Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Eskalující spor korejských firem ohrožuje budoucnost VW i Fordu, mluví se o katastrofě
22.7.2020 | Petr Prokopec
Mohlo by se zdát, že půtky dvou korejských společností mohou být Volkswagenu nebo Fordu ukradené, v dnešním globalizovaném světě to tak ale není a prostor pro řešení se zmešnuje.
Pro rozvoj elektromobility jsou klíčové baterie, tedy ten komponent, který se na jejich ceně aktuálně podílí asi z jedné poloviny. Výrazné zlevnění by v tomto ohledu neskutečně napomohlo šíření alternativního pohonu, přičemž experti očekávali, že se tak stane s navyšováním objemu výroby. Jenže realita je docela jiná. Jakkoliv se s objemem produkce částečně rozmělňují některé náklady, na výrobu baterií jsou nadále potřeba vzácné kovy. A jejich těžba je již v tuto chvíli nedostačující, což znamená, že poptávka převyšuje nabídku. Ceny tedy neklesají, nýbrž stoupají.
Problém je to pro všechny, nejvíce pak ale pro ty, kteří spoléhají primárně na externí dodavatele. A nejvíce se v tuto chvíli zdá být stižený Volkswagen s Fordem. Za vším stojí přenice, ke které došlo mezi společnostmi LG Chem a SK Innovation. Obě se totiž zaměřují na vývoj a výrobu baterií, přičemž první zmíněná obvinila druhou z krádeže obchodního tajemství. Za pravdu jí přitom dala americká mezinárodní obchodní komise ITC (International Trade Comission), dle jejíhož předběžného rozhodnutí nesmí SK Innovation zásobovat svými produkty, komponenty či materiály žádné firmy ve Spojených státech.
Tento verdikt trápí hlavně Volkswagen, který právě na firmu SK Innovation vsadil v případě své elektrické expanze. Korejci tak v americké Georgii staví továrnu za takřka 1,7 milionu dolarů (cca 39 milionů Kč), která by měla dodávat baterie pro elektromobily VW vyráběné v sousedním Tennessee. Výroba měla odstartovat v roce 2022, přičemž SK Innovation již bere v potaz i spolupráci Němců s Fordem. Baterií od této firmy se tedy měl dočkat také modrý ovál.
Ford má momentálně uzavřenou spolupráci s LG Chem, která vyrábí baterie pro chystaný Mustang Mach-E. Nicméně automobilka na základě zmiňované spolupráce s VW měla začít využívat modulární platformu MEB, kterou by již osazovala akumulátory od SK Innovation. Ono předběžné rozhodnutí ale náhle připravilo obě značky o klíčový komponent. Podle Fordu přitom LG Chem nemá dostatečné kapacity na to, aby případně dokázalo výpadek v řetězci nahradit.
Nelze se tedy divit Volkswagenu, že daný verdikt považuje za „katastrofický“. Německá automobilka přitom na ITC již dříve apelovala, aby své rozhodnutí velmi pečlivě zvážila, neboť může citelně poškodit třetí strany. Přesně to se nyní stalo, VW i Ford tak již žádají americkou vládu, aby zasáhla. Modrý ovál přitom velmi chytře dodává, že „riskovat ztrátu pracovních pozic v USA je v koronavirové době neakceptovatelné“.
Bude tedy zajímavé sledovat, jak se ITC nakonec v říjnu rozhodne. Pokud však komise uzná, že na krádež obchodního tajemství skutečně došlo a působení SK Innovation na americké půdě tak bude omezeno, pak má především VW zásadní problém. Jakkoliv by se totiž Němci chtěli alespoň částečně odříznout od spalovacích motorů, kvůli nedostatku baterií jim to příliš nepůjde.
Kvůli sporu dodavatelů baterií možná VW nebude mít pro svou elektrickou expanzi klíčový komponent. Foto: Volkswagen
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 2 hodinami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 3 hodinami - Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 5 hodinami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 6 hodinami - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva