Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Evropská divize Fordu má skončit, při jejích výsledcích z posledních let se není čemu divit
9.3.2022 | Petr Prokopec
Mnohokrát jsme v posledních letech zmiňovali, že s Fordem to jde v Evropě rychle z kopce a spása je v nedohlednu. Teď už to má i své konkrétní dopady - s divizí Ford of Europe, která byla po dekády jakýmsi státem ve státě, má být konec.
Doplněno 10.3.: Článek byl po reakci Fordu upřesněn. Divize Ford of Europe jako taková nekončí, to je pro tuto chvíli pouze spekulativní předpoklad, dochází pouze k jejímu jinému začlenění do globálních struktur. Části článku byly upraveny odpovídajícím způsobem.
Pro Ford jsem měl svého času slabost. A vlastně nejen já, ale celá má rodina. V našem vozovém parku se tak nacházel tří- i pětidveřový Escort, Focus hatchback i kombík, čtyřválcové i šestiválcové Mondeo, a stejně tak i několik Transitů. Nicméně tak tomu bylo v 90. letech a krátce po příchodu nového milénia. V roce 2008 nicméně modrý ovál silně zasáhla globální ekonomická krize, načež automobilka potřebovala půjčku od americké vlády, aby vůbec přežila. Následně proto začala s rozprodejem svého impéria, do kterého patřily Aston Martin, Jaguar, Land Rover či Volvo.
Nedošlo však pouze na tento krok, někdejší šéf modrého oválu Alan Mullaly přišel rovněž se strategií One Ford. Pod její hlavičkou přitom docházelo k vývoji aut pro celý svět, nikoliv jen pro specifické trhy, což logicky zredukovalo náklady. I proto šlo v krátkodobém horizontu o úspěch. Nicméně v tom dlouhodobějším se již projevilo, že Ford žije ze setrvačnosti a nikoli z atraktivity aut, která aktuálně nabízí. Značka se přestala trefovat hlavně do evropského vkusu, což vedlo k razantnímu poklesu obliby i prodejů.
Zatímco v letech 1999 až 2007 automobilka v Evropě nikdy neklesla pod 1,6 milionu prodaných aut ročně, o dekádu později již měla na kontě jen milion registrací. Předloni pak dokonce ani nepřekonala sedmisettisícovou metu, zatímco loni zákazníkům dodala jen 569 537 aut. Za nějakých dvacet let tu tedy máme pokles o více než dvě třetiny, k čemuž jistě přispěla i cenová politika značky. S vyššími ciframi na cenovkách nebyla spojena vyšší kvalitativní ani jiná úroveň.
Pokud bychom tedy nyní měli označit Ford nějakou nálepkou, byla by to ta s nápisem „neúspěch“, na což jsme v poslední době opakovaně upozorňovaly. Značka to neslyší ráda, je si toho ale zjevně vědoma, a proto zavelela k reorganizaci, aktuálně se však nezdá, že by to vzala za správný konec. V důsledku změn má totiž skončit divize Ford of Europe, která byla součástí modrého oválu po dlouhých 55 let a jenž měla na starosti veškeré operace týkající se starého kontinentu. Její ústředí bylo dosud alokováno v německém Kolíně a šlo tak trochu o stát ve státě - evropský Ford a „jiné Fordy”, to byly skutečně odlišné světy.
O tomto vývoji jako o pravděpodobném informují kolegové z Automotive News, v oficiální rovině k tomu zatím nedošlo. Ford v tuto chvíli oznámil jen tolik, že bude veškeré své globální aktivity dirigovat skrze pět divizí Model e, Ford Blue, Ford Pro, Ford Drive a Ford Credit. První zmíněná, jíž má být Ford of Europe podřízena, se zaměří na elektromobilitu, a tedy hlavně na Evropu, neboť značka na tomto kontinentu nechce od roku 2030 nabízet nic jiného než bateriová auta. Tedy v rámci těch osobních, na ta užitková bude dohlížet divize Ford Pro, pod kterou bude spadat britské ústředí v Duntonu.
„Geografie je pro nás stále důležitá, ale od roku 2023 se mnohem více zaměříme na jednotlivá oddělení,“ potvrdil výše zmíněné finanční ředitel značky John Lawler. Zároveň dodal, že regionální pobočky již nebudou udávat směr vývoje. Svým způsobem jsme tak opět blízko strategii One Ford, se kterou se automobilka ke své velké úlevě před pár lety rozloučila. Pokud bude tímto směrem pokračovat, nejsme si ni tentokrát jisti, že na konci vytyčené cesty bude stát úspěch.



Ford se dostal do takové mizérie, že jeho nejlépe prodávaným vozem loňského roku nebyl Focus či Fiesta, nýbrž znovuzrozená Puma. Ani ta se ale neprodává dost dobře na to, aby ospravedlnila další existenci samostatné evropské divize značky, její úplný konec ale zatím nebyl potvrzen. Foto: Ford
Zdroje: Auto News, Ford
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
dnesBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
před 6 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 8 hodinamiAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
před 9 hodinamiProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
před 11 hodinamiPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva