Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford překvapil nezájem firem o jeho elektromobily, čekal mnohem víc
23.10.2021 | Petr Miler
Firmy se na jednu stranu rády chlubí „zelenou” image, na tu druhou si ale musí být jisté, že budou s to fungovat. S představou jen elektrických aut ve flotile si tím pro nás velmi nepřekvapivě - a pro Ford velmi překvapivě - jisté nejsou.
Prodeje elektrických aut v České republice jsou minimální, jejich tržní podíl se navzdory některým místním výhodám a nespočtu evropských subvencí na cestě do prodeje pohybuje okolo 1 %. Pokud si je ale někdo přece jen kupuje, pak jsou to firmy - soukromých zákazníků je naprosté minimum. Obvykle jde o velké české společnosti či místní zastoupení globálních molochů, kteří se rádi chlubí tím, že se zapojují do boje proti změnám klimatu. To je ale pořád pár aut, jsou takové společnosti připraveny na to skutečně přejít na elektrickou mobilitu ve své každodenní činnosti?
Pokud byste se zeptali Jürgena Stackmanna, loni odejitého šéfa prodeje a marketingu Volkswagenu, řekne vám, že nikoli. Byl to on, kdo podobně jako šéf sportovní divize Jost Capito musel opustit firmu, protože nesouhlasil s živelným přechodem na elektrickou mobilitu pod taktovkou Herberta Diesse. Prodejní a marketingový šéf brojil proti přílišné elektrifikaci s tím, že zejména „jeho” fleetoví zákazníci nestojí o elektrické modely, ale o stále stejný, univerzální Passat se spalovacím motorem. A jak se nyní ukazuje, není to jen případ Evropy.
Další z automobilek, které sází téměř vše na jednu kartu, je Ford. Ten byl dosud přesvědčen, že firemní zákazníci budou nadšeni z jeho elektrických dodávek a pick-upů a že firmy bude už v roce 2030 prodávat 70 % těchto aut s elektrickým pohonem. Optimismus ale modrý ovál pozvolna opouští poté, co firmy nejsou zdaleka tak nadšené z představy koupě Fordu F-150 Lightning a dalších modelů s elektrickým pohonem.
Pro agenturu Reuters to přiznal Ted Cannis, šéf divize Ford Pro orientované právě na užitkové vozy. Jakkoli svůj postoj halí do mnoha marketingových mlh v čele s nadále vysokými očekáváními do budoucna, nakonec přiznává: „Jsme zaměřeni na skutečné lidi dělající skutečnou práci,” část zákazníků ale podle něj směrem k elektrickým autům raději volí přístup „počkáme a uvidíme”. Viní z toho nedostatek zkušeností s elektrickými auty a nejasné vyhlídky v oblasti vládních regulací, i to je ale podle nás optimismus.
Hlavní problémy firem jsou jinde - tahle auta prostě nejsou pro řadu specifických využití vůbec použitelná a nemají ani představu o tom, jaké budou náklady jejich dlouhodobého používání. Ford ujišťuje nižšími náklady na dobíjení než na tankování, ale to není zdaleka vše. Pokud by takové vozy byly v řádu jednotek let prakticky bezcenné kvůli dále nepoužitelným akumulátorům, je celkem jedno, kolik bude stát elektřina - jejich koupě se stane ekonomickou sebevraždou a rozhodující konkurenční nevýhodou.
Mezi mnoha firmami tak panuje oprávněná skepse. Tento týden jsem se potkal s jedním majitelem menší dopravní společnosti a zeptat jsem se jej, co plánuje dělat, až bude muset mít všechny své dodávky, náklaďáky a kamiony jen elektrické. Odpověděl lakonicky: „To, co vy - sedět doma a hladovět. Protože věci, které potřebujete k životu, už nebude mít kdo rozvést.” Je to možná přitažené za vlasy, plně obsluhovat oblasti, ve které žiji já i on, tedy desítky kilometrů od prvního většího města, je s elektrickými auty prakticky nemožné, zvláště pak za přijatelných nákladů.
Popsaný stav jen ukazuje, jak nereálné jsou iluze některých politiků a některých automobilek - v čele s Fordem - o rychlosti rozšíření elektrických aut v určitých oblastech. Zvláště ve Spojených státech nám představa 70% zastoupení elektrických užitkových vozů nebo 800 tisíc prodaných full-size pick-upů v roce 2030 přijde jako fantasmagorie. Realitu ale pochopitelně ukáže jen čas.
Ford F-150 Lightning je zajímavé auto, o tom žádná. Představa, že na něj rychle přejdou téměř všichni firemní zákazníci, je ale zjevně naivní. A Ford to právě poznává na vlastní kůži. Foto: Ford
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před hodinou - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 2 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 4 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 5 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva