Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Detaily k největšímu novému motoru roku připomínají, v čem je objem nenahraditelný
9.10.2019 | Petr Prokopec
Objemné nové motory jsou dnes skoro neexistující věc, o to více překvapila letošní premiéra 7,3litrového benzinového V8. Detaily na první pohled neuchvátí, na ten druhý ale ano.
Na počátku února Ford odhalil jeden z největších motorů historie a nejobjemnější nový agregát svého v letošním roce, nový 7,3litrový osmiválec. Tato pohonná jednotka ovšem nezamíří pod kapotu evropské produkce, v té chvíli by nejspíše Brusel vyhlásil Fordu válku. Místo toho bude pohánět americké pick-upy vrcholné řady F-Series Super Duty.
Modrý ovál upřesnil její specifikace a hned zkraje je ovšem nutné uvést, že data o výkonu a točivém momentu mohou být zklamáním. Ford ze 7,3 litrů objemu vydoloval „pouze“ 436 koní v 5 500 otáčkách a 644 Nm při 4 000 ot./min. Dle automobilky se jedná o nejlepší hodnoty v daném segmentu, což je pravda - třeba Ram ve svých velkých pick-upech nabízí 6,4litrový osmiválec, který dává „jen“ 416 koní a 583 Nm. Na druhou stranu, při dorovnání objemu by Ram modrý ovál překonal.
Je tedy vskutku otázkou, proč se Ford rozhodl atmosférickou jednotku ověnčit daty, ze kterých se asi nikdo na zadek neposadí. Odpověď ale dává sama automobilka, které po zvážení všech argumentů budete nejspíše blahořečit. Díky relativně nízkému výkonu a točivému momentu mají být velmi nízké servisní náklady a zajištěna má být též dlouhověkost pohonné jednotky. Kromě toho je třeba si uvědomit, že řada F-Series Super Duty nebyla zrozena k překonávání rychlostních rekordů. Místo toho je její prioritou odvoz nákladu, ať již na korbě či na přívěsu.
Právě z tohoto důvodu byl důraz při vývoji osmiválce kladen na velké množství výkonu a točivého momentu v nízkých a středních otáčkách. Rozlet do osmi tisíc zkrátka nemá motor v popisu práce. Místo toho je zaměřen na nízké rychlosti, kdy musí rozpohybovat několik tun hmotnosti. Pokud by u této činnosti byl menší objem a turbodmychadlo, dobrotu by to nedělalo.
Totéž bychom mohli očekávat od přeplňovaného motoru. Nicméně jelikož ten atmosférický s velkým objemem nemá rád otáčky, nedochází v jeho nitru k velkému tlaku či zbytečnému navyšování teploty. To se logicky pozitivně odráží na opotřebení materiálu. Navíc Ford mohl využít i nižší kompresní poměr, díky kterému pohonná jednotka dokáže bez problémů spalovat i benzin s nižším oktanovým číslem. Osmiválec vás tak pomalu může i přežít, aniž by přitom za celou dobu vysál váš bankovní účet až na dřeň.
Dodat pak již jen můžeme, že 7,3litrová jednotka s 436 koňmi bude odvádět svou práci pod kapotou modelů F-250 a F-350, kdy bude spárována s 10stupňovým automatem. Tatáž převodovka pak bude s osmiválcem spojena i v motorovém prostoru modelů F-450, F-550, F-600, F-53 a F-59, nicméně v té chvíli bude možné počítat již jen s 355 koňmi a 635 Nm. S těmito daty pak budou spárovány i modely F-650 a F-750, nicméně v jejich případě již dojde na využití šestistupňové převodovky.





Nový benzinový motor Fordu se 7,3litrovým objemem produkuje 436 koní a 644 Nm točivého momentu. S ohledem na to, pod jaké kapoty zamíří, jsou tato relativně nízká čísla vlastně požehnáním
Novinkou bude možné osadit Ford F-250...
Zdroj: Ford
Bleskovky
Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
před 2 hodinamiSrovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
včeraNěkdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
4.5.2025
Nejčtenější články
Lada začala prodávat první sportovní Nivu v historii, za malé peníze toho nabízí opravdu hodně
7.4.2025Studie ukázala, že na elektromobilech dnes vydělávají pouhé čtyři automobilky. A i to je optimistický pohled na věc
7.4.2025Poslední pětiválcové Audi se začíná loučit brutální 510koňovou verzí, tuhle svalnatou záď z něj uvidíte nejčastěji
7.4.2025Malá automobilka asi zapomněla, že je rok 2025, představila nový nejsilnější motor V12 historie silničních aut
7.4.2025Šéf Seatu náhle skončil, těsně před tím ale v rozhovoru popsal, jak na tom dnes automobilka je
7.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva