Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Dacia Sentry je vize moderního nástupce legendární 1300, výrobu pozná jen stěží
30.5.2020 | Petr Prokopec
Dacia dnes vyrábí pouze menší auta, neboť jen s těmi splní jeden ze základních předpoklad svého úspěchu - nízkou cenu. Studie Sentry zkouší navázat na slavný model 1300 s moderní technikou blízkou spíše Tesle či Porsche.
Porsche se nedávno pochlubilo výsledky za první letošní kvartál. Ty nebyly až tak špatné, pokud si uvědomíme, že tou dobou byla už část světa zasažena koronavirem. Prodeje značky z Zuffenhausenu nicméně klesly pouze o 5 procent na 53 125 vozů. Z této porce pak 1 391 kusů připadá na elektrický Taycan, a to téměř bez výjimky v Evropě, kde se tak začíná stávat dalším z důležitých prodejních pilířů.
Taycan je prvním elektromobilem od zavedeného výrobce, který se může postavit Tesle a bez problému ji překonat jak v okamžitém zrychlení, tak zejména dlouhodobě dostupné dynamice. Kalifornská automobilka měla do jeho příchodu na trhu prakticky monopol, ovšem nyní se před konkurencí musí v rámci dynamiky sklonit. Je ale třeba dodat, že na rozdíl od Tesly si Porsche nemůže dovolit prodávat auta se ztrátou a jde také o prestižnější, tedy i dražší značku. Ceny Tesel jsou tak srovnatelných variant asi o třetinu nižší. Ani na tomto poli ale konkurence už zřejmě dlouho spát nebude.
Jak je známo, elektrickým směrem se dnes vydává prakticky každý a do elektromobily se hodlá vrhnout i Dacia. Ta se již pochlubila konceptem Spring, který není ničím jiným než přepracovaným Renaultem City K-ZE, jenž se již nějakou chvíli prodává v Číně. Fakticky jde o hatchback s přizvednutým podvozkem a zvýšenou střešní linií, který klidně můžete titulovat i jako SUV, pokud chcete. Jinými slovy, sazkou na nejprodávanější karosářský styl chtějí Rumuni zajistit, že jejich jediným kladem nebude sdílení nákladů s čínskou verzí.
Můžeme zatím pouze hádat, jak velkého úspěchu vůz dosáhne, nicméně nízká cena bude jedním z jeho hlavních taháků, proti kterému nebude mít co nabídnout ani Tesla. Ovšem zároveň je třeba dodat, že láce bude vykoupena nejen nižším dojezdem, ale také horší image. Je pak otázkou, nakolik produkční Spring zláká lidi od konkurence, nicméně pro běžné zákazníky Dacie asi nebude to pravé ořechové - bude totiž jak dražší, tak méně praktický.
Finální soudy nicméně můžeme vynášet až po příchodu sériového modelu. Aktuálně proto naši pozornost přesuneme k dalšímu elektrickému konceptu Dacie, který se může profilovat jako dostupná obdoba Tesly nebo Taycanu. Máme tu totiž siluetu liftbacku, který do vínku dostal elektrické ústrojí. Nejde ovšem o soupeře zavedených prestižních vozů, místo toho má vůz skládat hold dnes již skoro legendární Dacii 1300.
Za jeho stvořením nestojí automobilka, ale její velký fanoušek Ticarat Alexandru-Calin. Ten nezůstal pouze u vizualizace, ale zároveň prozradil i rozměry, jakými by vůz měl disponovat. S délkou 5 040 milimetrů je přitom Sentry o podstatných 117 mm delší než Mercedes třídy E, rozvorem 2 851 mm však za třícípou hvězdou o 88 mm zaostává. To jen vysvětluje výrazný čelní převis, kvůli kterému studie vypadá trochu podivně. Ale třeba se právě vám bude zamlouvat.
Šance, že by Dacia jednou vyráběla něco jako Sentry, jsou pochopitelně minimální. Ostatně je i otázkou, jak tomu vlastně bude v případě produkčního SUV Spring - Renault je aktuálně prakticky na hranici bankrotu a na elektrické legrácky nemusí mít Francouzi pomyšlení. Nicméně by nebylo špatné, kdyby jednou rumunská značka přišla s něčím trochu... dospělejším.































Elektrická Dacia Sentry se realitou těžko kdy stane, na poměry rumunské značky je to zřejmě příliš velká exotika
Zdroj: Ticarat Alexandru-Calin@Behance
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Začalo i MS MotoE včera 15:19
- Autodrom Most: Vylepšení trasy a infrastruktury včera 14:00
- Vítězství lokalmatadora Zarca 11.5.2025
- Moto2 vyhrál lídr Gonzalez, 7. Salač 11.5.2025
- Vítězem Moto3 Rueda 11.5.2025
Nejnovější články
Nezničitelný kombík Mercedesu najel už skoro 900 tisíc km s původní technikou. A dál jezdí, jako by se nechumelilo
včeraNěmecko je odsouzeno ke zkáze, lidi tam vyrábí auta nejdráž na světě, i Česko a Slovensko jsou superlevný kraj
včeraHammond a May překvapili novým soubojem jako ze starých časů Top Gearu. Zkusili, jestli je na cestování rychlejší auto, nebo letadlo
včeraDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
včeraSlovenské létající auto je s novým motorem konečně připravené na sériovou výrobu, jako jediné nevypadá úplně směšně
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva