Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Evropská unie zavádí od 1. července další povinný prvek výbavy aut
8.6.2019 | Petr Prokopec
Už dnes existuje nespočet prvků, které vozy prodávané v zemích EU mít musí a nebo nesmí. Od 1. července k nim přibude další a zasáhne Unií dosud hájené automobily.
Elektromobily, stejně jako auta se spalovacím motorem, mají svá pozitiva i negativa. Jejich zastánci přitom zmiňují zejména fakta z prvního ranku, zatímco druzí mají ve svém repertoáru spíše protiargumenty. Existuje však minimálně jedna vlastnost, kterou lze vnímat pozitivně i negativně v závislosti na konkrétních okolnostech a především na tom, zda sedíte za volantem nebo se nacházíte před kapotou.
Jak možná tušíte, řeč bude o hluku, respektive o jeho absenci. To lze samozřejmě kvitovat, zvláště v porovnání s dieselovými automobily v nižších rychlostech. Pokud tedy následně můžete přesednout do vozu, kde uslyšíte maximálně vítr či lomoz od pneumatik, budete si připadat jako v ráji.
Takto lze ovšem absenci zvuku chápat z pohledu řidiče či posádky. Pokud ale jste chodcem, zejména pak takovým, jenž se nemůže zčásti nebo zcela spolehnout na svůj zrak, pak máte problém. V ruchu velkoměsta se totiž elektromobily stávají prakticky neslyšnými a při přecházení silnice bez semaforů tak již velmi riskujete, že někomu skočíte pod kola. Což se ostatně při bezhlučném provozu nemusí stát jen slepcům.
Povědomí o tomto riziku evidentně proniklo i do Bruselu, pročež Evropská unie vyrukovala s novým nařízením, jenž navíc začíná platit již za pár dní, konkrétně 1. července letošního roku. Dle něj musí být každý čtyřkolový elektromobil či hybrid osazen technologií AVAS (Acoustic Vehicle Alert System). Tedy v podstatě reproduktory, které nějakým způsobem učiní vůz slyšitelnějším.
Dle pravidel musí být AVAS aktivován v rychlostech do 20 km/h, přičemž dosáhnout musí alespoň 56 decibelů. Elektromobily tak budou v rámci hlučnosti na úrovni skartovačky papíru, což není úplně málo. Samotný zvuk přitom musí být konstantní, aby zejména chodcům poskytl jasné povědomí o chování vozu.
Slyšet svůj vůz pak mají i cestující uvnitř, kteří tak přijdou o jednu z výhod elektromobility, zároveň však budou již pokaždé jasně vědět, že pohonná jednotka byla aktivována. Nyní se totiž ve většině případů pouze rozsvítí ikonky na palubní desce, to je ale vše. Výrobcům ale nyní bude umožněno, aby vaše slechy zásobovali pomalu jakýmikoliv tóny, i taková Tesla tak nakonec může znít jako osmi-, deseti či dvanáctiválec. Nařízení EU totiž přesně nestanoví, jakou formu má zvuk mít.
Lze dodat, že na vlastním systému AVAS pracuje od roku 2009 společnost Harman, která nyní doufá, že díky velmi krátké časové lhůtě dokáže oslovit řadu automobilek. Její technologie zvaná eESS (neboli external Electronic Sound Synthesis) přitom může být na míru uzpůsobená konkrétním požadavkům, a to nejen těm zákaznickým, ale i legislativním. Třeba ve Státech se totiž systém musí aktivovat do 30 km/h.
Suma sumárum, doba tichých elektromobilů je definitivně pasé a z pohledu chodců za to lze pouze děkovat. Je však otázkou, co takové nařízení udělá s popularitou bateriových vozů. O poznání menší hlučnost sice není jediným a patrně ani hlavním důvodem, proč si je lidé kupují, ovšem pro někoho může jít o důležitý aspekt. A pokud nyní budou muset hluk vydávat uměle, na popularitě jim to přidat nemusí.



Všechny elektromobily a hybridy musí být od 1. července z rozhodnutí EU hlučné
Bleskovky
Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
včera„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
15.6.2025Unikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025
Nejnovější články
Studie ukazuje, jak moc vzrostly ceny aut v Evropě za posledních pět let, extrémní zdražení není jen dojem
před hodinouTo to trvalo: Audi až teď, po nespočtu fiasek a mlžení oficiálně zrušilo plán zaříznout spalovací auta v roce 2033
před 3 hodinamiStellantis má nový plán, jak zachránit živořící Alfu Romeo a Maserati, konec italských klasik prý není na pořadu dne
před 4 hodinamiFord říká, že lidem už na motorech aut nezáleží, touhy s nimi spojené prý odezněly do nenávratna
před 6 hodinamiDalší selhání Audi. Zákazníci volali po návratu fyzických ovladačů, firma jim sebrala i páčky pod volantem
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva