Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
„Diesel na benzin“ Mazdy předvedl svou spotřebu, ukázal záda hybridní konkurenci
17.10.2019 | Petr Prokopec
Potenciálně revoluční motor je zajímavé technické dílo, největší očekávání s ním spojená se ale týkají spotřeby paliva. Přesně na tu si posvítili kolegové z Polska a srovnali ji s hybridem Hondy Insight.
Mazda prakticky po celou svou existenci dokazuje, že kráčet lze i proti proudu. Japonská automobilka soustavně přináší na trh revoluční řešení, některá méně úspěšná, jiná více. Do druhého tábora s největší pravděpodobností bude patřit i motor SkyActiv-X, který nejlépe vystihuje označení „diesel na benzin”. Dáno je to tím, že svým chodem i spotřebou připomíná spíše „naftožrouty“. Respektive více než to, během testu polského AutoCentra totiž Mazda 3 dokázala, že dokáže být dokonce úspornější než dieselové motory.
Abychom zbytečně nechodili okolo horké kaše, rovnou zmíníme, že japonský hatchback dosáhl spotřeby 3,7 litru na sto kilometrů, a to při ustálené jízdě rychlostí 90 km/h. To je lepší průměr, než s jakým je spojena třeba Honda Insight, tedy pravověrný hybrid kombinující benzinovou jedna-pětku s elektromotorem. Mazda 3 se pak sice elektrické pomocné ruky rovněž dočkala, nicméně jde pouze o 24voltový mild-hybridní systém rekuperující energii při brzdění a uvolňující ji při akceleraci.
Úspěch Mazdy podtrhují i další naměřené hodnoty, při jízdě rychlostí 140 km/h se totiž průměr posunul na 7 l/100 km. Znovu jde velmi dobrou hodnotu, neboť běžně benzinové motory při takovém tempu „papají“ o litr či dva více, a to bez ohledu na skutečnost, zda jim s životem pomáhá turbo či nikoliv. Japonský hatchback pak s přeplňováním rovněž počítá, Mazda však sáhla po kompresoru, jehož smysl spočívá spíše v zajišťování dostatečného množství vzduchu po palivu nelačnému motoru, nikoli ve zvyšování výkonu.
Je tedy evidentní, že motor SkyActiv-X skutečně plní požadované zadání, tedy docílit co nejnižší spotřeby a emisí, na jedničku. Navíc nikoliv jen v laboratořích, ale také v reálném světě, a to při řadě různých scénářů. Další totiž počítal se spotřebou v prvních třech kilometrech provozu, kdy se vše teprve zahřívá a žíznivost je tak obvykle vyšší. U Mazdy je možné počítat s 6,1 litry, tedy opětovně s velmi nadprůměrnou hodnotou.
Ve výsledku lze tak snad jen litovat faktu, že japonská automobilka u evropské verze motoru vše vsadila hlavně na snižování spotřeby. K dispozici tedy máte 180 koní a 224 Nm, což na mild-hybridní dvoulitrový čtyřválec dopovaný kompresorem rozhodně nejsou závratné hodnoty. Americké provedení by se přitom mělo pochlubit vyšším výkonem, nejspíše u něj ale i vzroste žíznivost. Dorazit má ovšem až příští rok.






Mazda 3 SkyActiv-X dokáže být úsporná i v reálném světě
Zdroj: AutoCentrum.pl@Youtube
Bleskovky
Čínské Porsche za cenu Škody vyzvala na souboj násobně dražší vrcholná Tesla. Neměla to dělat
před 8 hodinamiNové Audi RS6 nachytali při testech. Má znovu spalovací motor, i když takové auto už vůbec nemělo existovat
včeraPrvní elektrické Ferrari poprvé nachytali v provozu ve vlastní kůži, působí spíš jako dodávka
25.9.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Toto jsou nejspolehlivější verze Volkswagenu Golf vůbec. Narazíte na ně už jen v bazarech, stojí překvapivě málo
před 6 hodinamiNěmecké automobilové firmy začínají padat jako kostky domina. A pokud nekrachují, propouští ve velkém
před 7 hodinamiČínské Porsche za cenu Škody vyzvala na souboj násobně dražší vrcholná Tesla. Neměla to dělat
před 8 hodinamiVolskwagen teď sám začal dělat to, kvůli čemu ještě loni žaloval své vlastní dealery
před 9 hodinamiCeny kdysi nejrychlejšího luxusního sedanu světa spadly legračně nízko, auto schopné vozit rodinu hodně přes 300 km/h nestojí víc než lepší Škoda
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva