Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Fiat omezil a teď už i zastavil výrobu elektrické 500 kvůli nezájmu, 17 let starý spalovací předchůdce se prodává násobně líp
8.3.2024 | Petr Miler
Jestli něco vhodně shrnuje vývoj na současném trhu s auty a pozici elektromobilů na něm, je to tohle. Začátek roku se nese ve znamení jednoho z jejich nejmenších tržních podílů v Evropě za poslední roky a Fiat 500e na to nepřekvapivě doplácí.
Ačkoli se někteří pokouší obraz současné existence elektrických aut v Evropě malovat v růžových barvách, žádná paráda to není. Na litrovou sklenici naplněnou půllitrem vody se vždy dá hledět lecjak, pokud ale shrneme statistická data JATO Dynamics za letošní leden, vyplývá z nich v prvé řadě jedno - z 1 011 281 prodaných aut bylo elektrických 120 536 vozů, což představuje 12% podíl na trhu. Je to nejnižší číslo za poslední rok a jeden z nejnižších podílů za posledních několik let. Pro srovnání - v lednu 2022 byl jejich podíl 10procentní, v březnu 2022 činil 14 %. Jestli takhle vypadá probíhající revoluce a překotný růst, pak jsme si pro tato substantiva a adjektiva asi zažili nesprávné významy.
To jsou ale pořád jen čísla, pro leckoho pořád abstraktní věci, tato data se ovšem konkrétně otiskují i do reálného dění kolem nás. Posledním důkazem budiž kroky koncernu Stellantis, mateřské firmy Fiatu, která si svého času bůhvíproč usmyslela, že z nástupce předchozího Fiatu 500 udělá jen elektromobil, ač je vůz technicky schopen přijmou za svůj i spalovací pohon. Vedle něj pak dál nabízí onu předchozí pětistovku jen s benzinovými jednotkami, i když jde o auto, které se ve stejné, pouze postupně modernizované podobě prodává od roku 2007.
Cílem bylo původní podobu moderního Fiatu 500 zardousit a v prodeji nechat jen tu elektrickou, ale kdy se to stane? Nikdy? Pokud Stellantis nepřijme jako fakt preference zákazníků a spalovací motor nedá i nové pětistovce, pak to vypadá jako jediná možná odpověď.
Fiat 500 je pro něj totiž naprosto klíčový model. Loni v Evropě jej prodal ve 173 187 kusech a stal se jedním z největších bestsellerů celého koncernu, jen Opelů Corsa a Peugeotů 208 se prodalo o fous víc. Novince ale pětistovka za své úspěchy nevděčí, tu prodejně překonává v poměru tří a více ku jedné onen 17 let starý model, což je naprosto fascinující. A tento stav trvá i letos - v lednu se v Evropě prodalo 11 013 modelů 500, elektrických z nich ale bylo jen 2 870 exemplářů. To už jsme téměř na poměru 4:1.
Není tedy divu, že zájem o 500e nedosahuje úrovně očekávané Fiatem. A ten dál omezuje jeho výrobu, jak informuje agentura Reuters. Kvůli nízké poptávce byla výroba v továrně v Mirafiori, kde se 500e vyrábí po boku hrstky Maserati, omezena už 12. února, kdy už bylo jasné, že letošní zájem o elektrickou pětistovku bude nevalný. Byla tak zrušena celá jedna ze dvou výrobních směn, ale ani to nestačilo, neboť tento týden byla výroba zastavena zcela. A ani to není konec.
Odborový svaz UILM dodává, že i poté se pojede na jednu směnu, a to až do 20. dubna. Také to je novinka. Reuters k tomu dodává, že Fiat doufá ve vzepětí prodejů elektrických modelů v reakci na nový italský dotační program s rozpočtem 950 milionů Eur (24 miliard Kč), který kupcům elektromobily zlevní až o 13 750 Eur (349 tisíc Kč) na kus. To by opravdu mohlo prodejům 500e pomoci. Nenechte si ale poté namluvit, že jeho vyšší prodeje jsou dílem poptávky - nejsou a nebudou, stejně jako téměř kdekoli tato auta prodávají jen peníze všech, kteří je nekupují. V Evropě bylo v lednu takových lidí očividně 88 procent, je pozoruhodné, že si to pořád nechají líbit...
Výroba Fiatu 500e v Mirafiori v tuto chvíli stojí kvůli nezájmu. A to po omezení produkce, které zastavení předcházelo, a bude jej také následovat. Překvapivé to věru není, elektrická pětistovka je ve své podstatě předražený nesmysl, třebaže hezký. Foto: Stellantis
Zdroje: Reuters, JATO Dynamics, Stellantis, UILM
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024 - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
1.5.2024 - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Na Sachsenringu začal letošní šampionát IDM včera 20:00
- Účastníci IDM v SBK a SSP včera 15:00
- BMW ASA: automatické řazení pro motocykly včera 13:13
- Grand Prix Kazachstánu odložena na pozdější termín včera 11:46
- IDM letos bez Michala Práška 2.5.2024
Nejnovější články
- Jen dekádu staré elektromobily předčasně umírají „v chudobě”, majitelce Tesly původně za miliony zbylo jen 58 tisíc
před 8 hodinami - Němci vyzkoušeli Škodu Octavia IV jako ojetinu, smysl dává hlavně s démonizovaným motorem
před 10 hodinami - Dodge se znovu pokouší ukončit výrobu auta kvůli jeho obřímu motoru V8, i když si ho loňský rok koupil rekordní počet lidí
před 11 hodinami - Škoda chystá závodní elektrický Enyaq, to už je opravdu tragédie v přímém přenosu
včera - Fisker padá stále níž, poškozená auta má opravovat díly z vraků a vyřazených vývojových vozů
včera
Živá témata na fóru
- Volkswagen obecne 05.04. 00:53 - mattonecz
- Politický koutek 05.04. 00:26 - mattonecz
- Rychlodotazy 05.03. 22:01 - HondaMan
- Onboard videa 05.03. 12:52 - řidičBOB
- BMW Divize 05.03. 08:37 - pavproch
- Octavia 3, golf, passat, leon, focus - benzín, cca 2016 05.03. 07:26 - petr_riha
- Elektromobily a vse kolem nich 05.03. 06:53 - honziss
- Dříve M135i, nyní ///M2 05.02. 22:38 - Eda