Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Dlouhodobý test tříválce skončil fiaskem, motor se před dokončením testu zadřel
17.8.2020 | Petr Prokopec
Již léta varujeme před tím, že regulacemi vynucený extrémní downsizing pohonných jednotek nepřináší zákazníkům nic dobrého a toto je další smutný důkaz.
Litrovým tříválcům nejsme zrovna nakloněni, ostatně už v minulosti jsme zmiňovali důvody, proč to nikdy nemůže být opravdu dobrý motor. Jde o nepřirozené řešení vynucené regulacemi spotřeby paliva resp. emisí CO2. V tomto směru tříválce opravdu fungují, neboť coby menší a méněválcové motory spotřebovávají méně paliva pohonem sebe samých a v laboratořích vykazují lepší výsledky. Ve skutečném světě ale nepřinášejí znatelný pokles spotřeby (kolikrát je tomu i přesně naopak), projevují se vibracemi, nepříjemný zvukem a nepřirozeným průběhem výkonu, který je činí uživatelsky nepřívětivými. A aby toho nebylo málo, mají o poznání menší šanci na dlouhodobé bezproblémové fungování.
Abychom vše vysvětlili, přikročíme k jisté parafrázi. Vezměte si čtyři nabušené dělníky, kteří se normálně starají o vykopání díry pro kabel. Tuto činnost se ale následně rozhodnete svěřit třem náhradníkům. A nejen že jich je o jednoho méně, ale ještě jsou poněkud vyzáblí. Aby tedy vůbec onu práci zvládli, je třeba pořádný doping, jenž je ve světě aut suplován turbodmychadly. Znamená to přitom, že ona trojice sice daný úkol splní, ovšem poznamená ji více než původní čtveřici. A stejně tomu bude pokaždé, když se dá znovu do práce.
Že to není přehnané přirovnání, ukazuje i výsledek dlouhodobého testu tříválcového Fordu Fiesta v podání německého Auto Bildu. Pohonná jednotka na jeho počátku produkovala 100 koní, což stačilo ke zrychlení z klidu na stovku za 11,9 sekundy. Spotřeba pak dle dat výrobce měla činit 5,2 litru, nicméně realita byla sedmilitrová. V závěru testu pak sice žíznivost poklesla na 6,7 l/100 km, ovšem ani to nebylo v souladu s technickými parametry. Onen sprint se pak pro změnu natáhl na 12,1 sekundy.
O hodně horší než udávaná spotřeba či zhoršená akcelerace ale nejsou hlavním důvodem důvodem, proč dát litrovému tříválci palec dolů. Největším problémem byla značná nespolehlivost pohonné jednotky a nespolehlivost celého vozu. Již při najetí 9 608 kilometrů musela Fiesta poprvé do servisu, neboť se uvolnilo sedadlo řidiče. Něco takového německý magazín v žádném dlouhodobém testu nezaznamenal. Nešlo přitom o jedinou poruchu, v 50 tisících musel kvůli rachotícímu řízení Ford k technikům znovu.
Zatímco tento problém se ale povedlo vyřešit promptně, technik zjistil také únik chladicí kapaliny z termostatu. Ford se tedy dočkal nového těsnění, po nějaké době však byl v servisu zpátky. Znovu se jednalo o průsak paliva, došlo tedy rovnou na nový termostat. Ani poté se však Němci nemohli radovat, neboť z finální projížďky se vůz vrátil na servisu odtahovky. Symbolicky tak ukončil nepříliš pozitivní test, jenž se natáhl na 100 033 kilometrů a ani o píď více.
Během demontáže pohonné jednotky bylo zjištěno, že selhal šroub, který sloužil k uchycení olejové pumpy. Následně díky tomu došlo na destrukci jejího ozubeného řetězu, jehož kousky se dostaly do jednotky, a zkolabovalo tak mazání. Výsledkem je zadřený a tedy kompletně zničený motor. Dle Fordu je problém na straně dodavatele, který měl vše vyřešit již v roce 2018, kdy došlo na zesílení onoho šroubu. Ač však automobilka evidentně o problému věděla roky, na svolávací akci dodnes nedošlo.
Stejně tak je třeba se ptát, jak by se Ford k celé záležitosti stavěl, kdyby vůz neprovozovalo významné médium. Pohonná jednotka byla totiž zcela zničena a vše bylo stejně jako v případě předchozích problémů vyřešeno v rámci záruky. Tak či onak se nelze divit, že vůz v testu zcela propadl a skončil se známkou pět, tou nejhorší možnou.






Tříválcový Ford Fiesta dostal v dlouhodobém testu Auto Bildu pětku, tedy nejhorší možnou známku. Po sérii jiných problémů přišlo totální selhání tříválcové jednotky. Foto: Ford
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
před 6 hodinamiSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
včeraGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
včera
Nové na MotoForum.cz
- Lídry jsou Bulega, Manzi a Neila 10:36
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie včera 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho 29.4.2025
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey 29.4.2025
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
Nejčtenější články
EU vyměřila automobilkám na pokutách přes 11 miliard Kč, největší ránu schytal Volkswagen
2.4.2025Hezké Volvo? Kdeže, tohle je supersportovní kombík. Sen náruživých českých chalupářů si říká Nissan GT-R Wagon
2.4.2025Čerpací a dobíjecí stanice nejsou zdaleka to samé. Že je těch druhých v Kalifornii víc než těch prvních, neznamená lautr nic
2.4.2025S čínským „Porsche za cenu Octavie” to možná nebude tak slavné. Po nehodě na dálnici vzplálo, tři studentky v něm uhořely
2.4.2025Pro asi nejzábavnější moderní VW už musíte jen do bazaru, kvůli rostoucím cenám radši moc neotálejte
2.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva