Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Firmy zveřejnily svá očekávání okolo dalšího vývoje čipové krize, zjevně se přepočítaly
26.1.2022 | Petr Prokopec
Kleště svírající automobilový průmysl mají své jméno a podle všeho si přejí, abychom jej hned tak nepustili z hlavy. I když s letošním rokem byly původně spojovány mnohé pozitivní vyhlídky, teď už je nemá téměř nikdo.
V roce 2020, kdy svět zasáhla pandemie koronaviru, se globální výroba aut propadla o 15,8 procenta na 77,9 milionu kusů. Data za loňské období pak sice ještě nebyla zveřejněna, dle odhadů se však produkce bude pohybovat na podobné úrovni. Experti přitom dodávají, že kvůli nedostatku čipů nebyly vyrobeny nejméně čtyři miliony aut, která by jinak zákazníci koupili. Je tak pochopitelné, že naděje spojené s loňským rokem přenáší automobilky do letoška. Podle všeho je ovšem čeká další zklamání, neboť krize bude pokračovat, a to dokonce ve stejném rozsahu - ani letos kvůli nedostatkovému komponentu nemají vzniknout čtyři miliony aut, která by na trhu snadno našla uplatnění.
Pohledy na budoucnost se pochopitelně různí, proto americké ministerstvo obchodu oslovila no 150 světových firem, jenž se výrobou čipů zabývají. Odpověď ale jen stěží někoho potěší, neboť původní optimistická očekávání vyletěla komínem a situace se v příštích šesti měsících nemže změnit k lepšímu. Ve srovnání s rokem 2019 totiž poptávka vzrostla o 20 procent, což vskutku není málo. Většina firem si přitom musí vystačit maximálně s pětidenními skladovými zásobami, zatímco před dvěma roky měly na kontě čtyřicetidenní. Problémy tedy v nejbližší době opravdu jen budou přetrvávat, a to i proto, že koronavirus dále ovlivňuje světové dění.
Mimo to je třeba pamatovat na nešťastné události, které kartami míchaly vždy, v době takového nedostatku jsou ale jejich dopady citelnější. Japonsko na sklonku minulého týdne zasáhlo zemětřesení, které sice nezpůsobilo velké ztráty na životech, zasáhlo však továrnu společnosti Toshiba. Firma pak sice dodává, že budova či infrastruktura nebyly narušeny, ovšem montážní linky na výrobu čipů byly postaveny mimo provoz. Kdy dojde k jejich opětovnému rozjetí, je zatím nejasné, dříve než na konci týdne se nestane nic.
Toyota přitom ještě před samotným neštěstím oznámila, že v únoru bude její globální výroba snížena o 150 tisíc aut a ani ta lednová nebude tak vysoká, jakou očekávala. Ve finále tak nakonec její produkce může být ještě nižší i v únoru. Zvláště když nové továrny nevznikají ze dne na den. Dle expertů totiž jejich výstavba zabere zhruba 18 měsíců a vyjde až na 15 miliard dolarů (cca 325,3 mld. Kč). Důvodem tak vysokého účtu je přitom skutečnost, že na výrobu čipů se vyžaduje 100krát čistější prostředí, než s jakým jsou spojované operační sály nemocnic. Obecně se tak předpokládá, že nové podniky ovlivní situaci až za dva roky.
Za jediné optimistické - a mnozí jej označují ze nemístně optimistické - lze označit vyjádření automobilky Hyundai, dle které krize zmizí ve druhém letošním kvartálu. Korejci navíc dodávají, že výroba by se právě tento rok měla vrátit na předpandemickou úroveň. I Hyundai nicméně jedním dechem přiznává, že již přestává mít kde brát. A co je možná podstatnější, ceny mnoha komponentů a materiálů začínají růst do nebeských výšin. Železná ruda totiž meziročně podražila o 63 procent, zatímco hliník a měď jsou dražší o 40 resp. o 48 procent. Růst cen čipů je ještě o řád jinde a nevypadá to, že by měl v dohledné době zmírnit.
Informace ze Škody Auto již dříve poukazovaly na to, že situace okolo výroby bude velmi komplikovaná i v letošním roce a Octavií znovu bude méně, než by trh žádal. Bohužel to nebyl projev nemístného pesimismu. Foto: Škoda Auto
Zdroje: Auto News, U.S. Department of Commerce, Hyundai, Toshiba
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před hodinou - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejčtenější články
- Nová „ruská” auta od Solarisu jsou jen virtuální realita, k dealerům dorazila s logy Hyundai přelepenými páskou
19.3.2024 - Vsadil na elektromobily a končí. Šéf Hertzu se po 30 letech ve vysokém byznysu chytil do pasti elektrických snů
19.3.2024 - Audi končí s nesmyslným označením motorizací svých aut. Firmě trvalo 7 let, než pochopila
19.3.2024 - Představa o vzdání se ropy je z říše fantazie, říká šéf těžebního gigantu. Odklon nenastane ani za 20 let, natož pak za 6
19.3.2024 - Ford pořád umí udělat lákavé spalovací auto, nově nabízí 811koňový vůz s tovární zárukou za cenu Superbu TDI
19.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva