dnes můžeme přát
8.10.2025
Živá témata na fóru
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.07. 08:10 - mlunovozík
- Lampárna (stěžovatelna) 11.07. 07:05 - Stepan
- Policejní kontroly a měření 11.07. 06:36 - řidičBOB
- Nástroj k nákupu auta (STK,SPZ,VIN) 11.06. 16:27 - jreh
- Rychlodotazy 11.06. 10:02 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
