Detroit Electric SP:01 2013: Tesla Roadster má nástupce, opět na základech Lotusu

Britský kompaktní sporťák Lotus Exige bude žít svůj druhý život v zámoří jako elektromobil u nově vzkříšené značky Detroit Electric.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Detroit Electric SP:01 2013: Tesla Roadster má nástupce, opět na základech Lotusu

4.4.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Detroit Electric SP:01 2013: Tesla Roadster má nástupce, opět na základech Lotusu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Britský kompaktní sporťák Lotus Exige bude žít svůj druhý život v zámoří jako elektromobil u nově vzkříšené značky Detroit Electric.

Není žádným tajemstvím, že americká firma Tesla Motors postavila základy svého dnes poněkud diskutabilního businessu na přestavbě Lotusu Elise na elektromobil Roadster. Dnes je jejím představitelům za původním strojem nejspíše líto, a proto zvažují výrobu jeho druhé generace, ať už jim ale jejich záměry vyjdou či nikoli, místo po Roadsteru je v tuto chvíli již obsazeno.

Postarala se o to společnost Detroit Electric, která dříve narozeným anebo znalcům automobilové historie připomene stejnojmennou společnost, která v letech 1907 až 1939 firma vyrobila přibližně třináct tisíc elektromobilů. O její reinkarnaci se postaral Albert Lam, bývalý generální ředitel Lotus Engineering Group a výkonný ředitel Lotus Group International, a sympatické na jeho počínání je, že podle několika zdrojů přitom nečerpal žádné státní dotace.

Jak je vidět Albert Lam, spoléhá především na know-how svého zaměstnavatele, se kterým se evidentně nerozešel ve špatném. Hotovým základem jeho elektromobilu SP:01 se stal Lotus Exige, který u Detroit Electric dostane celokarbonovou karoserii, brzdový systém kombinovaný komponenty značek AP (vpředu) a Brembo (vzadu) a ponechá si pružiny značky Eibach i tlumiče Bilstein.

O pohon vozu s rozvorem 2 301 mm (zkráceným oproti Exige o 69 mm) se postará elektromotor o výkonu 204 koní a točivém momentu 225 newtonmetrů. Při hmotnosti jen 1 068 kilogramů výrobce uvádí nejvyšší rychlost 250 km/h a čas akcelerace z 0 na 100 km/h za 3,7 sekundy. Nižší než původní hmotnost (1 176 kg) signalizuje, že kompresorový 3,5litrový šestiválec od Toyoty nebyl nahrazen žádným masivním balíkem akumulátorů. Detroit Electric říká, že do vozu instalovali lithium-polymerové baterie o celkové kapacitě 37 kWh, což je ekvivalent zhruba 14 litrů benzínu. Podle evropské normy NEDC to stačí na dojezd přibližně 300 kilometrů, americká je trochu realističtější, když uvádí 240 km - i to by ale znamenalo výrazně jiný než zamýšlený jízdní styl.

Produkce elektromobilu SP:01 bude probíhat od srpna letošního roku ve Wayne County v Michiganu, na lince s roční kapacitou 2 500 aut, Detroit Electric nicméně neplánuje vyrobit více než 999 vozů. Největším háčkem novinky kromě nabíjení, které z běžné zásuvky potrvá při zanedbání ztrát přibližně deset hodin, bude asi cena. Firma bude po svých zákaznících požadovat nejméně 135 tisíc dolarů, v přepočtu cirka 2,7 milionu korun, ačkoli je zřejmě, že potenciální klientela se bude bezpochyby snažit přihlásit SP:01 především tam, kde bude moci čerpat největší státní dotace.


Detroit Electric SP:01 2013: Tesla Roadster má nástupce, opět na základech Lotusu - 1 - Detroit Electric SP01 01Detroit Electric SP:01 2013: Tesla Roadster má nástupce, opět na základech Lotusu - 2 - Detroit Electric SP01 02Detroit Electric SP:01 2013: Tesla Roadster má nástupce, opět na základech Lotusu - 3 - Detroit Electric SP01 03Detroit Electric SP:01 2013: Tesla Roadster má nástupce, opět na základech Lotusu - 4 - Detroit Electric SP01 04Detroit Electric SP:01 2013: Tesla Roadster má nástupce, opět na základech Lotusu - 5 - Detroit Electric SP01 05Detroit Electric SP:01 2013: Tesla Roadster má nástupce, opět na základech Lotusu - 6 - Detroit Electric SP01 06Detroit Electric SP:01 2013: Tesla Roadster má nástupce, opět na základech Lotusu - 7 - Detroit Electric SP01 07Detroit Electric SP:01 2013: Tesla Roadster má nástupce, opět na základech Lotusu - 8 - Detroit Electric SP01 08Detroit Electric SP:01 2013: Tesla Roadster má nástupce, opět na základech Lotusu - 9 - Detroit Electric SP01 09Detroit Electric SP:01 2013: Tesla Roadster má nástupce, opět na základech Lotusu - 10 - Detroit Electric SP01 10Detroit Electric SP:01 2013: Tesla Roadster má nástupce, opět na základech Lotusu - 11 - Detroit Electric SP01 11Detroit Electric SP:01 2013: Tesla Roadster má nástupce, opět na základech Lotusu - 12 - Detroit Electric SP01 12Detroit Electric SP:01 2013: Tesla Roadster má nástupce, opět na základech Lotusu - 13 - Detroit Electric SP01 13Detroit Electric SP:01 2013: Tesla Roadster má nástupce, opět na základech Lotusu - 14 - Detroit Electric SP01 14Detroit Electric SP:01 2013: Tesla Roadster má nástupce, opět na základech Lotusu - 15 - Detroit Electric SP01 15Detroit Electric SP:01 2013: Tesla Roadster má nástupce, opět na základech Lotusu - 16 - Detroit Electric SP01 16
SP:01 má být vybaven elektronikou umožňující obousměrný průtok energie mezi vozem a třeba barákem, ve které se běžně nabíjí, čímž má pokrývat špičkové odběry

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše