Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Dlouhodobý test tříválce skončil fiaskem, motor se před dokončením testu zadřel
17.8.2020 | Petr Prokopec
Již léta varujeme před tím, že regulacemi vynucený extrémní downsizing pohonných jednotek nepřináší zákazníkům nic dobrého a toto je další smutný důkaz.
Litrovým tříválcům nejsme zrovna nakloněni, ostatně už v minulosti jsme zmiňovali důvody, proč to nikdy nemůže být opravdu dobrý motor. Jde o nepřirozené řešení vynucené regulacemi spotřeby paliva resp. emisí CO2. V tomto směru tříválce opravdu fungují, neboť coby menší a méněválcové motory spotřebovávají méně paliva pohonem sebe samých a v laboratořích vykazují lepší výsledky. Ve skutečném světě ale nepřinášejí znatelný pokles spotřeby (kolikrát je tomu i přesně naopak), projevují se vibracemi, nepříjemný zvukem a nepřirozeným průběhem výkonu, který je činí uživatelsky nepřívětivými. A aby toho nebylo málo, mají o poznání menší šanci na dlouhodobé bezproblémové fungování.
Abychom vše vysvětlili, přikročíme k jisté parafrázi. Vezměte si čtyři nabušené dělníky, kteří se normálně starají o vykopání díry pro kabel. Tuto činnost se ale následně rozhodnete svěřit třem náhradníkům. A nejen že jich je o jednoho méně, ale ještě jsou poněkud vyzáblí. Aby tedy vůbec onu práci zvládli, je třeba pořádný doping, jenž je ve světě aut suplován turbodmychadly. Znamená to přitom, že ona trojice sice daný úkol splní, ovšem poznamená ji více než původní čtveřici. A stejně tomu bude pokaždé, když se dá znovu do práce.
Že to není přehnané přirovnání, ukazuje i výsledek dlouhodobého testu tříválcového Fordu Fiesta v podání německého Auto Bildu. Pohonná jednotka na jeho počátku produkovala 100 koní, což stačilo ke zrychlení z klidu na stovku za 11,9 sekundy. Spotřeba pak dle dat výrobce měla činit 5,2 litru, nicméně realita byla sedmilitrová. V závěru testu pak sice žíznivost poklesla na 6,7 l/100 km, ovšem ani to nebylo v souladu s technickými parametry. Onen sprint se pak pro změnu natáhl na 12,1 sekundy.
O hodně horší než udávaná spotřeba či zhoršená akcelerace ale nejsou hlavním důvodem důvodem, proč dát litrovému tříválci palec dolů. Největším problémem byla značná nespolehlivost pohonné jednotky a nespolehlivost celého vozu. Již při najetí 9 608 kilometrů musela Fiesta poprvé do servisu, neboť se uvolnilo sedadlo řidiče. Něco takového německý magazín v žádném dlouhodobém testu nezaznamenal. Nešlo přitom o jedinou poruchu, v 50 tisících musel kvůli rachotícímu řízení Ford k technikům znovu.
Zatímco tento problém se ale povedlo vyřešit promptně, technik zjistil také únik chladicí kapaliny z termostatu. Ford se tedy dočkal nového těsnění, po nějaké době však byl v servisu zpátky. Znovu se jednalo o průsak paliva, došlo tedy rovnou na nový termostat. Ani poté se však Němci nemohli radovat, neboť z finální projížďky se vůz vrátil na servisu odtahovky. Symbolicky tak ukončil nepříliš pozitivní test, jenž se natáhl na 100 033 kilometrů a ani o píď více.
Během demontáže pohonné jednotky bylo zjištěno, že selhal šroub, který sloužil k uchycení olejové pumpy. Následně díky tomu došlo na destrukci jejího ozubeného řetězu, jehož kousky se dostaly do jednotky, a zkolabovalo tak mazání. Výsledkem je zadřený a tedy kompletně zničený motor. Dle Fordu je problém na straně dodavatele, který měl vše vyřešit již v roce 2018, kdy došlo na zesílení onoho šroubu. Ač však automobilka evidentně o problému věděla roky, na svolávací akci dodnes nedošlo.
Stejně tak je třeba se ptát, jak by se Ford k celé záležitosti stavěl, kdyby vůz neprovozovalo významné médium. Pohonná jednotka byla totiž zcela zničena a vše bylo stejně jako v případě předchozích problémů vyřešeno v rámci záruky. Tak či onak se nelze divit, že vůz v testu zcela propadl a skončil se známkou pět, tou nejhorší možnou.






Tříválcový Ford Fiesta dostal v dlouhodobém testu Auto Bildu pětku, tedy nejhorší možnou známku. Po sérii jiných problémů přišlo totální selhání tříválcové jednotky. Foto: Ford
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
 Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
 před 33 minutami
 Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
 28.10.2025
 Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
 27.10.2025
Nejčtenější články
 Šéf Xiaomi přiznal, jak firma dala tak rychle dohromady své vlastní auto. A není to to jediné, čím překvapil Šéf Xiaomi přiznal, jak firma dala tak rychle dohromady své vlastní auto. A není to to jediné, čím překvapil
 2.10.2025
 Příklad VW táhne: Americké automobilky prodaly spoustu elektrických aut samy sobě, aby na poslední chvíli ohnuly dotační mechanismy Příklad VW táhne: Americké automobilky prodaly spoustu elektrických aut samy sobě, aby na poslední chvíli ohnuly dotační mechanismy
 3.10.2025
 Unikla podoba i cena na kost oholené základní Tesly, se Škodou Fabia Junior si může podat ruce Unikla podoba i cena na kost oholené základní Tesly, se Škodou Fabia Junior si může podat ruce
 3.10.2025
 Už i odboráři chápou, že nařizování elektromobilů nebude fungovat, šéf odborů v Boschi po masivním propouštění volá po změně Už i odboráři chápou, že nařizování elektromobilů nebude fungovat, šéf odborů v Boschi po masivním propouštění volá po změně
 3.10.2025
 Zámožný manželský pár koupil svému psovi vlastní Rolls-Royce, jeho podobizna uvnitř vznikala déle než zbytek auta Zámožný manželský pár koupil svému psovi vlastní Rolls-Royce, jeho podobizna uvnitř vznikala déle než zbytek auta
 3.10.2025
Živá témata na fóru
- ojeté auto kolem 300tis, s místem na lyže uvnitř 10.30. 15:55 - delphin
- Další zajímavá autovidea 10.29. 18:44 - Brus
- Onboard videa 10.29. 12:24 - Truck Daškam
- Politický koutek 10.28. 13:04 - Carrert93
- Autokosmetika 10.28. 12:59 - Carrert93
- Toyota GT 86 / Subaru BRZ 10.27. 19:29 - Snowman000
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.27. 12:11 - Vrooom
- Fiat a vše kolem nich 10.27. 10:36 - pavproch
 

 
    
    
    
   
      
      
      
    
 RSS
 RSS Facebook
 Facebook Twitter
 Twitter