„Diesel na benzin“ Mazdy předvedl svou spotřebu, ukázal záda hybridní konkurenci

Potenciálně revoluční motor je zajímavé technické dílo, největší očekávání s ním spojená se ale týkají spotřeby paliva. Přesně na tu si posvítili kolegové z Polska a srovnali ji s hybridem Hondy Insight.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

„Diesel na benzin“ Mazdy předvedl svou spotřebu, ukázal záda hybridní konkurenci

17.10.2019 | Petr Prokopec

„Diesel na benzin“ Mazdy předvedl svou spotřebu, ukázal záda hybridní konkurenci

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Potenciálně revoluční motor je zajímavé technické dílo, největší očekávání s ním spojená se ale týkají spotřeby paliva. Přesně na tu si posvítili kolegové z Polska a srovnali ji s hybridem Hondy Insight.

Mazda prakticky po celou svou existenci dokazuje, že kráčet lze i proti proudu. Japonská automobilka soustavně přináší na trh revoluční řešení, některá méně úspěšná, jiná více. Do druhého tábora s největší pravděpodobností bude patřit i motor SkyActiv-X, který nejlépe vystihuje označení „diesel na benzin”. Dáno je to tím, že svým chodem i spotřebou připomíná spíše „naftožrouty“. Respektive více než to, během testu polského AutoCentra totiž Mazda 3 dokázala, že dokáže být dokonce úspornější než dieselové motory.

Abychom zbytečně nechodili okolo horké kaše, rovnou zmíníme, že japonský hatchback dosáhl spotřeby 3,7 litru na sto kilometrů, a to při ustálené jízdě rychlostí 90 km/h. To je lepší průměr, než s jakým je spojena třeba Honda Insight, tedy pravověrný hybrid kombinující benzinovou jedna-pětku s elektromotorem. Mazda 3 se pak sice elektrické pomocné ruky rovněž dočkala, nicméně jde pouze o 24voltový mild-hybridní systém rekuperující energii při brzdění a uvolňující ji při akceleraci.

Úspěch Mazdy podtrhují i další naměřené hodnoty, při jízdě rychlostí 140 km/h se totiž průměr posunul na 7 l/100 km. Znovu jde velmi dobrou hodnotu, neboť běžně benzinové motory při takovém tempu „papají“ o litr či dva více, a to bez ohledu na skutečnost, zda jim s životem pomáhá turbo či nikoliv. Japonský hatchback pak s přeplňováním rovněž počítá, Mazda však sáhla po kompresoru, jehož smysl spočívá spíše v zajišťování dostatečného množství vzduchu po palivu nelačnému motoru, nikoli ve zvyšování výkonu.

Je tedy evidentní, že motor SkyActiv-X skutečně plní požadované zadání, tedy docílit co nejnižší spotřeby a emisí, na jedničku. Navíc nikoliv jen v laboratořích, ale také v reálném světě, a to při řadě různých scénářů. Další totiž počítal se spotřebou v prvních třech kilometrech provozu, kdy se vše teprve zahřívá a žíznivost je tak obvykle vyšší. U Mazdy je možné počítat s 6,1 litry, tedy opětovně s velmi nadprůměrnou hodnotou.

Ve výsledku lze tak snad jen litovat faktu, že japonská automobilka u evropské verze motoru vše vsadila hlavně na snižování spotřeby. K dispozici tedy máte 180 koní a 224 Nm, což na mild-hybridní dvoulitrový čtyřválec dopovaný kompresorem rozhodně nejsou závratné hodnoty. Americké provedení by se přitom mělo pochlubit vyšším výkonem, nejspíše u něj ale i vzroste žíznivost. Dorazit má ovšem až příští rok.


„Diesel na benzin“ Mazdy předvedl svou spotřebu, ukázal záda hybridní konkurenci - 1 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X test videoscreen 01„Diesel na benzin“ Mazdy předvedl svou spotřebu, ukázal záda hybridní konkurenci - 2 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X test videoscreen 02„Diesel na benzin“ Mazdy předvedl svou spotřebu, ukázal záda hybridní konkurenci - 3 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X test videoscreen 03„Diesel na benzin“ Mazdy předvedl svou spotřebu, ukázal záda hybridní konkurenci - 4 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X test videoscreen 04„Diesel na benzin“ Mazdy předvedl svou spotřebu, ukázal záda hybridní konkurenci - 5 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X test videoscreen 05„Diesel na benzin“ Mazdy předvedl svou spotřebu, ukázal záda hybridní konkurenci - 6 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X test videoscreen 06
Mazda 3 SkyActiv-X dokáže být úsporná i v reálném světě

Zdroj: AutoCentrum.pl@Youtube

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše