Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Fiat Panda se po 13 letech dočká nové generace, jinak pojatá novinka má brát zákazníky Dacii
9.7.2023 | Petr Prokopec
Současná Panda je docela jiné auto, než jakým byla v 80. letech minulého století. A ta příští pak historii tak trochu zopakuje. Má pořádně nabobtnat a vyrazit krást zákazníky Sanderu, hlavně pak se spalovacími motory pod kapotou.
Stávající nabídka Fiatu není ani trochu rozmanitá a už vůbec ne zajímavá. Pokud totiž pomineme elektrickou verzi modelu 500, pak tu máme jen vozy s velmi starým konstrukčním základem. Prim v tomto ohledu hraje spalovací verze pětistovky, která se prodává od roku 2007, ani Panda ale nezůstává moc pozadu. Její generace totiž přišla na trh již v roce 2011. A byť od té doby došlo na modernizace, byly vždy jen dílčí. Skutečně nový vůz má nabídnout až další generace.
Italové již potvrdili, že premiéra modelu proběhne 11. července 2024, tedy v den, kdy Fiat bude slavit 125. výročí založení. Šéf automobilky Olivier Francois pak dodal, že novinka bude značně inspirována čtyři roky starým konceptem Centoventi. Ten při délce 3 680 milimetrů překonával stávající provedení jen lehce, díky elektrickému ústrojí však nabídl mnohem více prostoru v kabině. Rozvor byl totiž natažen na 2 420 mm oproti současným 2 300 mm.
Produkční Panda by nicméně měla ještě více narůst do délky, a to někam ke čtyřem metrů. Francois totiž zmínil, že vedle nově odhaleného modelu 600e je v segmentu B stále ještě dostatek prostoru pro další model. Oba vozy bude podepírat platforma CMF, která je uzpůsobena zástavbě elektrického i spalovacího ústrojí. Nicméně zatímco Fiat 600e bude plnit roli stylovky, nová Panda se zaměří na klientelu s nižšími příjmy a bude konkurovat Dacii Sandero.
„Vůz, který příští rok uvidíte, bude cool, populární a dostupný,“ uvedl Francois. Dle šéfa Fiatu přitom bylo podstatné, aby Panda nebyla vyloženě evropským vozem, jako je tomu v případě modelu 600e, nýbrž aby oslovila globální publikum. Důvodem je mimo jiné fakt, že většina z loni prodaných 1,2 milionu exemplářů skončila v Jižní Americe. Mimo to si ovšem Panda vede velmi dobře také na Středním Východě a v Asii. I proto se spalovacích jednotek nevzdá.
Když se podíváme na 4 084 mm dlouhý Jeep Avenger, který užívá tutéž architekturu a rovněž spadá pod koncern Stellantis, pak se zdá, že jedním z agregátů, které nová Panda vyfasuje, bude 1,2litrový přeplňovaný tříválec naladěný na 100 koní. S touto jednotkou nicméně Avenger startuje na 27 000 Eur (cca 646 tisíc korun), zatímco Panda by měla být k dispozici za zhruba polovic. Onen agregát tak nejspíše v jejím případě bude vrcholem.
Co se pak elektrické verze týče, ta je k mání od 899 900 Kč. Na podobné sumě bude startovat i Fiat 600e, Panda tedy rovněž zamíří níže. O výraznějším posunu však nemůže být řeč. A jediným dalším způsobem, jak se dostat blíže k zemi, je snížení kapacity baterií. Přitom již stávajících 54 kWh není žádná sláva. Když tedy Francois zmiňuje „Pandu se vším, co k ní patří“, o elektrické verzi vážně nemluví.






Nová Panda bude inspirována konceptem Centoventi z roku 2019. Na rozdíl od něj se však natáhne na zhruba čtyři metry délky, k mání pak bude i se spalovacími motory. Jen tak ostatně může kráčet v dosavadních šlépějích a být dostupným vozem. Foto: Fiat
Zdroj: Autocar
Bleskovky
1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
včeraPřímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
24.6.2025Expert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
23.6.2025
Nejnovější články
Opravdu „americkej kýbl” překoná absolutní rekord Nürburgringu? Dlouholetý technik GM říká, že ano, jen jinak, než si myslíte
před hodinouDevastace a sebemrskačství až do hořkého konce: Škoda ukáže novou Octavii v podobě, o níž ví, že vzbudí rozpaky. A klidně na ní prodělá
před 3 hodinamiŠkoda Kodiaq v bazarech dokazuje, že za spolehlivost a svobodu volby nemusíte ani dnes dát ranec
včeraNové Suzuki za 167 tisíc dostalo svěží tvář a jezdí teď za 3,6 litru na 100 km. I u nás bývalo populární
včeraAsi nikdy nepochopím, jak mohly evropské automobilky dopustit tak ohromný rozklad svých obchodních aktivit
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva