Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Donkervoort D8 GTO: vrchol holandské evoluce
19.12.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Po 23 letech existence přichází Donkervoort s nejsilnějším vozem své historie. Jmenuje se D8 GTO a nabídne až 400 koní výkonu při hmotnosti 700 kg.
Pokud jste dosud neslyšeli o automobilce Donkervoort, nebo si za jejím jménem nedokážete vybavit žádný konkrétní model, pak vězte, že jde o holandského malovýrobce, který v týmu maximálně pár desítek lidí již od roku 1978 ručně vyrábí malé a lehké sporťáky. Nechceme urazit ani jednu ze stran tohoto přirovnání, ale pro představu - jeho vozy byly za začátku něco jako současné Caterhamy nebo původní Lotusy Seven. Za uplynulé desítky let se ale nabídka značky vyvinula k přece jen o něco větším a také výkonnějším vozům podobného ražení a právě o vrcholu této evoluce bude dnes řeč.
Vychází z již pár let prodávaných modelů D8 270 RS a D8 GT, k označení D8 ale tentokrát přidává písmena GTO. Technická podobnost těchto modelů je relativně omezená, když s D8 270 RS sdílí jen 5 % dílů a s D8 GT 30 %. Karoserii stále tvoří trubkový rám, který je pokryt panely z uhlíkových vláken (např. dveře) nebo hliníku (např. přední kapota). Výrobce se chlubí tím, že třeba kompletní dveře včetně váží pouhých 980 gramů přičemž dokážou odolat zatížení odpovídajícímu až 1 500 kilogramů hmotnosti, což minimálně z hlediska pasivní bezpečnosti může přijít vhod. Designově je nový vůz též trochu odlišný, podstatnější ale je, že je oproti také větší. Na délku přibral plných 35 centimetrů a na šířku 15 cm.
Důvodem pro toto „nafouknutí” vozu je použití motoru 2,5 R5 turbo od Audi, známý z modelů TT RS a RS3, jenž je v GTO uložen podélně. Donkervoort již dlouhodobě spolupracuje s Audi Quattro GmbH a tvrdí, že tento agregát byl pro použití v D8 GTO odladěn přímo u Audi. Má tak být nejen výkonnější, když bude naladěn na maximální výkon v rozmezí 340 až 400 koní a točivý moment až 450 Nm posazený do 1 600 ot./min, ale také o 30 kilogramů lehčí. Takto odlehčený motor ale dostane pouze prvních 25 vyrobených D8 GTO, z nichž již polovina byla prodána netrpělivým zákazníkům.
Dynamické parametry výrobce zatím nezveřejnil, při zmíněném výkonu a hmotnosti pouze 700 kilogramů ale nelze čekat nic jiného než uragán. Takto koncipovaný vůz na tom bude s poměrem výkonu a hmotnost podobně jako nejvýkonnější verze Bugatti Veyron a i když stačit to bude jen na obdobou dynamiku v nižších rychlostech, na zrychlení z 0 na 200 km/h okolo 10 sekund bychom si možná i vsadili.
Sériová (dá-li se to tak nazvat...) výroba D8 GTO přijde ke slovu začátkem nadcházejícího roku a první kusy budou dodány zákazníkům během léta. Cena vozu se pohybuje v rozmezí 100 a 150 tisíc Eur bez daní a poplatků (cca 2,5 až 3,8 milionu Kč) a jak jsme již zmínili, hned na prvním předvedení předprodukčního provedení věrným klientům si novinka získala 12 zákazníků, kteří odeberou téměř polovinu z prvních 25 extra odlehčených kousků. Jestli se s tímto vozem budeme moci někdy setkat naživo, to se teprve uvidí. Bez ohledu na to ale zůstanou Donkervoorty i nadále pořádnou exotikou a D8 mezi nimi jistě nebude výjimkou.














Donkervoort D8 GTO je takový Lotus Seven na steroidech
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Číňané mají převzít zavírané továrny VW a rozjet v nich vlastní výrobu, nic jiného o úpadku Evropy neříká víc
před 10 hodinamiVýkonná elektrická Kia nepřestává ruinovat majitele, za roční auto se zanedbatelným nájezdem v aukci nikdo nedal ani polovinu původní ceny
před 11 hodinamiČíňané ukazují, že pořád dělají obchod, ne jen politiku. Dřív jen elektrická značka nabídne Evropanům spalovací auta, protože je chtějí
včeraNěmci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
včeraVW říká, že jeho spolupráce s Fordem je „velmi, velmi, velmi úspěšná”. Myslí těch 20 prodaných Capri v Česku za první kvartál?
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva