Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
EU vyhazuje diesely z Evropy dveřmi, ony se do ní ale mimo její kontrolu vracejí oknem
3.2.2022 | Petr Miler
Evropská unie udělala v posledních letech hodně pro to, aby se diesely staly v některých obchodních třídách prakticky mrtvou větví vývoje a v dalších jen čekáme, kdy se za nimi zavře voda. Mimo EU ale vývoj tímto směrem nemíří.
Jako nadšenci máme daleko k tomu preferovat naftové motory, jejich zkáza posledních let nás ale mrzí. Diesely sice nemají ten správný zvuk, charakter a jakousi bezprostřednost, současně ale jako lidé obdivující techniku nelze nežasnout nad jejich efektivitou. Dnes jsme vám ukazovali jeden upravený německý nafťák a už pohled na jeho přístrojovku říkal mnohé. Neexistuje jiný způsob, jak velkému a těžkému autu dopřát dynamiku nedávných sporťáků a spojit ji se spotřebou, a tedy i dojezdem, o kterém se může zdát i pěti elektromobilům zapojeným v sérii.
Zejména v poslední dekádě se navíc podařilo vyřešit prakticky všechny problémy s jejich přímo i nepřímo škodlivými emisemi, tak proč se jich zbavovat zrovna teď? Nedává to smysl, jenže EU se k nim postavila zády, Amerika pro ně nikdy nehořela a dalších bašt zájmu o ně není mnoho. Nepatří mezi ně ani Rusko, kde byly nafťáky dlouho téměř nepoužitelné kvůli nízkým zimním teplotám i kvalitě tamního paliva. Také v tomto ohledu se ale podařilo většinu potíží vyřešit a pokud natankujete včas správné palivo, ani ruská zima vás v naftovém autě nepřekvapí.
Tak se stalo, že zatímco jinde ve světě zachází dieselové osobáky na úbytě, v Rusku, které se aktuálně řadí mezi největší evropské trhy s auty, prosperují. Z téměř nulového podílu na trhu se posouvají výš a výš a Avtostat na základě své nejnovější analýzy konstatuje, že za loňský rok dosáhly rekordního podílu na trhu i absolutních prodejů.
Abychom byli konkrétní, diesel si loni v Rusku koupilo 125 500 lidí, což je o 13 procent více než o rok dříve. A protože celý trh rostl jen o 4 %, jejich podíl se posunul už na 8,2 procenta. To je fascinující stav a zejména trend v momentě, kdy ochota automobilek tyto motory nabízet zejména do levnějších modelů je téměř nulová a jejich dostupnost je bezprecedentně malá.
Pikantní je, že největším prodejcem dieselů v Rusku není žádný výrobce dodávek nebo čehokoli podobného, ale BMW. To loni dodalo lidem 32 tisíc naftových aut, o 5 % více než v předchozím roce. I druhé místo patří prestižní německé značce, Mercedesu, který s 19 tisíci prodeji navýšil jejich odbyt dokonce o 30 %. Až třetí je mainstreamový Renault, který si výskat, že do nového Dusteru nakonec diesel dal, i když jej původně chtěl z nabídky vyřadit. Jeho 11 900 prodaných nafťáků totiž znamená meziroční růst o 86 %. Právě Duster je navíc loňským vládcem ruského trhu s nafťáky mezi modely, následuje jej Toyota Land Cruiser Prado, Hyundai Santa, Mercedes třídy GLE a BMW řady 5.
Je to skutečně pozoruhodný stav, zvláště třeba ve srovnání s tolik protěžovanými elektrickými auty, která si loni v Rusku koupilo pouhých 2 254 lidí. Tato čísla také nejlépe vysvětlují, proč třeba BMW odmítá skončit s diesely a říká, že i po roce 2030 budou na řadě míst světa znamenat hodně. Zatímco EU je vyhazuje dveřmi, ony se jinde vrací na scénu oknem a Brusel s tím neudělá vůbec nic. Ostatně popularita těchto motorů se zdá být tím větší, čím více na východ zamíříme - i v rámci EU dokážou bodovat třeba v Bulharsku.



Vládcem ruského trhu s dieselovými auty je BMW, i jeho model X5 patří mezi nejžádanější. Foto: BMW
Jedničkou mezi dieselovými modely je ale v Rusku Renault Duster, který původně s naftou vůbec neměl být prodáván. Renault si to ale nakonec rozmyslel a zjevně dobře udělal. Foto: Renault
Zdroj: Avtostat
Bleskovky
Nejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
před 7 hodinamiNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
včeraNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy WSBK - Jerez 2. den včera 19:37
- Honda WN7: elektrický motocykl včera 12:45
- Testy WSBK - Jerez 1. den 16.9.2025
- Test MotoGP v Misanu 15.9.2025
- Ducati Diavel V4 RS a Multistrada V4 RS 2026: absolutní vášeň 15.9.2025
Nejnovější články
Mercedes neuhne, pořád špičkově prodávanou třídu A zařízne už příští rok bez jakéhokoli nástupce
před 2 hodinamiPotápějící se Nissan si našel novou oběť úsporných opatření, opěrky hlavy
před 3 hodinamiDacia udělala z Dusteru levné auto s obrovským prostorem pro náklad, pobere ho 1 150 litrů v základu
před 5 hodinamiMiláček Čechů od Kie je po smrti, místo něj zkusí zaskočit docela jinak pojaté auto. Aspoň pohon má „správný”
před 6 hodinamiNejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva