Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Diesely může zachránit revoluční způsob vstřikování, řeší jejich největší problém
1.9.2020 | Petr Miler
Naftové motory se v posledních letech zdají být druhem na vymření a nejrenomovanější německý automobilový expert říká, že už je nic nezachrání. Něco ale přece jen může.
Německý profesor Ferdinand Dudenhöffer, snad nejrenomovanější evropský automobilový expert, tento týden vynesl ortel nad dieselovými motory. Podle něj nastal počátek jejich konce, neboť přinejmenším v Německu ztratily už i přízeň firem obvykle hledících po co nejefektivnějších dopravních prostředcích a tento trend se má postupně projevit v celé Evropě.
Může se to stát, je ale třeba nezapomínat, že dieselové motory jsou stále velmi účinnými pohonnými jednotkami, které na poli spalovacích agregátů nemají konkurenci. Jejich nedostatky jsou zřejmé, produkují při tom relativně vysoké množství emisí NOx, sazí a dalších částic škodlivých pro životní prostředí. Právě to resp. náročné a nákladné způsoby eliminace nebezpečných spalin zásadně snižují jejich vyhlídky na na další existenci, ale co kdyby je někdo jejich největšího problému zbavil efektivněji?
I taková naděje se rýsuje a příznivce naftových motorů se po vydání Dudenhöfferovy zprávy pokouší uklidnit lidé ze Sandia National Laboratories (SNL) v Novém Mexiku. Právě ti pracují na možnosti zásadního snížení tvorby znečišťující látek u vznětových motorů, což by mohlo opět vrátit diesel do roviny konkurenceschopných agregátů. A se svou prací jsou už hodně daleko.
Průlom SNL spočívá v nové konstrukci přívodu paliva. Autoři novinku nazývají Ducted Fuel Injection (DFI) čili něco jako vstřikování zabalené do roury a design srovnávají s Bunsenovým kahanem. Hořák Roberta Bunsena se používá ve školních laboratořích, u aut by systém navazoval na dnes používané vstřikovače. Ve válcích jsou za vstřikovacími tryskami umístěny trubičky způsobující vznik výrazně homogennější směsi, která následně lépe prohořívá bez vzniku sazí. Jejich množství má po aplikaci DFI klesnout o 50 až 100 % v závislosti na okamžitých podmínkách.
Úbytek emisí je dostatečně lákavý, i tak SNL ještě přidává na atraktivnosti. Výrobci dieselových motorů mají standardně problém, kdy snižování produkce sazí způsobuje zvýšení objemu produkovaného NOx a naopak. Ale pokud by fungovalo očištění pomocí DFI, motoráři by se pak prý mohli soustředit pouze na doladění množství NOx ve spalovacím procesu a úplně by vypadla nutnost dodatečně upravovat vypouštěné látky pomocí drahé a nepraktické močoviny.
Vývojáři jsou velmi optimističtí a věří tomu, že nový systém by se do sériové výroby mohl dostat s náklady nesrovnatelnými se současnými způsoby řešení vysokých emisí dieselů. A implementovat jej lze nejen do osobních či nákladních automobilů, ale i do lodí, vlaků či elektráren spalujících právě naftu. Jeho hlavní výhodou je fakt, že jej lze snadno instalovat i do existujících motorů, takže není třeba ani složitého vývoje nové generace dieselů, kterému se výrobci v posledních letech tak brání. Uvidíme tedy, zda jednou budeme psát o tom, že německý profesor přesně moment, kdy diesely začaly mířit ke svému definitivnímu skonu. A nebo že je před takovým osudem zachránila parta vědců z SNL.



Nový členitý vstřikovač dieselů může zachránit naftové motory před vymřením, neboť efektivně řeší jejich nejpalčivější problém. Foto a grafika: Sandia National Laboratories
Na snímku i grafice vidíme jeho největší kouzlo. Zatímco tradiční vstřikovač (vlevo) produkuje spoustu sazí, nová metoda (vpravo) má za následek pouze zlomek těchto emisí. Foto a grafika: Sandia National Laboratories
Zdroj: Sandia National Laboratories
Bleskovky
Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
před 3 hodinamiSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
včeraNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025
Nejnovější články
Němci vrátili život legendárnímu Audi Quattro. Vypadá jako zamlada, má ale skoro třikrát víc výkonu
před 2 hodinamiBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
před 3 hodinamiMercedes nechtěl motory V8 nabízet už skoro pro nic, teď otočil a jejich novou generaci chce nacpat takřka do všeho
před 4 hodinamiDědic Fiatu a šéf Renaultu dali EU ultimátum: Buď něco změníte teď, nebo zničíte autoprůmysl, za 5 let bude pozdě
před 5 hodinamiBizarní prodlužovač dojezdu Tesly je totální fiasko. Nesmyslné řešení nakonec nedostane nikdo, firma vrací zálohy
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva