Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Další pokus EU oklikou zakázat spalovací motory míří pod drn, proti je příliš mnoho zemí včetně Česka
23.5.2023 | Petr Miler
Skoro už jsme čekali, že politici nehnou prstem, dokud neuvidí, že jimi nalajnované plány jsou technicky a ekonomicky neschůdné. Nakonec to ale vypadá, že všechny pokusy o drastické kroky skončí dřív, než mohly pořádně začít.
O pokusu zakázat v zemích Evropské unie prodej nových aut se spalovacími motory od roku 2035 ví snad každý. Vžilo se pro něj toto označení, ani to ale přímý zákaz být neměl - EU by „jen” stanovila takové podmínky pro prodej nových aut, že by je se spalovacími motory nikdy nešlo splnit. I z toho ovšem nakonec sešlo, neboť zejména Německo a Itálie si vymínily výjimku pro tzv. syntetická paliva, která dovolují ponechat spalovací motory v prodeji i za 12 a více let. Nyní záleží jen na automobilkách, jak se s touto možností vypořádají a zda se najde cesta, jak dovolit tímto způsobem efektivně pohánět i obyčejná auta. A nepůjde tedy jen o úlitbu majitelům Ferrari, Lamborghini, Porsche a dalších podobných aut, kterým bude asi celkem jedno, jestli litr benzinu stojí 30 korun nebo stovku.
Vedle tohoto poněkud přímějšího zákazu ale EU chtěla dát benzinů a dieselům pořádnou ťafku ještě o 10 let dřív. Návrh emisní normy Euro 7, která měla vstoupit v platnost už v průběhu roku 2025, ve své stávající podobě sice znovu nic nezakazuje, pro spalovací motory ale nastavuje takové podmínky, že by ekonomicky znovu dávaly smysl jen v dražších autech. Co by Euro 7 přineslo, popsal mimo jiné šéf Stellantisu, a tak není divu, že Itálie, která je pro tento koncern jedním z jeho domovů, přišla s iniciativou Euro 7 zablokovat. A vypadá to, že boduje.
Agentura Reuters informuje o tom, že z neformálních snah poslat Euro 7 pod drn už je snaha oficiální. Nejen Itálie, ale spolu s ní třeba i Francie či Česká republika jsou mezi osmičkou zemí, které se podepsaly pod dokument zaslaný ostatním členům EU, v němž oznamují, že jakýkoli pokus dále omezit už tak kvazi nulové emise NOx a dalších škodlivin zastaví. Formálně to nic neznamená, tyto země ale mají bez ohledu na reakci zbytku EU moc s normou Euro 7 skoncovat.
„Jsme proti jakýmkoli novým pravidlům pro emise výfukových plynů (včetně nových požadavků na testování nebo nových emisních limitů) pro osobní automobily a dodávky,” stojí v dokumentu, který podepsaly Francie, Itálie, Česká republika, Bulharsko, Maďarsko, Polsko, Rumunsko a Slovensko. Další omezení by podle dokumentu přinesly jen další vysoké náklady bez hmatatelného přínosu pro kohokoli.
Evropská komise říká, že nová pravidla jsou nezbytná ke snížení zdraví škodlivých emisí a zabránění opakování skandálu typu Dieselgate. Nové předpisy by tak zpřísnily testování emisí, požadovaly plnění limitů i v extrémních situacích a stanovily, aby výrobci automobilů používali palubní systémy monitorování znečištění v reálném čase. Vozy by navíc musely být s to plnit stejné limity po 10 let a 200 tisíc km, což je dvojnásobek současného minima. Zmíněné země, pro které je obvykle automobilový průmysl významnou součástí jejich ekonomické prosperity, ale vidí věc jinak. I Škoda ostatně varovala před ztrátou tisíců pracovních míst jen v důsledku Euro 7, šéf Stellantisu Carlos Tavares pak označil tento návrh za úplně zbytečný.
Pokud zmínění signatáři této iniciativy nezmění současné postoje, žádné Euro 7 pro spalovací motory v platnost nevstoupí. Další pokus nepřímo zakázat benziny a diesely by tak skončil dřív, než než by se pořádně dostal ke slovu. Jistě k potěše některých a zármutku jiných.



Škoda, jinak plná zelených a elektrických ideálů, je jednou z automobilek, které lobbují za to, aby se Euro 7 ve své současné podobě nestalo realitou. Ani ona si zjevně není jistá tím, že by sázku jen na elektrické vozy přestála bez ničivých následků pro její fungování a hospodaření. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Policie vytáhla z řeky BMW, které pod vodou strávilo nejmíň 35 let. Podívejte se, co z něj zbylo
před 10 hodinamiNěco je hodně špatně, když 843koňový hybrid dokola prohrává souboje s o 220 koní slabším spalovacím „primitivem”
včeraBugatti předvádělo svůj úchvatný nový model bez jakékoli natahovací střechy, pak ale začalo pršet
3.6.2023
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Seat může jako automobilka úplně skončit, náhradní zaměření značky zvedá obočí
9.5.2023Někdo na 20 let zavřel nové BMW do klimatizované garáže, teď se prodává za čtyřikrát vyšší cenu
9.5.2023Šéf Audi znovu ukázal své pokrytectví, realitu vidí jen tehdy, kdy se mu to hodí
9.5.2023Nejlevnější „plnotučný” sporťák Ferrari zní jako vysavač, na 340 km/h je ale za 28 sekund
9.5.2023Hrdina najel se starým Fiatem už 345 tisíc km, pro přírodu dělá víc než električtí fanatici
9.5.2023
Živá témata na fóru
- Elektromobil vysává 06.06. 17:30 - Vláďa 65
- Cyklistické vlákno 06.06. 17:12 - Brus
- berlingo rifter proace city combo 06.06. 14:27 - tomaster76
- S větrem ve vlasech.... 06.06. 14:04 - Snowman000
- Lampárna (stěžovatelna) 06.06. 12:01 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 06.06. 09:13 - Vrooom
- Elektromobily a vse kolem nich 06.05. 18:16 - abgx1
- Chlubítko univerzální 06.05. 14:22 - mattonecz