Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Pandemie zasáhla prodeje Ferrari víc, než se zdálo, někde má vážné problémy
12.11.2020 | Petr Miler
Dosavadní letošní výsledky Ferrari vypadají jako velký úspěch, navzdory omezením výroby na začátku roku a celkově nejisté situaci firma hlásí za třetí kvartál navýšení zisku. Pohled na detaily ale vyjeví varovné signály.
O tom, jaké ekonomické následky bude mít dění v letošním roce, se vedou bouřlivé debaty. Většina ekonomických analytiků hovoří o léta trvajícím zotavení, někteří ale stále věří v rychlý návrat do předchozího stavu. A další zmiňují klidně až desetiletý horizont, nakonec pořád nevíme, co bude koronavirus vyvádět v dalších měsících a letech, jak moc účinná bude vakcinace proti němu. V pár ohledech ale panuje shoda.
Tím nejtypičtějším je malý negativní dopad na výrobce drahého zboží. Může to zní jako paradox, neboť podobné rozmařilosti jsou to první, co bychom si v těžších časech odpustili, jenže normální lidé nejsou v případě mnohých takových produktů ani okrajovou zákaznickou skupinou. Netroufneme si tvrdit, co udělá nastalá situace třeba s výrobci šperků, které si nakonec může dovolit kde kdo, výrobci opravdu drahých věcí se ale zatím zdají být nad věcí. Auto za 5, 10 nebo 15 milionů Kč si skoro nikdo nekupuje z posledních peněz a pokud člověk, který vydělává stamiliony, má o polovinu méně, není to něco, co by jej přimělo přehodnotit podobnou investici.
Takové Lamborghini tedy vykázalo za letošní září dokonce rekordní prodeje a Porsche táhne svými výsledky celý koncern VW do černých čísel. Ferrari se zdá být v podobné situaci, neboť za třetí kvartál vykázalo meziroční nárůst zisku o 6,4 procenta a z „pár” (bylo jich přesně 2 313) prodaných aut vyvařilo zisk 8,7 miliardy Kč. To je obdivuhodné, však si vzpomeňme, na kolik měsíců muselo Ferrari zjara zavřít fabriku. Detailní pohled na výsledky ale ukazuje, že to zase taková sláva není a jen na jaro to svádět nelze.
Celkové prodeje za uplynulé čtvrtletí jsou dole o 6,5 procenta, což nemusí znít varovně, jejich struktura ale varovná je. Ferrari skóruje pouze v Evropě a na blízkém východě (těžko říci, kde více), kam za poslední kvartál dodalo více aut než loni (+13 %) a za celý rok je prakticky na stejných číslech (-1 %). Též část asijsko-tichomořského regionu se drží (+2 auta - sic - za kvartál, -2 % za celý rok), zbytek světa je ale v hlubokém útlumu.
Jde hlavně o Čínu kde prodeje Ferrari letos razantně propadly (-77 %) a Ameriku, kde je pokles též výrazný (-29 %). Nejde navíc jen o roční výsledky, špatně je i za uplynulý kvartál, kdy prodejní čísla padala asi o třetinu. Zdá se, že v Číně momentálně není společensky únosné koupit si nové Ferrari a ani Američané se pro ně neženou, tam byl dokonce meziroční pokles za Q3 úplně největší (-35 %). To jsou na tak významné regiony vážné problémy, rozhodně za čtvrtletí, kdy se do plusu dokázaly dostat i mnohé obyčejnější automobilky.
Je tedy otázkou, zda se i takové značky mohou spolehnout na to, že bohatí lidé budou dál kupovat auta, která vlastně nepotřebují. Evropa se ráda tváří, jako by se nic až tak hrozného ekonomicky nedělo a udržuje umělou zaměstnanost i v době, kdy spousta lidí prostě nemá co dělat - stačí si uvědomit dopady téměř úplné eliminace cestovního ruchu. Pokud se koronavirové problémy dále potáhnou, nebude to únosné ani pro EU a její členy a nedovedeme si tak úplně představit, jak si majitel firmy kupuje nové Ferrari - třebaže na něj bude mít -, když musí vyhodit třetinu lidí.
Křišťálovou kouli nemá nikdo z nás, při pohledu na výsledky Ferrari bychom ale zkrátka nejásali. Nejsou zase tak dobré, jakými se bez podrobného zkoumání mohou zdát.

Ferrari ekonomicky prospívá, ale zejména v Číně a USA se výrazně propadá. Grafika: Ferrari














A to je třeba dodat, že automobilka letos hrne na trh bezprecedentní množství novinek, jako relativně dostupný model Roma. Foto: Ferrari
Zdroj: Ferrari
Bleskovky
 Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
 před 6 hodinami
 Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
 28.10.2025
 Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
 27.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Úspěšný test Bulegy v MotoGP 11:34
- Koho uvidíme 2026 v MS-Moto3? včera 16:00
- Týmy a jezdci WSBK 2026 včera 10:37
- Vyhazov manažera komplikuje Salačovu pozici 29.10.2025
- Jose Antonio Rueda může odletět domů 29.10.2025
Nejnovější články
 Nový šéf Stellantisu naléhá, aby se Evropa vrátila ke spalovacím motorům. Hrozbou průmyslu je pro něj EU, ne Čína Nový šéf Stellantisu naléhá, aby se Evropa vrátila ke spalovacím motorům. Hrozbou průmyslu je pro něj EU, ne Čína
 před 2 hodinami
 Nová Honda Prelude dorazila do Česka a odhalila vše, se svými cenami to bude pěkná ozdoba showroomů Nová Honda Prelude dorazila do Česka a odhalila vše, se svými cenami to bude pěkná ozdoba showroomů
 před 4 hodinami
 Toyota jde dál proti proudu, potvrdila příchod nového motoru V8. Použije neobvyklý základ a řekla i víc Toyota jde dál proti proudu, potvrdila příchod nového motoru V8. Použije neobvyklý základ a řekla i víc
 před 5 hodinami
 Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
 před 6 hodinami
 Jaguar zrušil letošní premiéru své údajně revoluční novinky, nedivili bychom se, kdyby tuhle příšeru odpískal nadobro Jaguar zrušil letošní premiéru své údajně revoluční novinky, nedivili bychom se, kdyby tuhle příšeru odpískal nadobro
 před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- ojeté auto kolem 300tis, s místem na lyže uvnitř 10.30. 15:55 - delphin
- Další zajímavá autovidea 10.29. 18:44 - Brus
- Onboard videa 10.29. 12:24 - Truck Daškam
- Politický koutek 10.28. 13:04 - Carrert93
- Autokosmetika 10.28. 12:59 - Carrert93
- Toyota GT 86 / Subaru BRZ 10.27. 19:29 - Snowman000
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.27. 12:11 - Vrooom
- Fiat a vše kolem nich 10.27. 10:36 - pavproch
 

 
    
    
    
   
      
      
      
    
 RSS
 RSS Facebook
 Facebook Twitter
 Twitter