Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ex-šéf vývoje dieselů Audi u soudu odhalil detaily podvodů s TDI, nešlo jen o řízení motorů
8.10.2020 | Petr Prokopec
Tři vysoce postavení technici Audi skončili soudu kvůli podvodům s motory TDI a mezi nimi i Giovanni Pamio. Ten upozorňoval na podvody i vedení čtyř kruhů, vyslyšen ale nebyl.
Minulý týden odstartoval v Mnichově soud věnující se kauze Dieselgate. Souzen jím není pouze bývalý šéf Audi Rupert Stadler, ale také Wolfgang Hatz, který měl u německé automobilky v letech 2001 až 2009 na starosti vývoj pohonných jednotek. Stejně tak je obviněn i Henning Lörch, který měl na starosti výfukové anti-emisní systémy. A aby toho nebylo málo, zamířil před soud i Giovanni Pamio, jenž vedl vývoj dieselových motorů. Právě ten u soudu odhalil řadu zajímavých detailů.
V roce 2009 podle něj koncern VW Group vyvíjel silný tlak na zaměstnance, aby vyrukovali s tzv. čistými diesely, které měly napomoci dobýt americký trh. Německá automobilka přitom dle Pamia nejen příliš spěchala, ale také kladla důraz na špatné věci. Kupříkladu prostor pod vozem měl být využit pro komponenty audiosystému místo toho, aby zde mohly být zabudovány komponenty účinných anti-emisních systémů.
Dle Pamia Audi i proto postavilo na vedlejší kolej větší nádrž na roztok močoviny AdBlue. Ta použitá byla příliš malá, načež by se musela velmi často dolévat. Nicméně v té chvíli by zákazníci automobilky nejspíše remcali nad přílišným nepohodlím, tak přišel další podvod. Motory TDI v momentě rozeznání momentu probíhajícího emisního testu nejenže měnily řízení samotného spalování, ale i vstřikování močoviny. To tak nebylo používáno, kdy mělo, aby malá nádrž vydržela co nejdéle, pročež vozy opět produkovaly nadměrné emise.
Pamio prý po vedení několikrát žádal větší nádrže na roztok močoviny, pokaždé však byl odmítnut s tím, že „akcelerace, spotřeba a náklady byly mnohem důležitější než emise“. Vzniklo tak ideální podhoubí pro podvodný software, jenž byl následně instalován do 434 tisíc vozů. Audi se přitom následně pokusilo shodit vinu na Pamia, který byl krátce po odhalení skandálu vyhozen. To si nicméně nenechal líbit a značku zažaloval.
Audi raději couvlo a Pamiovi vyplatilo odškodné přes 1,5 milionu Eur (cca 41 milionů Kč). Souběžně s tím však padla podmínka, že třiašedesátiletý italský technik nebude o skandálu nikde mluvit. Na druhou stranu nicméně automobilka odsouhlasila, že může spolupracovat s vyšetřovateli, a tak nyní stejně vypovídá proti Audi.
Ani policie ale Pamia nevidí jako obětního beránka, a tak i když na podvody upozorňoval a spolupracoval s vyšetřovateli, nakonec musel kvůli obavám z možného útěku strávit pět měsíců ve vazbě. Nyní má navíc na krku horší obvinění než třeba Stadler, který rozhodl o prodeji „cinknutých dieselů“ i poté, co se již skandál VW Group provalil. S jejich vývojem ale spojován není, na to začal vést čtyři kruhy příliš pozdě.
Další detaily ze soudní síně se nejspíše ještě dozvíme, neboť o případu má justice jednat až do roku 2022. Zdá se tedy, že nás čeká ještě řada zajímavých odhalení, za mříže z dotyčných jistě nebude chtít nikdo.

Bývalý šéf vývoje dieselových jednotek Giovanni Pamio před soudem odhalil další nové detaily kauzy Dieselgate, Audi kvůli pohodlí zákazníků podvádělo i se vstřikováním AdBlue a na jeho varovaní nedbalo. Foto: Audi
Zdroj: Automobilwoche
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Garáž vydala poklad v podobě sotva jetého prvního elektromobilu Škody. Dnes zapomenutý propadák nevznikl ani ve 20 kusech
před 2 hodinamiVěříte Mercedesu byť jen slovo, když říká, že se jeho tragicky přijatá novinka prodává jako housky na krámě?
včeraFord upravil své levné velké SUV pro Čínu, aby ho nabídl po celém světě. Jeho skutečný původ skrývá
včeraProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
včeraNová specialita Porsche vypadá jako stvořená pro Česko, dvouocasý lev ho nezdobí zdaleka jen tady
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 07.07. 00:46 - brnenska.odchytova
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1