Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Další pokus EU oklikou zakázat spalovací motory míří pod drn, proti je příliš mnoho zemí včetně Česka
23.5.2023 | Petr Miler
Skoro už jsme čekali, že politici nehnou prstem, dokud neuvidí, že jimi nalajnované plány jsou technicky a ekonomicky neschůdné. Nakonec to ale vypadá, že všechny pokusy o drastické kroky skončí dřív, než mohly pořádně začít.
O pokusu zakázat v zemích Evropské unie prodej nových aut se spalovacími motory od roku 2035 ví snad každý. Vžilo se pro něj toto označení, ani to ale přímý zákaz být neměl - EU by „jen” stanovila takové podmínky pro prodej nových aut, že by je se spalovacími motory nikdy nešlo splnit. I z toho ovšem nakonec sešlo, neboť zejména Německo a Itálie si vymínily výjimku pro tzv. syntetická paliva, která dovolují ponechat spalovací motory v prodeji i za 12 a více let. Nyní záleží jen na automobilkách, jak se s touto možností vypořádají a zda se najde cesta, jak dovolit tímto způsobem efektivně pohánět i obyčejná auta. A nepůjde tedy jen o úlitbu majitelům Ferrari, Lamborghini, Porsche a dalších podobných aut, kterým bude asi celkem jedno, jestli litr benzinu stojí 30 korun nebo stovku.
Vedle tohoto poněkud přímějšího zákazu ale EU chtěla dát benzinů a dieselům pořádnou ťafku ještě o 10 let dřív. Návrh emisní normy Euro 7, která měla vstoupit v platnost už v průběhu roku 2025, ve své stávající podobě sice znovu nic nezakazuje, pro spalovací motory ale nastavuje takové podmínky, že by ekonomicky znovu dávaly smysl jen v dražších autech. Co by Euro 7 přineslo, popsal mimo jiné šéf Stellantisu, a tak není divu, že Itálie, která je pro tento koncern jedním z jeho domovů, přišla s iniciativou Euro 7 zablokovat. A vypadá to, že boduje.
Agentura Reuters informuje o tom, že z neformálních snah poslat Euro 7 pod drn už je snaha oficiální. Nejen Itálie, ale spolu s ní třeba i Francie či Česká republika jsou mezi osmičkou zemí, které se podepsaly pod dokument zaslaný ostatním členům EU, v němž oznamují, že jakýkoli pokus dále omezit už tak kvazi nulové emise NOx a dalších škodlivin zastaví. Formálně to nic neznamená, tyto země ale mají bez ohledu na reakci zbytku EU moc s normou Euro 7 skoncovat.
„Jsme proti jakýmkoli novým pravidlům pro emise výfukových plynů (včetně nových požadavků na testování nebo nových emisních limitů) pro osobní automobily a dodávky,” stojí v dokumentu, který podepsaly Francie, Itálie, Česká republika, Bulharsko, Maďarsko, Polsko, Rumunsko a Slovensko. Další omezení by podle dokumentu přinesly jen další vysoké náklady bez hmatatelného přínosu pro kohokoli.
Evropská komise říká, že nová pravidla jsou nezbytná ke snížení zdraví škodlivých emisí a zabránění opakování skandálu typu Dieselgate. Nové předpisy by tak zpřísnily testování emisí, požadovaly plnění limitů i v extrémních situacích a stanovily, aby výrobci automobilů používali palubní systémy monitorování znečištění v reálném čase. Vozy by navíc musely být s to plnit stejné limity po 10 let a 200 tisíc km, což je dvojnásobek současného minima. Zmíněné země, pro které je obvykle automobilový průmysl významnou součástí jejich ekonomické prosperity, ale vidí věc jinak. I Škoda ostatně varovala před ztrátou tisíců pracovních míst jen v důsledku Euro 7, šéf Stellantisu Carlos Tavares pak označil tento návrh za úplně zbytečný.
Pokud zmínění signatáři této iniciativy nezmění současné postoje, žádné Euro 7 pro spalovací motory v platnost nevstoupí. Další pokus nepřímo zakázat benziny a diesely by tak skončil dřív, než než by se pořádně dostal ke slovu. Jistě k potěše některých a zármutku jiných.



Škoda, jinak plná zelených a elektrických ideálů, je jednou z automobilek, které lobbují za to, aby se Euro 7 ve své současné podobě nestalo realitou. Ani ona si zjevně není jistá tím, že by sázku jen na elektrické vozy přestála bez ničivých následků pro její fungování a hospodaření. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Tohle video ze Severní smyčky Nürburgringu říká o novém BMW M5 vše. A hezká podívaná to není
24.10.2025
Auto vám mohou „ukrást” přímo před očima a za úsměvu na vaší tváři. Policie rozbila gang, který se takto zmocnil i Ferrari za miliony
23.10.2025
Číňané po zkopírování Bugatti a Rolls-Royce měli obšlehnout také Bentley, nedivili bychom se už ničemu
20.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Aldeguer potrestán - z P3 na P7! včera 12:30
- Vítězem SprintRace Pecco Bagnaia včera 10:23
- PP pro Holgada, 15. Salač včera 09:50
- David Almansa si vyjel PP v Sepangu včera 09:00
- Třetí PP v řadě získal Bagnaia včera 07:00
Nejnovější články
Číňané se spalovacími motory nekončí. Vyvinuli nové jednotky s 48procentní termální účinností, mají až 380 koní a 4litrovou spotřebu
před 10 hodinami
Smáli se mu jako jednomu z nejošklivějších aut posledních let, teď se po šestinásobném zvýšení výroby znovu vrací do prodeje
včera
Další automobilka pochopila, že si jen s elektřinou nevystačí, je už jen krůček od návratu k žádanému
včera
Lidé prý po prvních testovacích jízdách hromadně ruší objednávky na novou Hondu Prelude. Diví se při její marnosti někdo?
včera
K mání je úplně poslední vyrobené Ferrari s manuální převodovkou. Cenu jinak celkem obyčejného modelu posílá do desítek milionů
včera
Živá témata na fóru
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 10.25. 23:38 - Truck Daškam
- Servisní manuál a další literatura na Corvette C5 10.25. 20:46 - Jenyk
- IT poradna 10.25. 17:25 - pavproch
- Politický koutek 10.25. 16:09 - řidičBOB
- Porsche - vse o sportovnich modelech 10.25. 09:25 - Snowman000
- Policejní kontroly a měření 10.24. 09:17 - řidičBOB
- pavprochovo brečítko 10.23. 18:55 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 10.23. 10:42 - řidičBOB
