Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Drazí Němci v Číně padají ke dnu raketovým tempem. A snad už ani nečekají, že by to ještě mohli spravit
11.4.2025 | Petr Miler
Pocit obrovského nevděku a velké nespravedlnosti nyní musí mít lidé z prestižních německých automobilek, kteří udělali první poslední, aby jejich auta v Číně zabodovala. Ale nebodují. Z prodejních dat mizí jako pára z prostoru nad hrncem a nezdá se, že by tento vývoj měli jak zvrátit.
Když někdo řekne, jak jsou na tom dnes evropské automobilky špatně, spousta lidí dotyčnému odvětí, že jenom šíří „doom and gloom”, jak říkají Američané, tedy pocity zkázy a temnoty. Je ale na místě se s tím takto vypořádat?
Situace se jistě může kdykoli změnit k lepšímu pár ne zase tak převratnými politickými rozhodnutími, ale pokud se nic takového nestane, budou to mít Evropané skutečně těžké. Jejich samotné fungování je decimováno zelenou politikou Evropské unie, která jim především uměle zvyšuje náklady za hranici únosnosti. Vnitřní evropský trh je pak odsouzen ke skomírání jak kvůli obdobné přeregulovanosti, tak kvůli tomu, že podobně zvýšenými náklady trpí všichni, kteří si mají nějaké auto koupit, od firem po domácnosti. A i když jde o značky, které si vyšší ceny, a tedy i vyšší náklady mohou do určité míry dovolit, beztak mají problém někde něco prodat.
Pokud se z výše zmíněných důvodů smíří s upadající pozicí v Evropě, co jim zbývá? USA? Jestliže tam bude dál panovat aktuální situace, nemají šanci, vysoká cla jim seberou zisky, prodeje nebo obojí. Čínu? Tam upadají kvůli sílící domácí konkurenci. Ve zbytku světa pak obvykle není moc o čem mluvit, zpravidla ve všech ostatních regionech prodají zhruba to, co v některém z těchto třech klíčových odbytišť. A z konkurence jsou na tom opravdu nejhůř.
Američanům zůstane aspoň Amerika, Číňanům bohatě stačí Čína a Japonci jsou doma též mimořádně silní. Evropané bez dobře fungující Evropy nemají nic a Čína už je opravdu nespasí. Dříve tam padaly ke dnu hlavně mainstreamové značky typu Škoda, teď už si ale ta s kosou přišla také pro drahé Němce. A nezdá se, že by si při tom chtěla dělat jakékoli přátele.
Zkraje týdne jsme vás informovali, jak mizerně je na tom Porsche, další německé značky na tom ale nejsou o moc líp. Pravda, masivních 42 procent poklesu prodejů za první kvartál z roku na rok nezaznamenaly, ale výskat si vážně nemohou. Mercedes je od ledna do března v Číně dole o 10 procent a BMW o 17,2 procenta. Výsledky Audi zatím nemáme, data CAAM za únor ale naznačují podobný vývoj - jen z měsíce na měsíc padly čtyři kruhy prodejně o 19,54 % a jsou na tom dokonce hůř než BMW.
Proč to tak je? Porsche hovoří o novém zaměření bohaté čínské klientely na „hodnotově orientovaný prodej”, což zní všelijak, ale asi není nemístné to interpretovat tak, že ani Číňané při penězích nechtějí dál Němcům platit za jejich sice prestižní, ale fakticky ne zase o tolik lepší vozy. A Němci snad už ani nečekají, že to někdy spraví - Porsche své aktivity za velkou zdí už omezilo a říká, že se teď soustředí na u „value over volume”, tedy hodnotu místo objemu. Přeložit to jako kapitulaci asi není od věci, což je pozoruhodný obrat proti stavu, kdy Němci Číňanům doslova podkuřovali a jen pro ně dělali speciální verze svých tradičních modelů.
Pokud se vývoj bude dál ubírat tímto směrem, evropské automobilky budou mít stále méně z čeho brát. Mohl by to být další impuls pro místní politiky, aby nechali vnitřní evropský trh znovu dýchat a vzkvétat, protože jinak místní automobilový průmysl snadno zahubí. Ale něco nám říká, že to je to poslední, čeho se reálně můžeme dočkat...



Mercedes bude bez Číny byl skoro poloviční firmou, auta jako čínský Mercedes C 260 L tvořily po léta okolo 40 % jeho odbytu. Stejně jako jeho němečtí soupeři ale teď za velkou zdí s nebývalou razancí ztrácí půdu pod nohama. Foto: Mercedes-Benz
Zdroje: Porsche, Mercedes-Benz, BMW, CAAM
Bleskovky
Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
dnes„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
včeraUnikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025
Nejnovější články
Bugatti chtělo po zákazníkovi 331 tisíc Kč za opravu malého ovladače, nakonec si ho sám spravil díly za 26 korun
před 5 hodinamiTesla po 13 letech prodeje opět jen faceliftovala Model S a s ním i X, největší „inovací” je zvýšení cen
před 7 hodinamiCeny aut vzrostly za pět let o krutých 40 procent, říká studie. Nevadí to jen u těch, která začínala nízko
před 8 hodinamiNová nejlevnější Lada prošla crash testem. 84 interních zkoušek skončilo na jedničku, toto byl ten 85.
před 10 hodinamiVolkswagen na nejnáročnějším okruhu světa překonal rekord, o jehož existenci dosud nikdo nevěděl
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 06.16. 21:07 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.16. 21:01 - Truck Daškam
- Jednostopé okénko 06.16. 19:48 - řidičBOB
- BMW Divize 06.16. 18:15 - jerry
- IT poradna 06.16. 17:36 - petr_riha
- OBD diag pro moje brmbrmbrm 06.16. 17:23 - pavproch
- kola e89+Tiguan+Scout 06.16. 14:30 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 06.16. 09:56 - pavproch