Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford F150 2013: americká legenda pokračuje
10.6.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ video) Skromná legenda, pracant a nejoblíbenější automobil Spojených států v jednom má za sebou menší modernizaci.
Vyrábí se od roku 1948, po silnicích jezdí jeho dvanáctá generace a už třicet let po sobě je absolutně nejprodávanějším automobilem ve Spojených státech. A abychom nezapomněli, tak rovněž pětatřicet let nejprodávanějším pickupem vůbec.
Úspěch Fordu série F a především jeho nejmenší verze F150 je pro běžného evropského motoristu, který vlastní svůj vysněný hatchback nebo kombi a k německým vozům vzhlíží jako ke svatému vrcholu technologického pokroku, takřka nepochopitelný. Obrovský vůz s masivním motorem, obrovskou otevřenou korbou a XXL rozměry všeho, kam jen oko spočine.
Američané na něj ale nadají dopustit. Není to jejich modla, ale jako pracovní nástroj pro miliony lidí se osvědčil skvěle. Před pár lety, v době největší recese, spadla prodejní čísla ve srovnání se začátkem minulé dekády na polovinu, od roku 2010 se ale čísla opět přehoupla přes půl milionu a stále stoupají.
Aktuální model je v prodeji od roku 2008, v jeho základní konstrukci ovšem mnoho „aktuálního“ není. F150 se i v jedenadvacátém století spoléhá na žebřinový rám, tuhou zadní nápravu odpruženou listovými pery a asi jediným záchvěvem moderní šasí jsou přední dvojité lichoběžníky doplněné tlumiči a vinutými pružinami.



Pohonné jednotky vozu jsou naopak navýsost aktuální, revidované v loňském roce, výlučně benzínové a sdílené s jinými modely Fordu, třeba s aktuálním Mustangem. Základním motorem je atmosférický vidlicový šestiválec s objemem 3,7 litru, variabilním časováním Ti-VCT, výkonem 306 koní (při 6 500 ot./min.) a točivým momentem 377 newtonmetrů (4 000 ot./min.). Podle amerických norem žere tato sto padesátka ve městě 13,8 a na dálnici 10,2 l na 100 km.
Nad tímto agregátem stojí další šestiválec, přičemž společně dnes tvoří více než polovinu všech motorizací pro F150. Druhý motor má ovšem turbodmychadlo a navzdory o kousek menšímu objemu (3,5 l) výrazně vyšší výkony. Ecoboost v americkém stylu nabízí 370 koní (při 5 000 ot./min.) a 569 Nm při 2 500 otáčkách. Spotřeba ve městě činí 14,7 a 10,7 l/100 km, což není málo, ale na druhou stranu může tento vůz táhnout přívěs do hmotnosti přes 5,1 tuny a naložit na svá „záda“ dalších 1,4 tuny nákladu.
O něco méně (4 500 kg) snese na kouli F150 5,0 V8 Ti-VCT o výkonu 365 koní (5 500 ot./min.) a točivému momentu 515 newtonmetrů (4 250 ot./min.) a spotřeba je papírově ještě o kousek vyšší - město 15,7 a dálnice 11,2 litru benzínu na stovku.
Vrcholem nabídky zůstává vidlicový osmiválec SOHC, dvojicí ventilů na válec a objemem až 6,2 litru. Přes svůj vyšší věk si tato jednotka také poradí s přívěsem o hmotnosti až 5 100 kg a to díky 417 koňským silám (5 500 ot./min.) a točivému momentu 588 newtonmetrů (4 500 ot./min.) Parametrům odpovídá rovněž spotřeba - na dálnici a vzhledem ke schopnostem ještě snesitelných 13,1, ale ve městě již nemalých 18,1 l/100 km.
Všechny uvedené spotřeby se týkají modelů s pohonem pouze zadních kol (takže čtyřkolky budou ještě o něco žíznivější) a šestistupňovou automatickou převodovkou, protože jiná na výběr ani není.
Ptáte se, proč najednou tolik zájmu o ryze americký a ne zrovna rychlý nebo sportovní stroj? O Fordu F150 jsme se zatím nerozepisovali a kromě toho pro něj automobilka právě v rámci modelového roku 2013 připravila menší facelift.
Ten spočívá v doplnění vozu o přepracovaný přední gril a doplnění lépe vybavených vozu o přední projekční světla HID a nově tvarovaná osmnácti a dvacetipalcová kola. Vybrané vozu budou mít navíc také teleskopicky výsuvná a sklopná zpětná zrcátka (pokud si to nedokážete představit, video řekne více) a v katalogu se objevilo také několik nových odstínů karoserie. Jde o metalické barvy Blue Jeans, Kodiak Brown a Ruby Red.
Kabinu Fordu F150 návrháři vybavili 4,2palcovým (107 mm) multifunkčním displejem a rozhraním MyFord Touch s ovládáním na volantu a od výbavy XLT nebude chybět ani hlasové ovládání SYNC, známé také již z evropských modelů. Jako naprosto nezbytný prvek modernizace nesmí chybět ani nějaké to nové čalounění.
Ceny? Začínají na částce, která je rovněž strůjcem úspěchu tohoto vozu. Nejlevnější F150 XL s nenalakovanými nárazníky, ocelovými koly a jednoduchou kabinou s jedním párem dveří pořídíte ve Spojených státech od 23 495 dolarů, tedy asi 480 tisíc. Nejdražší, plně vybavená čtyřdveřová verze F150 Harley Davidson ovšem také nestojí majlant - může být vaše už za 50 025 dolarů, což je plus mínus rovný milion.
Kompletní galerie snímků Fordu F150 s novinkami pro rok 2013
Vyrábí se přes šedesát let a ve Spojených státech je jasnou jedničkou
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
včera„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
15.6.2025Unikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Na Pannonia Ringu pokračovalo MS Side včera 15:40
- Indian Rider Fest: 19.-22. 6. 2025 Lipno nad Vltavou včera 08:00
- V Misanu zemřel traťový komisař na infarkt 15.6.2025
- Toprakův misanský hattrick 15.6.2025
- Vítězství čínského Kove, 19. Svoboda, 20. Novotný 15.6.2025
Nejčtenější články
Ojeté korejské SUV je v bazarech stále větší modla hlavně díky motoru, který do jeho nástupce už nekoupíte
19.5.2025Řidiči Mercedesu ve 230 km/h na okruhu selhaly brzdy, rozmáznul se o bariéru jako opilý komár
20.5.2025Sázka na elektromobily je „slepá ulička”, říká už zcela otevřeně šéf BMW. To to trvalo
20.5.2025Novátorská Corvette E-Ray v evropské verzi si střihla přízemní let po Autobahnu, na 250 km/h je jako nic
20.5.2025Nový Renault 5 je další obézní vepřík, který vypadá dobře jen na fotkách, působí jako karikatura originálu
20.5.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva