Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Domnělá spása Maserati je čím dál větší průšvih, teď už ji nekupuje skoro nikdo
17.11.2020 | Petr Miler
Měl to být model, který automobilku znovu „udělá”, teď si ale můžeme říci, že ji leda úspěšně dodělává. V Evropě se prodeje úspěšně blíží nule a v USA už je značka ani nereportuje.
SUV Levante mělo Maserati znovu vrátit na výsluní. A Italové pro to udělali vše, co mohli. Vsadili na dnes módní SUV, dali mu pohlednou karoserii a pod jeho kapotu napěchovali výkonné pohonné jednotky. Jenže očekávaný zájem publika se bohužel nedostavil. Automobilka v roce 2017 prodala po celém světě 51 tisíc aut, přičemž SUV sice bylo každým druhým registrovaným vozem, nicméně podle plánu si majitele měl tou dobou najít skoro dvojnásobný počet aut. A v dalších letech mělo jít až o statisíce vozů ročně.
Dalo se to vnímat jako alespoň slušný start, z oněch 51 tisíc prodaných vozů se ale vyklubal vrchol, z nějž Maserati i jeho Levante padá neskutečným kalupem. V roce 2018 si Maserati kdekoli na Zemi koupilo už jen necelých 35 tisíc lidí a loni už se našlo jen něco málo přes 19 tisíc kupců. Letošní bilanci pochopitelně neznáme, asi jen velký snílek s ložním prádlem v červeno-bílo-zelené kombinaci by si ale mohl myslet, že výsledek nebude ještě horší. Byl by takový i bez koronarvirových patálií, natož pak s nimi.
Za propadem stojí hlavně selhání Levante splnit svou roli. V USA přestal mateřský koncern FCA reportovat prodeje Maserati samostatně už v roce 2018 a jistě dobře věděl, proč. Konkrétní prodejní cifry vám tedy neprozradíme, soudě dle masivní výprodejové akce pořádané na začátku letošního roku je ale jasné, že ani tam to trojzubému SUV nejde. Čísla z Evropy ale známe a jsou velmi výmluvná.
Premiérový rok 2016 přinesl Levante 2 443 zákazníků, ten s označením 2017 pak 5 733 kupců. To bylo ještě dobře, v roce 2018 ale šlo už jen o 4 511 lidí, v roce 2019 o 3 290 zákazníků a letos je jich zatím pouhých 1 497. To už se opravdu blížíme nule a celková čísla Maserati nevypadají ani o trochu lépe - 2 348 aut všech typů letos prodaných v Evropě znamená, že automobilka prodala jen 851 vozů, které nejsou Levante. To je opravdu velká bída.
Maserati tak ani letos nemuselo litovat toho, že několik měsíců nemohlo nic vyrábět, protože výrobu zastavovalo i bez toho. Střílet od boku, že automobilka letos na celém světě neprodá ani 10 tisíc aut, není až tak nemístné a do popředí to pochopitelně posouvá tak trochu nerudovskou otázku: Co s ním?
Levante už značku nespasí a starší modely, jako Ghibli, teprve ne. Jediným zásadním novým modelem je MC20, které ale bylo vyvinuto tak rychle, že pochybujeme o tom, že může být vypiplané tak, jako by si trojzubec na jeho přídi zasloužil. A i kdyby, úzkoprofilový sporťák prodejní čísla nespasí, i kdyby se přetrhl vedví.
Firmu nyní vede Davide Grasso, bývalý šéf Nike a Converse, který o řízení automobilek neví prakticky nic. To je světle výše zmíněného nemusí být na škodu, protože Maserati pomalu nemá na co navázat, přesto jsme zvědavi, jak se se svou rolí popasuje. Pokud na zákazníky léta nezabírá ani líbivé moderní SUV, která jinak lidé kupují jako na běžícím pásu, máme obavu, že spasit tuto značku bude skoro nadlidský úkol.






SUV Levante se takto předvedlo v roce 2016 v Praze. Mělo být pro Maserati záchranou, prodeje ale jen klesají a s nimi i odbyt celé značky. Foto: Adam Šrámek, Autoforum.cz
Zdroj dat: JATO Dynamics
Bleskovky
BMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
včeraMožná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025Příplatkové karbonové stěrače na Porsche 911 jsou výsměch v době, kdy auto s faceliftem nabralo 82 kilo jako nic
11.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem sprintu v Misanu Bezzecchi, MM93 crash včera 15:23
- Filip Salač si vyjel 6. řadu pro nedělní Misano včera 14:00
- PP v Moto3 pro Perroneho včera 13:27
- Pole Position získal Marco Bezzecchi včera 11:32
- Marc Marquez před trojicí Italů 12.9.2025
Nejčtenější články
Hasiči ani záchranáři nechápou, jak mohl někdo z této nehody vyváznout až do té míry, že beze stopy zmizel z místa
14.8.2025Americké úřady odstraňují další absurdní omezení aut kvůli moderním antiemisním systémům, i u nás řidičům komplikuje život
14.8.2025Čínské Ferrari za cenu Škody je takový hit, že se na něj čeká přes rok. Šéf firmy vzkazuje nedočkavcům: Tak si kupte auto jinde
14.8.2025Která ze značek skupiny BMW má nejmladší zákazníky? Na první pohled to překvapí, hned na ten druhý to ale dává smysl
14.8.2025Toyota s novými spalovacími motory počítá opravdu ve velkém, dostanou je dokonce i elektromobily
14.8.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva