Ani drazí Němci nepošlou spalovací motory do háje jen tak, původně čistě elektrické modely nebudou jen elektrické

Kdybychom se měli řídit tím, co automobilky říkají, pak už mají spalovací motory několik let po pohřbu. Současná realita je jiná a ani ta budoucí nebude zdaleka taková, jak se podle prohlášení některých značek může zdát.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Ani drazí Němci nepošlou spalovací motory do háje jen tak, původně čistě elektrické modely nebudou jen elektrické

15.3.2023 | Petr Miler

Ani drazí Němci nepošlou spalovací motory do háje jen tak, původně čistě elektrické modely nebudou jen elektrické

/

Foto: Porsche

Kdybychom se měli řídit tím, co automobilky říkají, pak už mají spalovací motory několik let po pohřbu. Současná realita je jiná a ani ta budoucí nebude zdaleka taková, jak se podle prohlášení některých značek může zdát.


Elektrická auta považujeme za nekonkurenceschopné zboží v jakékoli formě. Nechceme tím popírat výhody elektrického pohonu, těch je jistě spousta, dokud ale bude nevyhnutelně spojen s drahými akumulátory s mizernou energetickou hustotou, krátkou životností, pomalým nabíjením a ekologicky nešetrnou výrobou, nemá šanci se z ekonomického ani praktického hlediska vedle spalovacích aut prosadit.

Je celkem jedno, zda se budeme bavit o malých vozech do města nebo tisícikoňových supersportech, vždy narazíme na to samé - na limity baterek. Pro malá auta budou moc drahé a vzhledem k jejich menšímu nájezdu budou mít příliš krátkou životnost, pro sporťáky budou moc těžké a vzhledem k jejich dynamickému potenciálu budou mít příliš malou kapacitu a dlouhou dobu dobíjení. Je to pořád to samé - baterky, baterky, baterky, už asi 150 let. A pokud někdo říká, že se to rychle změní, lže, neboť i optimističtí výrobci samotných baterek říkají, že ani za 10 let nedostaneme jen o pár desítek procent lepší řešení. Tehdy už se přitom skoro nemá prodávat nic jiného...

Přesto jsou značky, kterým elektrický pohon zase tak velkou čáru přes rozpočet udělat nemusí. Výrobce jako Škoda (pokud tedy naplní své vize, o čemž pochybujeme) by takový přechod položil, některé výrobce drahých vozů ale zase tak moc trápit nemusí. Problémy s použitelností a vůbec celkovým smyslem takových aut jsou pořád stejné, odpadá ale problém s cenou, neboť drahé značky neúčtují zákazníkům „náklady plus něco”, žijí v trochu jiném světě. A existence spousty jejich modelů není postavena kolem toho, že musíte každý den rozvézt půl tuny nákladu po republice, u tak trochu rozmarných aut pro zábavu nemusí být ani praktická použitelnost faktorem.

V ideální pozici pro elektrifikaci bez velkých obav se tak zdá být Porsche. Je to drahá značka, jejíž zákazníci moc neřeší, jestli auto stojí 2,5 nebo 3 miliony korun, za 100 tisíc si kupují jinou barvu obšití sedaček a chromované krytky ostřikovačů světel. Praktická použitelnost může být u některých aut důležitá, u většiny ale stejně není - i SUV jsou typicky vozy na dojíždění manželek z předměstí do měst. A byť třeba pro 911 se vzhledem k jejímu zaměření a výkonu pro elektrifikaci nehodí vůbec, zrovna tu Porsche vůbec elektrifikovat nechce. Všechno ostatní ano.

První na řadu má přijít Macan příští rok, další 718 (alias Cayman a Boxster) v roce 2025. Původně mělo jít o první klasické modely, které dostanou elektrický pohon a žádný jiný k dispozici mít nebudou, ani Porsche ale nakonec nepošle spalovací verze pod drn bez mrknutí oka. O Macanu se to proslýchalo už dříve, teď je to jisté, souběžně zůstanou v prodeji elektrické a spalovací verze. A nově se ukázalo, že to tak bude i v případě modelu 718.

Na valné hromadě automobilky to před pár dny potvrdil její šéf Oliver Blume. Ten na jednu stranu řekl, že v případě typu 718 automobilka plánuje, že bude „plně elektrický do poloviny dekády“, jedním dechem ale dodal, že „zcela nový model uvedeme souběžně s verzí se spalovacím motorem“. To je novinka.

Blume odmítl upřesnit, jak dlouho má tento souběh trvat, zjevně si tedy ani on není jistý tím, že by na elektrifikaci takového modelu bylo zvědavé bůhvíjaké množství zákazníků. Některá z automobilek možná spáchá „elektrickou sebevraždu“, o které dnes tolik manažerů rádo hovoří. V případě většiny ale bude platit klasické „řiďte se tím, co dělají, ne tím, co říkají“. Ani Porsche, které je v tak příhodné pozici, nepošle spalovací motory do háje jen tak a počká si na reakci zákazníků. Nic takového neplánuje ani BMW. A pochybujeme, že své odhodlání neztratí Audi s Mercedesem. Pokud i drazí Němci „měknou“, co lze čekat od mainstreamových automobilek, pro které jsou spalovací motory mnohem podstatnější? Prodávat auta podle plánů Bruselu bez reálného zájmu těch, kteří je mají kupovat, opravdu nepůjde...


Ani drazí Němci nepošlou spalovací motory do háje jen tak, původně čistě elektrické modely nebudou jen elektrické - 1 - Porsche 718 Cayman a Boxster GTS 4.0 2020 prvni sada 01Ani drazí Němci nepošlou spalovací motory do háje jen tak, původně čistě elektrické modely nebudou jen elektrické - 2 - Porsche 718 Cayman a Boxster GTS 4.0 2020 prvni sada 03Ani drazí Němci nepošlou spalovací motory do háje jen tak, původně čistě elektrické modely nebudou jen elektrické - 3 - Porsche 718 Cayman a Boxster GTS 4.0 2020 prvni sada 05Ani drazí Němci nepošlou spalovací motory do háje jen tak, původně čistě elektrické modely nebudou jen elektrické - 4 - Porsche 718 Cayman a Boxster GTS 4.0 2020 prvni sada 06Ani drazí Němci nepošlou spalovací motory do háje jen tak, původně čistě elektrické modely nebudou jen elektrické - 5 - Porsche 718 Cayman a Boxster GTS 4.0 2020 prvni sada 17Ani drazí Němci nepošlou spalovací motory do háje jen tak, původně čistě elektrické modely nebudou jen elektrické - 6 - Porsche 40 H6 engine dalsi 01
Porsche 718 s motorem 4,0 H6 vypadá už dnes trochu jako z Marsu. Němci jej ale chtějí prodávat i po roce 2025, protože pochopitelně netuší, jak moc budou na elektrickou 718 jeho zákazníci zvědaví. To samé čeká Macan, velmi pravděpodobně i Cayenne, elektrická 911 pak není ve hře vůbec. Foto: Porsche

Zdroj: Porsche

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.