Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Pandemie zasáhla prodeje Ferrari víc, než se zdálo, někde má vážné problémy
12.11.2020 | Petr Miler
Dosavadní letošní výsledky Ferrari vypadají jako velký úspěch, navzdory omezením výroby na začátku roku a celkově nejisté situaci firma hlásí za třetí kvartál navýšení zisku. Pohled na detaily ale vyjeví varovné signály.
O tom, jaké ekonomické následky bude mít dění v letošním roce, se vedou bouřlivé debaty. Většina ekonomických analytiků hovoří o léta trvajícím zotavení, někteří ale stále věří v rychlý návrat do předchozího stavu. A další zmiňují klidně až desetiletý horizont, nakonec pořád nevíme, co bude koronavirus vyvádět v dalších měsících a letech, jak moc účinná bude vakcinace proti němu. V pár ohledech ale panuje shoda.
Tím nejtypičtějším je malý negativní dopad na výrobce drahého zboží. Může to zní jako paradox, neboť podobné rozmařilosti jsou to první, co bychom si v těžších časech odpustili, jenže normální lidé nejsou v případě mnohých takových produktů ani okrajovou zákaznickou skupinou. Netroufneme si tvrdit, co udělá nastalá situace třeba s výrobci šperků, které si nakonec může dovolit kde kdo, výrobci opravdu drahých věcí se ale zatím zdají být nad věcí. Auto za 5, 10 nebo 15 milionů Kč si skoro nikdo nekupuje z posledních peněz a pokud člověk, který vydělává stamiliony, má o polovinu méně, není to něco, co by jej přimělo přehodnotit podobnou investici.
Takové Lamborghini tedy vykázalo za letošní září dokonce rekordní prodeje a Porsche táhne svými výsledky celý koncern VW do černých čísel. Ferrari se zdá být v podobné situaci, neboť za třetí kvartál vykázalo meziroční nárůst zisku o 6,4 procenta a z „pár” (bylo jich přesně 2 313) prodaných aut vyvařilo zisk 8,7 miliardy Kč. To je obdivuhodné, však si vzpomeňme, na kolik měsíců muselo Ferrari zjara zavřít fabriku. Detailní pohled na výsledky ale ukazuje, že to zase taková sláva není a jen na jaro to svádět nelze.
Celkové prodeje za uplynulé čtvrtletí jsou dole o 6,5 procenta, což nemusí znít varovně, jejich struktura ale varovná je. Ferrari skóruje pouze v Evropě a na blízkém východě (těžko říci, kde více), kam za poslední kvartál dodalo více aut než loni (+13 %) a za celý rok je prakticky na stejných číslech (-1 %). Též část asijsko-tichomořského regionu se drží (+2 auta - sic - za kvartál, -2 % za celý rok), zbytek světa je ale v hlubokém útlumu.
Jde hlavně o Čínu kde prodeje Ferrari letos razantně propadly (-77 %) a Ameriku, kde je pokles též výrazný (-29 %). Nejde navíc jen o roční výsledky, špatně je i za uplynulý kvartál, kdy prodejní čísla padala asi o třetinu. Zdá se, že v Číně momentálně není společensky únosné koupit si nové Ferrari a ani Američané se pro ně neženou, tam byl dokonce meziroční pokles za Q3 úplně největší (-35 %). To jsou na tak významné regiony vážné problémy, rozhodně za čtvrtletí, kdy se do plusu dokázaly dostat i mnohé obyčejnější automobilky.
Je tedy otázkou, zda se i takové značky mohou spolehnout na to, že bohatí lidé budou dál kupovat auta, která vlastně nepotřebují. Evropa se ráda tváří, jako by se nic až tak hrozného ekonomicky nedělo a udržuje umělou zaměstnanost i v době, kdy spousta lidí prostě nemá co dělat - stačí si uvědomit dopady téměř úplné eliminace cestovního ruchu. Pokud se koronavirové problémy dále potáhnou, nebude to únosné ani pro EU a její členy a nedovedeme si tak úplně představit, jak si majitel firmy kupuje nové Ferrari - třebaže na něj bude mít -, když musí vyhodit třetinu lidí.
Křišťálovou kouli nemá nikdo z nás, při pohledu na výsledky Ferrari bychom ale zkrátka nejásali. Nejsou zase tak dobré, jakými se bez podrobného zkoumání mohou zdát.

Ferrari ekonomicky prospívá, ale zejména v Číně a USA se výrazně propadá. Grafika: Ferrari
A to je třeba dodat, že automobilka letos hrne na trh bezprecedentní množství novinek, jako relativně dostupný model Roma. Foto: Ferrari
Zdroj: Ferrari
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejčtenější články
K mání je daleko nejlevnější Ferrari F430 v Evropě. Je krásné a nestojí víc než lepší Škody, jeho majitel zemřel
6.6.2025VW během 10 let zabil tři čtvrtiny prodejů Golfu, z bestselleru udělal symbol úpadku. A jeho „řešení” pošle prodeje ještě níž
6.6.2025Elektrický propadák Dodge stihla další katastrofa. Novináři ukázali, jak sám od sebe zrychluje, automobilka svou reakcí vše dokonala
6.6.2025Další z posledních mohykánů mezi výkonnými lidovými auty s ručním řazením v EU končí, vysvětlení automobilky je na vodě
6.6.2025Žádný supersport, žádný supersedan. Majitel a šéf automobilky Pagani denně jezdí s tímto luxusním „autobusem” s motorem V6
6.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva