Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Fiat Panda se po 13 letech dočká nové generace, jinak pojatá novinka má brát zákazníky Dacii
9.7.2023 | Petr Prokopec
Současná Panda je docela jiné auto, než jakým byla v 80. letech minulého století. A ta příští pak historii tak trochu zopakuje. Má pořádně nabobtnat a vyrazit krást zákazníky Sanderu, hlavně pak se spalovacími motory pod kapotou.
Stávající nabídka Fiatu není ani trochu rozmanitá a už vůbec ne zajímavá. Pokud totiž pomineme elektrickou verzi modelu 500, pak tu máme jen vozy s velmi starým konstrukčním základem. Prim v tomto ohledu hraje spalovací verze pětistovky, která se prodává od roku 2007, ani Panda ale nezůstává moc pozadu. Její generace totiž přišla na trh již v roce 2011. A byť od té doby došlo na modernizace, byly vždy jen dílčí. Skutečně nový vůz má nabídnout až další generace.
Italové již potvrdili, že premiéra modelu proběhne 11. července 2024, tedy v den, kdy Fiat bude slavit 125. výročí založení. Šéf automobilky Olivier Francois pak dodal, že novinka bude značně inspirována čtyři roky starým konceptem Centoventi. Ten při délce 3 680 milimetrů překonával stávající provedení jen lehce, díky elektrickému ústrojí však nabídl mnohem více prostoru v kabině. Rozvor byl totiž natažen na 2 420 mm oproti současným 2 300 mm.
Produkční Panda by nicméně měla ještě více narůst do délky, a to někam ke čtyřem metrů. Francois totiž zmínil, že vedle nově odhaleného modelu 600e je v segmentu B stále ještě dostatek prostoru pro další model. Oba vozy bude podepírat platforma CMF, která je uzpůsobena zástavbě elektrického i spalovacího ústrojí. Nicméně zatímco Fiat 600e bude plnit roli stylovky, nová Panda se zaměří na klientelu s nižšími příjmy a bude konkurovat Dacii Sandero.
„Vůz, který příští rok uvidíte, bude cool, populární a dostupný,“ uvedl Francois. Dle šéfa Fiatu přitom bylo podstatné, aby Panda nebyla vyloženě evropským vozem, jako je tomu v případě modelu 600e, nýbrž aby oslovila globální publikum. Důvodem je mimo jiné fakt, že většina z loni prodaných 1,2 milionu exemplářů skončila v Jižní Americe. Mimo to si ovšem Panda vede velmi dobře také na Středním Východě a v Asii. I proto se spalovacích jednotek nevzdá.
Když se podíváme na 4 084 mm dlouhý Jeep Avenger, který užívá tutéž architekturu a rovněž spadá pod koncern Stellantis, pak se zdá, že jedním z agregátů, které nová Panda vyfasuje, bude 1,2litrový přeplňovaný tříválec naladěný na 100 koní. S touto jednotkou nicméně Avenger startuje na 27 000 Eur (cca 646 tisíc korun), zatímco Panda by měla být k dispozici za zhruba polovic. Onen agregát tak nejspíše v jejím případě bude vrcholem.
Co se pak elektrické verze týče, ta je k mání od 899 900 Kč. Na podobné sumě bude startovat i Fiat 600e, Panda tedy rovněž zamíří níže. O výraznějším posunu však nemůže být řeč. A jediným dalším způsobem, jak se dostat blíže k zemi, je snížení kapacity baterií. Přitom již stávajících 54 kWh není žádná sláva. Když tedy Francois zmiňuje „Pandu se vším, co k ní patří“, o elektrické verzi vážně nemluví.






Nová Panda bude inspirována konceptem Centoventi z roku 2019. Na rozdíl od něj se však natáhne na zhruba čtyři metry délky, k mání pak bude i se spalovacími motory. Jen tak ostatně může kráčet v dosavadních šlépějích a být dostupným vozem. Foto: Fiat
Zdroj: Autocar
Bleskovky
Čínské Porsche za cenu Škody vyzvala na souboj násobně dražší vrcholná Tesla. Neměla to dělat
včeraNové Audi RS6 nachytali při testech. Má znovu spalovací motor, i když takové auto už vůbec nemělo existovat
27.9.2025První elektrické Ferrari poprvé nachytali v provozu ve vlastní kůži, působí spíš jako dodávka
25.9.2025
Nejnovější články
Nezastavitelný hlídkový vůz schopný pokutovat až 1 500 aut za hodinu je děsivý primitivní algoritmus jako od Velkého bratra, žádná AI
před 3 hodinamiVW musel zasáhnout v reakci na nezájem o své elektrické modely, z nastalé situace viní všechny, jen ne sám sebe
včeraPo fiasku Porsche je pěknou teorií, že se ze spalovacích aut stanou libůstky jen pro bohaté, ale nedopadne to tak, nemůže
včeraCeny kdysi nejrychlejšího luxusního sedanu světa spadly legračně nízko, auto schopné vozit rodinu hodně přes 300 km/h nestojí víc než lepší Škoda
včeraToto jsou nejspolehlivější verze Volkswagenu Golf vůbec. Narazíte na ně už jen v bazarech, stojí překvapivě málo
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 09.29. 09:01 - Truck Daškam
- Mazda CX-5 2,5i 09.29. 09:00 - KamilKamil
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.29. 08:47 - Truck Daškam
- whitelist & blacklist 09.28. 23:09 - Kavis
- Politický koutek 09.28. 20:46 - Brus
- IT poradna 09.28. 15:28 - pavproch
- Za kolik jezdíte s benzínem? 09.28. 12:11 - Snowman000
- OBD diag pro moje brmbrmbrm 09.28. 11:27 - pavproch