Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Designér se pokusil vrátit život jedné z největších automobilových ikon vůbec
14.9.2020 | Petr Miler
Říká si směle Bohyně a byť u většiny aut by šlo o příliš sebevědomé označení, tady je to designově i technicky v souladu s realitou. Vrátit život podobnému autu je ale o to těžší.
Citroën DS je legenda, vedle níž bledne závistí naprostá většina ostatních aut. Když francouzská značka tohle auto vytáhla v roce 1955 na světlo boží, lidé si mysleli, že jde o koncept, jenže on to byl sériový model. Design Flaminia Bertoniho vypadal jako z jiné planety a vůz pod tehdy velmi novátorskými linkami skrýval podobně pokrokovou techniku.
Hydropneumatické pérování, posilovač řízení nebo samonatáčecí světla budiž jen ochutnávkou z toho, čím tento stroj v polovině 50. let zkoušel zaujmout. Stal se automobilovou ikonou své doby, oblíbenou volbou filmových režisérů i prodejně velmi úspěšným vozem - během jeho výrobního cyklu si získal přízeň téměř 1,5 milionu zákazníků. Zkrátka Déesse neboli Bohyně, jak se patří.
Tohle je ale dávná historie, která se současností nemá moc společného. Citroën sice dnes nějaká DS vyrábí a prodává, jsou ale jen odvarem z toho, čím byl původní typ - designové i technické výjimečnosti originálu nesahají ani po kotníky. Nakonec by bylo z podstaty velmi troufalé pokoušet se na tuto legendu jakkoli přímo navázat, nezávislý designér Sang Won Lee se ale přesně o to pokusil. A podle nás docela uspěl.
Názor vám nebudeme vnucovat, udělejte si vlastní, ostatně podobná reinkarnace legendárního automobilu bude vždy rozdělující záležitost. My ale máme pocit, že auto je vizuálně tím správným spojením klasiky a moderny, které na jednu stranu jasně dává najevo, že na něčem staví a současně se nesnaží být za každou cenu stejné.
Krom designu toho maestro Sang moc nepřidává, dá se ale předpokládat, že kdyby takové auto vzniklo, dostane elektrický pohon (nakonec už jméno Citroën DS E Pallas leccos naznačuje). Současný rozmach elektromobilů mu nakonec dává aspoň teoretickou naději na existenci, neboť elektropohon dává designérům více volnosti a škálovatelné elektrické platformy pak dovolují postavit relativně levně na stejných základech prakticky cokoli, jakkoli technicky by si takové auto ve výsledku vyskakovat moc nemohlo.
Uvidíme, jestli tato idea zaujme někoho ve Francii. Mohla by - vrátit skutečné DS na scénu by bylo odvážné, ale třeba Mini to zvládlo se ctí, tak proč by něco podobného nemohlo vyjít Citroënu?
Nezávislý pokus o oživení legendárního Citroënu DS podle nás nedopadl špatně, ale... posuďte sami. Foto: Sang Won Lee, Sang Design
Zdroj: Sang Design
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
včera - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nejnovější články
- Cybertruck působí jako šmejd šitý horkou jehlou. Majiteli selhal po ujetí 56 km, rozborka ukázala pravdu
včera - VW znovu mění plány. Spalovací Polo nekončí a koupíte ho i v roce 2030, tolik jako dnes ale už nikdy stát nebude
včera - Nezničitelný Mercedes E může být váš zánovní za míň než nová Fabie, je to levný tip na parádní a pohodlné auto navěky
včera - Sexy Cadillac, který měl konečně prorazit v Evropě, dorazil. Zdražil ale tak moc, že to bude jen další propadák
včera - Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva