Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Eskalující spor korejských firem ohrožuje budoucnost VW i Fordu, mluví se o katastrofě
22.7.2020 | Petr Prokopec
Mohlo by se zdát, že půtky dvou korejských společností mohou být Volkswagenu nebo Fordu ukradené, v dnešním globalizovaném světě to tak ale není a prostor pro řešení se zmešnuje.
Pro rozvoj elektromobility jsou klíčové baterie, tedy ten komponent, který se na jejich ceně aktuálně podílí asi z jedné poloviny. Výrazné zlevnění by v tomto ohledu neskutečně napomohlo šíření alternativního pohonu, přičemž experti očekávali, že se tak stane s navyšováním objemu výroby. Jenže realita je docela jiná. Jakkoliv se s objemem produkce částečně rozmělňují některé náklady, na výrobu baterií jsou nadále potřeba vzácné kovy. A jejich těžba je již v tuto chvíli nedostačující, což znamená, že poptávka převyšuje nabídku. Ceny tedy neklesají, nýbrž stoupají.
Problém je to pro všechny, nejvíce pak ale pro ty, kteří spoléhají primárně na externí dodavatele. A nejvíce se v tuto chvíli zdá být stižený Volkswagen s Fordem. Za vším stojí přenice, ke které došlo mezi společnostmi LG Chem a SK Innovation. Obě se totiž zaměřují na vývoj a výrobu baterií, přičemž první zmíněná obvinila druhou z krádeže obchodního tajemství. Za pravdu jí přitom dala americká mezinárodní obchodní komise ITC (International Trade Comission), dle jejíhož předběžného rozhodnutí nesmí SK Innovation zásobovat svými produkty, komponenty či materiály žádné firmy ve Spojených státech.
Tento verdikt trápí hlavně Volkswagen, který právě na firmu SK Innovation vsadil v případě své elektrické expanze. Korejci tak v americké Georgii staví továrnu za takřka 1,7 milionu dolarů (cca 39 milionů Kč), která by měla dodávat baterie pro elektromobily VW vyráběné v sousedním Tennessee. Výroba měla odstartovat v roce 2022, přičemž SK Innovation již bere v potaz i spolupráci Němců s Fordem. Baterií od této firmy se tedy měl dočkat také modrý ovál.
Ford má momentálně uzavřenou spolupráci s LG Chem, která vyrábí baterie pro chystaný Mustang Mach-E. Nicméně automobilka na základě zmiňované spolupráce s VW měla začít využívat modulární platformu MEB, kterou by již osazovala akumulátory od SK Innovation. Ono předběžné rozhodnutí ale náhle připravilo obě značky o klíčový komponent. Podle Fordu přitom LG Chem nemá dostatečné kapacity na to, aby případně dokázalo výpadek v řetězci nahradit.
Nelze se tedy divit Volkswagenu, že daný verdikt považuje za „katastrofický“. Německá automobilka přitom na ITC již dříve apelovala, aby své rozhodnutí velmi pečlivě zvážila, neboť může citelně poškodit třetí strany. Přesně to se nyní stalo, VW i Ford tak již žádají americkou vládu, aby zasáhla. Modrý ovál přitom velmi chytře dodává, že „riskovat ztrátu pracovních pozic v USA je v koronavirové době neakceptovatelné“.
Bude tedy zajímavé sledovat, jak se ITC nakonec v říjnu rozhodne. Pokud však komise uzná, že na krádež obchodního tajemství skutečně došlo a působení SK Innovation na americké půdě tak bude omezeno, pak má především VW zásadní problém. Jakkoliv by se totiž Němci chtěli alespoň částečně odříznout od spalovacích motorů, kvůli nedostatku baterií jim to příliš nepůjde.



Kvůli sporu dodavatelů baterií možná VW nebude mít pro svou elektrickou expanzi klíčový komponent. Foto: Volkswagen
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
dnes (4)Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včera (3)Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025 (4)
Nejčtenější články
Americké přístavy jsou přeplněné neprodanými novými vozy, s tisícovkami aut si nikdo neví rady
12.4.2025Mercedes potichu změnil své ikonické logo, náhrada je smutným symbolem lacinosti, která stíhá celý obor
12.4.2025Stellantis náhle a bez vysvětlení zastavil výrobu svého nadějného levného auta v Polsku, bez náhrady
12.4.2025Mercedes dal svému pilotovi Formule 1 nové auto, až do roku 2028 s ním ale nesmí jezdit
12.4.2025První elektrická Octavia byla nesmysl a ta příští bude zas. Škoda to tehdy věděla, v mezičase na to zapomněla
12.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva