Nastal počátek konce dieselových motorů, říká expert, už je nekupují ani firmy

Některé automobilky stále větší dieselům slušnou budoucnost, minimálně při pohledu na červencové prodeje v Německu to tak ale nevypadá. Jejich podíl je nebývale nízký a lépe podle Ferdinanda Düdenhoffera už nebude.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nastal počátek konce dieselových motorů, říká expert, už je nekupují ani firmy

1.9.2020 | Petr Prokopec

Nastal počátek konce dieselových motorů, říká expert, už je nekupují ani firmy

/

Foto: Volkswagen

Některé automobilky stále větší dieselům slušnou budoucnost, minimálně při pohledu na červencové prodeje v Německu to tak ale nevypadá. Jejich podíl je nebývale nízký a lépe podle Ferdinanda Düdenhoffera už nebude.

Koncem minulého týdne jsme si mohli posvítit na evropské prodeje nových aut. V červenci přitom nedošlo pouze na vzestup elektromobilů a neskutečný úspěch Škody, ale také na propad dieselů. S kdysi favorizovanými pohonnými jednotkami byl totiž spojen již jen 28procentní podíl, což je nejméně za několik posledních dekád. Pro německého automobilového experta Ferdinanda Düdenhoffera to ovšem není až tak překvapivé. Podle něj nastal počátek konce dieselové éry, za čímž stojí hned několik faktorů.

Jako stěžejní vnímá Düdenhoffer změnu strategie Volkswagenu. Strůjce veškerých averzí se totiž rozhodl, že se očistí za pomocí elektromobilů. Tento krok má totiž ovlivnit veškeré další směřování konkurenčních automobilek. Šéf koncernu VW Group Herbert Diess totiž v reakci na příspěvek Billa Gatese na síti LinkedIn uvedl, že „potřebujeme elektrická auta všude tam, kde je to třeba. Elektrická by měla být všechna auta, zvláště zásobovací, popelářská nebo hromadné dopravní prostředky.“

Dle Düdenhoffera je tak stěžejním hráčem na trhu nastaven kurz, který bude nejspíše následovat každý, zvláště když jej v podstatě nařizuje Evropská unie. A momentálně elektrifikaci podporuje i Německo, které přišlo s dotacemi ve výši až 9 000 Eur (cca 236 tisíc Kč). Vozy s alternativním pohonem jsou tak rázem dražší než jejich protějšky se spalovacím ústrojím, jenž naopak podražily kvůli anti-emisním opatřením i kvůli investicím do elektromobility.

Do dané rovnice je navíc třeba připočíst nejistotu, kterou v Německu zasela organizace Deutsche Umwelthilfe, která v době největší mediální i veřejné averze k dieselům dosáhla zákazů vjezdů takových aut do některých měst. To mělo nakonec vliv i na firmy, které se z obav o svou image začaly přeorientovávat z efektivního řešení (tedy dieselu) spíše na efektní (tedy plug-in hybridy a hybridy). „Na počátku roku 2015 tvořily 77 procent firemních prodejů diesely. V červenci 2020 to ale bylo již jen 45 procent,“ říká Düdenhoffer.

Pokud veškeré tyto důvody sečteme, nelze se vlastně ani divit, že „v červenci byl podíl dieselů na německých registracích nejnižší od roku 2009, kdy bylo zavedeno šrotovné. V té době se totiž prodalo více než průměrné množství malých aut, které jsou zpravidla osazované benzinovými motory. Poté se ovšem podíl dieselů na celkových prodejích vrátil na předchozích 45 procent. Pokud ale vypustíme tuto epizodu, je podíl z července 2020 na úrovni roku 2000.“

Právě pád dieselů v Německu měl přitom lví podíl na v úvodu zmíněném pádu dieselů napříč celou Evropou. A momentálně víceméně není nic, co by jej dle Düdenhoffera mohlo zvrátit. Zvláště když země od příštího roku zavádí další emisní daň, jenž zdraží benzin a motorovou naftu. A pokud Němci nebudou vyrábět diesely pro Němce, pak se tyto motory postupně jen velmi okrajovou alternativou pro automobily, ve kterých máloco jiného dává takový smysl.


Nastal počátek konce dieselových motorů, říká expert, už je nekupují ani firmy - 1 - Nemecko pad dieselu 2020 cervenec
Podíl dieselů v Německu na celkových prodejích povážlivě klesl a lépe už být nemá. Grafika: CAR

Nastal počátek konce dieselových motorů, říká expert, už je nekupují ani firmy - 2 - Ferdinand Dudenhoffer 2020 koronavirus 01
Dle šéfa centra CAR pro automobilový výzkum Ferdinanda Düdenhoffera tak víceméně odstartoval počátek konce éry dieselových motorů. Foto: CAR

Zdroj: Focus

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše