Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
EU se pro jednou lekla sama sebe, plán zakázat karbonová vlákna v Evropě prý odpíská
16.4.2025 | Petr Miler
Neuvěříme tomu, dokud se to reálně nestane, takové je ale nyní aspoň oficiální stanovisko. Je to na jednu stranu pozitivní zpráva, na tu druhou je ovšem třeba se ptát, koho soudného mohlo něco takového vůbec napadnout.
Evropskou unii je dnes těžké brát vážně. Z organizace kdysi snad seriózně a s dobrými úmysly usilující o větší integraci evropských zemí ve jménu jejich efektivnějšího a řekněme přátelštějšího fungování, se stále intenzivněji stává pravý opak. Jde dnes o instituci primárně zabíjející efektivitu fungování většiny starého kontinentu, která pod tíhou tisíce krátkozrakých ideologií přistupuje ke stále absurdnějším formám pokoušet se řídit neřiditelné a jednotlivé země rozeštvává kvůli konfliktu přirozeně odlišných pohledů na stejné věci snahy nacpat maximum věcí do nějaké škatulky.
Tím neříkáme, že je vše špatné, EU ale zkrátka překročila mez, do které mohla být ještě přínosná, a nyní prakticky každým svým krokem pozitivní dopady svého fungování umenšuje či zcela neguje. Je úplně jedno, jestli se podíváme na regulace týkající se brček, domů nebo aut, všeho je zkrátka příliš mnoho. Už opravdu nepotřebujeme doregulovat tisíckrát zregulované, potřebujeme volně dýchat, vymýšlet, fungovat a ve výsledku konkurovat těm, kteří se nemusí pohybovat v tak omezených mantinelech. Pokud tohle EU nepochopí, je odsouzena k zániku jako všechny dřívější obdobné instituce, které se ubily k smrti vlastní snahou řídit věci, které na dálku, centrálně nebo vůbec řídit prostě nejde.
Chce to přinejmenším špetku sebereflexe a nástup lidí, kteří mají aspoň minimální povědomí o životě mimo politiku, které by nenapadlo to, co se provalilo včera. Tedy pokus prakticky zakázat od roku 2029 karbonová vlákna pro jejich zdravotní rizika, řekněme stručně. Taková jistě existují, ale co v našich životech je ryzí výhrou? Prakticky všechno nám něco dává i něco bere a chce jen trochu zdravého rozumu pochopit, že v poměru rizik a přínosů u některých věcí jasně vládne to první. Karbonová vlákna patří mezi takové, jsou přínosem v řadě oborů a v automobilovém světě jsou nadějí na návrat k efektivněji fungujícím autům. Zakázat je znamená něco jako neposílat dítě do školy, protože autobus může nabourat. Může, ale stává se to velmi zřídka, jistota nevzdělaného asociálního jedince na druhé misce vah je jistotou neospravedlňující toto zanedbatelné riziko.
U podobných individuálních rozhodnutí ale nechť si každý zváží jím vnímané klady a zápory sám, EU k tomu dává prostor stále méně a rozhoduje za nás. A soustavně zakazuje nebo nařizuje i věci, do kterých jí vůbec nic není. Nedávno jsem kupř. navštívil nový dům jednoho známého a smál jsem se mu, proč má prosklenou stěnu v ložnici směrem k sousednímu domu tak, že nakonec v ní má skoro permanentně zatažené venkovní žaluzie. O stavebnictví nic velkého nevím, ale bylo mi vysvětleno, že musí, protože i na tohle existuje u nových domů regulace určující něco jako míru dosvitu přirozeného světla dovnitř místnosti, čemuž se bez často nesmyslného prosklení nedá dostát. Proboha. Téměř všechno v našich životech je dnes do nějaké míry absurdně řízené z Brusel. Jak ale padlo včera, EU vnímá jako projev kvality své práce množství nových regulací, a tak přidává další a další a další.
Ta spojená s „karbonem” měla být další z nich, ale nakonec zřejmě nebude, jak zjistili kolegové z Motor1. Ne snad, že by to byl hoax či cokoli podobného, šlo o zcela vážně míněný návrh a součást chystané legislativy. Vzhledem k bouři nevole, které první veřejná zmínka o takovém nápadu způsobila, ale EU zařadila zpátečku.
Vlastně nechápeme proč, neboť i větší nevoli způsobují jiné její nápady a trvá na nich tak či onak. V tomto případě ale zástupce EU uvádí, že „uhlíková vlákna budou odstraněna ze seznamu škodlivých materiálů” na autech prodávaných v Evropě je bude možné používat i po roce 2029. Neuvěříme tomu, dokud se to reálně nestane, snad by ale někdo o takovém kroku nelhal.
Byla to od začátku absurdní snaha, EU si ale prý nakonec uvědomila, že i když obavy ze škodlivosti vláken oprávněné, výhody převažují nad potenciálními škodami. Je-li to záblesk zdravého rozumu, pak říkáme: Fajn, sice pozdě, ale přece. Aby to ovšem nakonec nebylo celé trochu jinak. Důvěryhodnost v podobných záležitostech bruselské instituce ztratily už dávno.






Papírová auta asi nebudou, pokus zakázat karbon v EU podle všeho padl dřív, než se dostal do pozdních fází schvalovacího procesu. Foto: BMW
Zdroje: Motor1, Autoforum.cz
Bleskovky
Nový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
před 10 hodinamiJeden z největších nesmyslů moderních aut pomohl zabít dalšího člověka, uhořel. Ostatní řidiči se marně snažili pomoci
dnesDalší novinka Mercedesu ukazuje, že to nejhorší z posledního nového modelu bude značka cpát všude
14.10.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Mercedes po poprasku okolo motorů BMW říká, je odebírat nebude. Prý má skvělé vlastní, za vlastní považuje i ty z Číny
16.9.2025Šéf Opelu si přestal brát servítky, naplno popsal absurditu umělého zdržování aut v EU
17.9.2025Land Rover nemůže najít 40 tisíc vyrobených aut, kvůli trvajícím problémům má prodělávat až 280 milionů každý den
17.9.2025Po léta nejdražší nové auto světa je znovu na prodej. Ponurý přízrak silnic si miliardáři prodají skoro potají
17.9.2025SsangYong v novém se vrací ke spalovacím motorům, jeho novinka by mohla být v Česku neopakovatelnou nabídkou
17.9.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 10.16. 22:19 - abgx1
- Porsche - vse o sportovnich modelech 10.16. 15:38 - Vrooom
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 10.16. 12:11 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 10.15. 20:06 - Truck Daškam
- Cupra obecně 10.15. 18:48 - pavproch
- Čerpadlo ostřikovačů 10.15. 16:47 - stenly11
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.15. 15:46 - pavproch
- BMW Divize 10.15. 11:15 - pavproch