Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Dominující typ loni prodaných elektromobilů jasně ukazuje, že životnímu prostředí nemohou pomoci
3.3.2023 | Petr Prokopec
Je to k smíchu? Anebo je to spíš k pláči? Pokus zachránit planetu s pomocí elektroaut se stává stále větší fraškou, jak nejlépe ukazují loňské statistiky týkající se jejich prodejů.
Nejspíše nevíte, že na zítřek připadá Světový den obezity. V souvislosti s tím Světová federace pro obezitu vyrukovala s varováním, které skutečně nelze brát na lehkou váhu. V roce 2035 má totiž hned 51 procent globální populace trpět problémy s nadbytečnými kilogramy. Náklady na léčbu této nemoci přitom pro dané období byly vyčísleny na 4,32 bilionu dolarů. To jsou skoro tři procenta celosvětového HDP. S obezitou tak již za pouhých dvanáct let budou spojené stejné výdaje, jaké padly na konto koronaviru, který ekonomiku zasáhl způsobem, ze kterého se dosud nevzpamatovala.
Výše zmíněné neuvádíme náhodou. S rokem 2035 se totiž rovněž pojí zákaz prodeje nových spalovacích aut. Zda na něj skutečně dojde, v tuto chvíli opravdu není jasné. S čím nicméně můžeme počítat na sto procent, to je obezita automobilové branže. Ve velké míře k ní totiž začíná docházet již nyní. V loňském roce bylo celkově prodáno zhruba 75 milionů nových aut. Z této porce přitom 46 procent připadá na SUV všeho druhu, přičemž 16 procent z nich vyfasovalo elektrický pohon.
Jinými slovy to znamená, že více než polovina všech prodaných elektromobilů (konkrétně jde o 51 %), disponovalo mohutnou karoserií na zvýšeném podvozku. A rovněž tedy nadměrnou hmotností. S tou se pochopitelně pojí nutnost většího přísunu energie, což je ostatně fyzikální zákon, jehož platnost si můžete ověřit přímo ve své domácnosti. Stačí jen, abyste nejprve zkusili zvednout jeden kilový pytlík mouky reprezentující malá spalovací auta. Místo elektrických SUV si pak dosaďte 10kilové balení.
Stejně jako v případě lidí se přitom také u aut s vyšší hmotností pojí jen samá negativa. V prvé řadě tu máme zmíněnou nutnost většího přísunu energie, která pochopitelně nepochází ze vzduchu. Místo toho je třeba jí vyrobit, což není bezemisní činnost v žádném případě. Ještě horší je nicméně výroba samotných aut, zvláště pak jejich baterií. V případě vozu nižší střední třídy totiž paket váží zhruba 450 kg a obsahuje 12 kg lithia, 36 kg niklu, 20 kg manganu, 14 kg kobaltu a 91 kg mědi.
Aby ovšem taková baterie mohla vzniknout, je třeba vytěžit a zpracovat neskutečných 200 tun materiálu. I z toho důvodu již v roce 2021 zveřejnila Mezinárodní agentura pro energii studii, ve které uváděla, že na realizaci politických plánů nemá naše planeta dostatek surovin. Kromě toho dodávala, že elektrická revoluce bude mít rovněž na kontě miliony tun odpadu, který se nevyplatí či nepovede recyklovat. Bateriový pohon tedy světu skutečně spíše uškodí než pomůže.
Negativa spojená s těžkými elektrickými SUV, na něž je přitom třeba dvojnásobné množství kovů, tím ani zdaleka nekončí. V důsledku obezity dojde k rychlejší degradaci silnic, stejně jako nesmíme opomíjet vyšší opotřebení pneumatik. Kromě toho tu máme nebezpečí spojené s jejich provozem. I po roce 2035 totiž zůstanou v provozu třeba malé a lehké vozy. Pokud ovšem do nich narazí těžké SUV...
Znovu je tedy třeba apelovat na politiky, aby konečně na boj s klimatickými změnami koukali v mnohem širších souvislostech. Zatím se nezdá, že by na něco takového mělo v nejbližší době dojít. Byť Německo a Itálie, tedy první a třetí největší evropská ekonomika, již začaly na Brusel tlačit, aby onen zákaz přehodnotil.



Baterie elektrického Hummeru váží přes 1 200 kilogramů, kvůli čemuž je třeba vytěžit a zpracovat 600 tisíc kilo materiálu. Že něco takového nemůže naší planetě prospět ani omylem, je jasné každému, kdo má alespoň špetku zdravého rozumu. Foto: GMC
Zdroj: IEA přes Auto Week
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
28.4.2025Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho včera 23:23
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey včera 10:00
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
- Indian Challenger Elite a Pursuit Elite 2025: exkluzivní cestování 28.4.2025
Nejnovější články
Volvo po letech divokých sázek prudce upadá. Akcie firmy ztratily desetinu za den, polovinu za rok, 79 procent za tři roky
před 2 hodinamiK mání je krásná Škoda 110 R teprve po 2. majiteli v dokonalém stavu, je to lístek na vlak do roku 1977
včeraCo se stane, když v autě neměníte chladicí kapalinu? Navzdory přesvědčení mnohých není věčná, může vám zničit motor
včeraLada otevřela dealerství v jedné z nejbohatších zemí světa, celá auta tam mohou mít za cenu klik od záchodu v obchodě vedle
včeraSlavný módní návrhář překvapivě prodal Ferrari ze své sbírky, teď je znovu k mání. Díky neobvyklé barvě nejspíš trhne aukční rekord
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva