Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Další automobilka se pochlubila rostoucím zájmem o ruční řazení, tento model s ním kupuje hned 83 % zákazníků
28.10.2024 | Petr Prokopec
Okrajová volba hrstky staromilců? Takhle bychom 83 procent kupců nevnímali. Je to navíc o 10 procentních bodů víc než loni, ani Subaru tak zjevně nemá problém s prodejem „manuálních” aut, dokonce ani v USA.
Před pár dny nám v redakční schránce přistála tisková zpráva prodejního portálu Tipcars, která pro nás jako pro nadšence nebyla dvakrát příjemným čtením. Portál totiž ze statistik zjistil, že v současné době je k mání už jen 37 procent nových vozů s manuální převodovkou. Automaty tak získávají převahu, zejména u výkonnějších aut jakéhokoli typu je trojice pedálů již pár let téměř neexistující věcí. O tom, co je zde příčinou a co následkem, bychom mohli dlouze debatovat, v Evropě ale vývoj tímto směrem míří opravdu už řadu let.
Paradoxem je, že zcela jiná je situace v USA. Tedy na trhu, který mají Evropané spojený s lidmi, kteří „fofrklacek“ ani neumí ovládat. V obecném měřítku to tak možná i je, v případě některých značek a modelů ale ne. Lídrem je přitom v zámoří Subaru WRX, v jehož případě se pro manuál letos rozhodlo neskutečných 83 procent zákazníků, jak japonská automobilka potvrdila kolegům z Kelley Blue Book. Zároveň zmínila, že loni se jednalo o 73 procent.
Zájem o manuál tedy minimálně v tomto případě neklesá, nýbrž roste. Přičemž jak dodávají kolegové z Motor1, nejblíž k WRX má Subaru BRZ, v jehož případě byl loni podíl převodovek se třemi pedály dokonce 79procentní. Zajímavé pak je, že v případě Toyoty GR86, což je dvojče tohoto kupé, šlo jen o 48 procent. Subaru tak zjevně platí mezi nadšenci za magnet, jakkoli je třeba uznat, že i největší japonská značka se snaží - třeba u Supry je podíl manuálů 43procentní.
Asi nejvíce však zarazí rozhodnutí Toyoty, jenž se týká pick-upu Tacoma. V jeho případě si totiž loni manuál zvolilo jen 1,4 procenta neboli 3 287 zákazníků. Ovšem i to značce stačilo k tomu, aby se rozhodla danou volbu zachovat také pro letošek. Relativně vůbec nejprodávanějším vozem s manuální převodovkou u tohoto výrobce je ovšem Toyota Corolla GR, kde trojici pedálů loni zvolilo hned 5 567 lidí, tedy 100 procent všech zákazníků. Ale to berte s humorem, neboť s automatem je pro tento vůz k mání až od letošního podzimu.
Lze už jen zmínit, že loni se v USA prodalo takřka 16 milionů nových aut, načež na manuály souhrnně i přes nemalý zájem o některý výše zmíněné modely připadlo pouhé jedno procento. Jak daleko to v tomto ohledu dotáhne Evropa, ukáže čas, ještě v roce 2000 tu ale disponovalo manuálem zhruba 90 procent všech nových aut. Stačily však dvě dekády, a jsme rázem na třetině, přičemž větší politický tlak na elektromobilitu povede v příštích pár letech k ještě větší dominanci automatů. Kdokoli tedy rád řadí, měl by si pospíšit, a to i do bazarů. Nakonec si zkuste vyjet, kolik aut (reálně, ne formálně) dnes koupíte jako ojetých s manuálem při limitu výkonu 300, 400 a 500 koní. Na ta poslední zmíněná vám budou stačit prsty jedné ruky, i když velmi často pracujete s cirkulárkou...



Pokud pomineme Toyotu Corolla GR, která až donedávna byla k mání jen se třemi pedály, pak králem mezi vozy s automatem je WRX. Letos totiž po „fofrklacku“ sáhlo 83 procent všech zákazníků. A je jich dokonce víc než loni. Foto: Subaru
Zdroj: Kelley Blue Book přes Motor1
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025Starý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nejnovější články
Brusel už vám jde i po řidičáku. Chce celoevropské zákazy řízení, smysl to nedává z podstaty
před 9 hodinamiReaguje takhle VW na ztrátu pozic? Autonomním řízením osadit chce i svá spalovací auta, to ho opravdu nespasí
před 11 hodinamiPokud máte dost odvahy a aspoň 2 miliony, můžete si pořídit poslední Ferrari dostupné s manuálem a motorem uprostřed. Charisma má
včeraGiugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
včeraTohle je motor W10, který VW kvůli testům nacpal do BMW M5. Auto koupil Slovák, teď na brzdě ukázal, co umí
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 04.01. 21:35 - jerry
- databáze radarů v ČR (a jeden konkrétní v Krchlebích) 04.01. 21:21 - řidičBOB
- Rychlodotazy 04.01. 20:46 - řidičBOB
- Onboard videa 04.01. 20:28 - řidičBOB
- Jednostopé okénko 04.01. 20:20 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.01. 17:05 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.01. 13:15 - řidičBOB
- Genesis 04.01. 04:52 - lyly19