Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Evropská unie odsud diesely vyhazuje dveřmi, teď se zpátky do EU vrací oknem
1.10.2021 | Petr Miler
Zatímco v zemích Evropské unie jsou diesely stále méně tolerovaným typem pohonu a zdá se, že jejich éra je definitivně u konce, v Rusku tytéž motory zažívají nový začátek. A to tak moc, že se odtud budou do EU i dovážet.
Už mnohokrát jsme zmiňovali, že křišťálovou kouli technického vývoje nemá v rukou nikdo a politici s úředníky teprve ne. Ať už tedy kdo chce razí jakoukoli politiku, není reálně možné říci, co bude nejefektivnějším pohonem aut v roce 2030 nebo 2040. I když někteří dělají hodně pro to, aby určitá řešení vyhrála a jiná prohrála, jeden vynález může vše změnit.
Tak či onak se nyní zdá, že západ Evropy směřuje hlavně k bateriové elektromobilitě a obrací se zády především k dieselům. Už dnes jsou z nich tak trochu motory pro bohaté, neboť v menších a levnějších autech jsou kvůli emisním mantinelům prakticky neprodejné - systémy tlačící exhalace na únosnou mez jsou vzhledem k ceně těchto vozů příliš drahé. A byť ve větších a dražších modelech jsou stále často dominující hybnou silou, i tady jejich popularita kvůli problematické image upadá.
To jsou známá fakta, v tomto kontextu ale může překvapit, že na jednom významném trhu se děje pravý opak. Minulý týden jsme psali o tom, že diesely v Rusku získávají na vážnosti a zejména v některých modelech, třeba SUV Škody či Renaultu Duster, prodejně raketově rostou. A ve větších modelech BMW se prodávají skoro jen ty. To skutečně zaskočí, uvědomíme-li si, že kvůli tuhým zimám byly nafťáky krom nákladních aut (a často ani v těch) v Rusku jen zatracovány. Jenže moderní motory a paliva s tím takový problém nemají, výhody dieselů zůstávají aktuální a v Rusku proti nim nic nemají.
Právě v těchto končinách zažívají jakousi renesanci, čehož je nejlepším důkazem krok koncernu Stellantis, tedy slepence PSA a FCA - Peugeotu, Citroënu, Opelu, Fiatu, Chrysleru a dalších značek. Ten se právě kvůli rostoucímu zájmu v Rusku rozhodl přímo tam, v továrně firmy PSMA Rus v Kaluze (do kterého je neobvykle zapojeno i Mitsibishi) vyrábět motor DV6 HDi a odtud jej také dovážet do EU.
DV6 HDi je nám dobře známá jedna-šestka dostupná v řadě verzí. Svého času tu byla velmi populární a našla si cestu do všemožných aut nejen od Peugeotu a Citroënu, ale i od Fordu, Volva, Mazdy či dokonce Mini. Kdeže tyto časy u nás jsou, v Rusku ale zjevně teprve přicházejí, a tak se tam 1,6 HDi bude vyrábět a montovat do řady aut Stellantisu, mj. Citroënů C4, Jumpy a Berlingo, Peugeotů 408, Partner, Expert a Traveler nebo Opelů Combo, Zafira a Vivaro.
To je spousta aut, z nichž některá tento motor dosud používala dovezený z Francie. Nyní se karta obrací - tyto motory jsou v Rusku vyráběny a nejen montovány do zmíněných aut, ale také odtud jsou a budou vyváženy zpět do zemí EU a používány ve zdejších autech. Stellantis se tím pochlubil v tiskové zprávě i s pohledem na jedno „balení” takových agregátů. A dodává, že odteď budou diesely z Ruska do EU mířit každý týden.
Smysl této změny je jasný - nejen zlevnit diesely v Rusku a tím usnadnit jejich další tamní rozmach, ale zlevnit také jejich výrobu pro EU, pro kterou jsou stále dražší. Motory tak trochu vyhozené z EU dveřmi se tedy do Unie vrací oknem. A protože cena je to hlavní, co snižuje jejich uplatnění a popularitu, může je krok Stellantisu udržet naživu déle, než někteří původně očekávali, alespoň v některých autech.



Motor 1,6 HDi DV6 se kvůli rostoucímu zájmu o diesely vyrábí v Rusku pro celou plejádu modelů Stellantisu. A nově se odtud také dováží do EU pro místní auta koncernu, aby nafťáky učinil alespoň trochu dostupnějšími. Foto: Peugeot
Zdroj: Stellantis
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Populární japonské mini muselo kvůli EU v prodeji jako nové skončit. V bazarech dokazuje, že je čeho litovat
před 4 hodinamiFord upravil své levné velké SUV pro Čínu, aby ho nabídl po celém světě. Jeho skutečný původ skrývá
před 5 hodinamiProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
před 7 hodinamiNová specialita Porsche vypadá jako stvořená pro Česko, dvouocasý lev ho nezdobí zdaleka jen tady
před 8 hodinamiDnes neuvěřitelný VW z dob, kdy jste si u Němců mohli poručit skoro cokoli, je k mání stále nejetý. Nikdo ani nezašpinil jeho spodek
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva