Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Trump chce rázně a tvrdě odstřihnout elektromobily od peněz všech, kteří je nekupují, jejich fandové to nedávají
17.12.2024 | Petr Prokopec
Reakce jsou plné slov o „útoku” na tato auta nebo „házení klacků” pod jejich kola. Ale co to je za nesmysl? Nastupující americký prezident chce pouze narovnat ekonomické prostředí tisíckrát ohnuté v jejich prospěch, žádné překážky budovat neplánuje.
Pokud jste dosud žili v přesvědčení, že s pomocí elektromobilů je možné ochránit životní prostředí, nejspíš vám definitivně otevřelo oči nedávné prohlášení koncernu General Motors. Ten oznámil, že pokud znovuzvolený prezident Donald Trump ustoupí od politiky zavedené administrativou Joea Bidena, přestane tlačit na strunu dobíjecích aut všeho druhu. Za jejich rozšiřování v nabídkách automobilky tedy opravdu nestojí žádné ekologické pohnutky, stejně jako nejde reakci na zájem zákazníků. Hledejme za tím hlavně politiku a ideologii, třebaže světlé výjimky jistě existují.
Trump v Bílém domě začne úřadovat již příští měsíc a tentokrát se na svůj úřad připravuje mnohem pečlivěji než poprvé. Dopředu tedy připravuje změny zákonů a dalších norem, kterými hodlá co nejrychleji dostát tomu, co v rámci své kampaně sliboval. V případě elektromobilů jde o jejich odstřihnutí od peněz všech, kteří si je nekupují. Agentura Reuters se totiž dostala k dokumentu jeho přípravného týmu, kterém plány Trumpa a jeho administrativy odhalují.
Opatření je řada, mj. se počítá s ukončením federálních dotací formou daňového kreditu ve výši 7 500 USD (cca 180 tisíc Kč). Stejně tak již nemá být penězi daňových poplatníků dotováno rozšiřování infrastruktur a Trumpův tým dále plánuje, že federální limity spotřeby vrátí zpátky na úroveň roku 2019, takže ve srovnání se současným stavem by byla tolerována o 25 procent vyšší průměrná flotilová spotřeba prodaných aut. Kalifornie má k tomu přijít o právo určovat si vlastní pravidla, což vzhledem k jejímu významu pokřivuje prostředí i v jiných částech USA. A materiál potřebný na výrobu baterií bude podléhat vyšším clům, což má pro změnu dostat maximum jejich produkce na území Spojených států.
Jde o poměrně razantní změny, které někteří okamžitě nazývají „útokem na elektromobilitu“ nebo házení klacků pod nohy jejím směrem. Jenže tím zastánci bateriového pohonu jen dokládají, že si nevidí ani na špičku nosu. Jednak jde stále jen o záměr, jenž může a nemusí být přijat, stejně jako může být tisíckrát upraven. I kdyby ale prošel ve stávajícím znění, Trump tím tím ničemu neškodí, jen odstraňuje cesty, kterými jsou dnes poškozována jiná technická řešení. Jinými slovy pouze narovná ekonomické prostředí, které jeho předchůdce ohýbal a dodnes ohýbá směrem k elektrickému pohonu.
Po nástupu do Bílého domu se nicméně Trump bude muset ihned začít rychle otáčet, neboť Bidenova administrativa ještě na poslední chvíli zkouší zasypat elektromobilitu tolika penězi, kolika jen bude moci. Ministerstvo energetiky tak kupříkladu tento týden schválilo půjčku Fordu, který dostane 9,63 miliardy dolarů (přes 230 mld. Kč) na výstavbu tří továren na baterie. K čemu přitom modrému oválu budou, když aktuálně musí kvůli nezájmu zastavovat výrobu svých stávajících elektrických aut, je záhadou.
Podobně kriticky lze pohlížet na další půjčku ve výši 1,25 miliardy dolarů (29,8 mld. Kč), za kterou má společnost EVgo vybudovat ve Státech zhruba 1 100 dobíjecích stanic s celkově 7 500 stojany. Snadno si totiž dokážete vypočítat, s jak malou obslužností u nich bude možné počítat, neboť dobít elektromobil není tak rychlé jako dotankovat spalovací auto. Navíc při ceně 1,1 milionu dolarů (26,3 mil. Kč) na stanici lze pomalu s jistotou tvrdit, že tu někdo bere vládu pěkně na hůl.
Jen u civilního sektoru ale Trump nehodlá setrvat, ukončen má být i projekt ministerstva obrany, který se zabýval vývojem vojenských elektromobilů. A jednotlivé vládní úřady si budou moci znovu vybírat, zda chtějí do svých vozových parků nakoupit vozy se spalovacím či bateriovým pohonem dle libosti.
Suma sumárum tedy o žádném útoku či házení klacků pod nohy nelze ani v nejmenším hovořit. Trump nepřichází s žádným zákazem, víceméně jen ctí rétoriku republikánů, že je na každém Američanovi, pro jaký pohon se rozhodne. Aby ovšem mohlo být dosaženo férové hry, ten elektrický již nebude zvýhodněn. Pokud tedy pro něj někdo srší nadšením, může si jej klidně dále koupit, ovšem už jen za své, ne za peníze „těch druhých”.






Bez přerozdělovaných by takový Ford měl kvůli své nesmyslné sázce na elektromobilitu ještě větší problémy, než má dnes. Automobilka tak kvůli nezájmu musí zastavovat výrobu, přesto se nově od Bidenovy administrativy dočkala schválení obrovské půjčky na výstavbu tří továren na baterie. I tyto zoufalé kroky učiněné v posledních týdnech vlády Bidena a spol. ale prý Trump hodlá zvrátit. Foto: Ford
Zdroj: Reuters
Bleskovky
BMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
včeraMožná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025Příplatkové karbonové stěrače na Porsche 911 jsou výsměch v době, kdy auto s faceliftem nabralo 82 kilo jako nic
11.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem sprintu v Misanu Bezzecchi, MM93 crash včera 15:23
- Filip Salač si vyjel 6. řadu pro nedělní Misano včera 14:00
- PP v Moto3 pro Perroneho včera 13:27
- Pole Position získal Marco Bezzecchi včera 11:32
- Marc Marquez před trojicí Italů 12.9.2025
Nejčtenější články
Čínské Ferrari za cenu Škody je takový hit, že se na něj čeká přes rok. Šéf firmy vzkazuje nedočkavcům: Tak si kupte auto jinde
14.8.2025Která ze značek skupiny BMW má nejmladší zákazníky? Na první pohled to překvapí, hned na ten druhý to ale dává smysl
14.8.2025Toyota s novými spalovacími motory počítá opravdu ve velkém, dostanou je dokonce i elektromobily
14.8.2025Autor stylových sporťáků stvořil stejně stylový kombík s motorem V12, za patřičnou sumu vám ho postaví i s manuálem
14.8.2025Jak reálně fungují levná auta slavných značek, která se mimo EU prodávají hluboko pod 200 tisíc Kč? Tento Nissan stojí 150
15.8.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva