Home > Rubriky a sekce > Představení, Technika > Článek
Ferrari si patentovalo nový typ motoru, má být výkonnější, úspornější i čistší
25.10.2019 | Mirek Mazal
V Bruselu by si na přežití klasických motorů Ferrari nevsadil asi nikdo, v Maranellu to vidí jinak. Ohroženou motorovou šlechtu zkouší udržet nad vodou dvěma různými způsoby zapalování směsi v závislosti na aktuální situaci.
Ferrari je jednou z posledních značek, které alespoň částečně odolávají moderním trendům a klasické atmosférické motory s vysokým objemem a počtem válců zatím nevyřadily z nabídky. Při životě udržují noblesní dvanáctiválce a podle všeho se jich ani do budoucna nechtějí vzdát.
Svědčí o tom jejich nová patentovaná konstrukce motoru V12, která by měla snížit emise při zachování vysokého dosahovaného výkonu. Registrace na patentovému úřadu proběhla už letos v dubnu, až včera ale mohla být podoba nového řešení po vyřízení všech formalit zveřejněna.
Materiály automobilky pojednávají především o začlenění dvojího způsobu spalování benzínu. Jednou ze strategií je vstřikování malého množství paliva těsně před jiskřením zapalovací svíčky. Ferrari vidí přednosti předčasné distribuce zápalné směsi ve zvýšeném průtoku vzduchu spalovací komorou a tím se vytváří teplejší směs vzduchu a pohonných hmot. „Katalytický systém se proto při startování motoru velmi rychle zahřívá a emise, zvláště významné v této fázi, mohou být sníženy,“ komentuje řešení automobilka v patentových dokladech.
Potenciálně revoluční agregát má přidanou předkomoru umístěnou nad středem hlavní spalovací komory a obě části mají vlastní zapalovací svíčku. Během normální jízdy vstupuje část směsi vzduchu a benzínu do předkomory a zapalovací svíčka ji zapálí. „To se promítá do rychlého spalování s nízkým rizikem detonace,“ uvádí Ferrari a naráží na momenty, kdy budete od motor jeho auta požadovat více výkonu - tehdy bude výkonnější nebo úspornější, zkrátka efektivnější.
Naopak zápal v hlavním spalovacím prostoru funguje během startování nebo nízkého zatížení. V tomto klidném režimu motor pracuje se vstřikováním spojeným s jiskrou a mimo jiné zahřívá katalyzátor redukující škodliviny. Právě tato „dvojí tvář” motoru by měla umožnit, že bude na jednu stranu ještě výkonnější, na druhou ještě „čistší” a současně si ponechá vysoký objem, dvanáct válců a nula turbodmychadel. To staromilci nezní špatně, teprve čas ale ukáže, zda se toto zajímavé řešení stane pro motory V12 skutečně spásou.
Ferrari si nechalo patentovat nové řešení dvanáctiválce se spalovací předkomorou, má jej to učinit současně ekologičtějším i výkonnějším
Zdroj: United States Patent And Trademark Office
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
28.3.2024 - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
28.3.2024 - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
28.3.2024 - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
28.3.2024 - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
28.3.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz