Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford Mustang Shelby GT500: tohle se muselo stát, aby jezdil 320 km/h
7.11.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ video) Stvoření GT500 nespočívalo jen ve výměně motoru, výzvou byla třeba maximálka 320 km/h. Podívejte se, co bylo nutné upravovat.
Od představení Fordu Mustang Shelby GT500, jednoho z nejvýkonnějších sériových vozů ve Spojených státech a nesporného lídra mezi pony cars, uplynul téměř rok. Většinu jeho technických detailů dost dobře nelze zapomenout, včetně skutečně impozantního výkonu 671 koní a točivého momentu 856 newtonmetrů, kterým bez větších obtíží zastíní Corvette ZR1 i SRT Viper. Proč tedy Shelby opět zmiňujeme?
Máte-li ke GT500 nějaký zvláštní vztah, mohlo by vás třeba zajímat, jaké změny byl Ford nucen udělat, aby byl tento vůz schopen zvládnout sílu 5,8litrového osmiválce s kompresorem a především pak dosáhnout maximální rychlost přes 320 kilometrů v hodině.
Průvodcem popisujícím některé klíčové komponenty Mustangu Shelby je John Pfeiffer, inženýr sportovní divize SVT (Special Vehicle Team). A abychom nemluvili pouze v obecné rovině, případně pomohli méně zdatným v angličtině, můžeme jednotlivé součástky stručně proletět.
Jako první Pfeiffer uvádí řazení a spojku, jejíž průměr narostl o deset milimetrů, na celkových 260 mm, pozměněn byl rovněž samotný materiál lamely a náležitě se zvětšil také přítlačný talíř. Upravená je geometrie kulisy řazení a konstruktéři navíc vyměnili vymezovací podložky vodicích tyčí kvůli zlepšení pocitu přesnosti při každé změně převodového stupně. Za stejným účelem je v Mustangu GT500 nový hlavní spojkový válec a jiná vratná pružina spojkového pedálu.
Poněkud zajímavěji vypadá kardan vyrobený z uhlíkového kompozitu, který musí zvládnout přenášet všechnu tu sílu násobenou v převodovce na samosvorný diferenciál a kola zadní nápravy, odolávat přitom vysokým teplotám výfukového systému a podle toho, jak si s ním Pfeiffer manipuluje, těžký patrně nebude. Člověk by také čekal, že vzájemný spoj kardanu s kovovým dílem navazujícím na kloub bude vypadat robustněji, případně že vzájemné lisování těchto součástek nebude karbonová trubka moc dobře snášet, opak je ale asi pravdou.
Na závěr nechybí stručná přednáška o úpravě předního nárazníku za účelem vylepšení aerodynamiky, což zde znamenalo redukci vztlaku při vysokých rychlostech a zlepšení přívodu vzduchu k chlazení. Diferenciály pro GT500 jsou dva, samosvorné v obou případech, přičemž druhý (nadstandardní Torsen) je při objednávce paketu Track dodatečně vybavený chladičem.
Jako malá ochutnávka techniky Mustangu s výkony supersportu videosnímek nepůsobí špatně, a tak bychom se asi nezlobili, kdyby Ford natočil i další díly a věnoval se třeba motoru, brzdám či manuálu a možná ještě podrobněji. Však koho to nudí, koukat na to nemusí a těm ostatním by se to - hádáme - mohlo zamlouvat.
Zdroj: Motor Authority
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Marnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
včeraČínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
16.6.2025„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
15.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Časový program Grand Prix Itálie v Mugellu včera 17:16
- Na Pannonia Ringu pokračovalo MS Side 16.6.2025
- Indian Rider Fest: 19.-22. 6. 2025 Lipno nad Vltavou 16.6.2025
- V Misanu zemřel traťový komisař na infarkt 15.6.2025
- Toprakův misanský hattrick 15.6.2025
Nejnovější články
Ojeté Mercedesy W204 a W205 provází dle detailních dat TÜV minimum problémů, motor si u nich pořád můžete vybrat
před 9 hodinamiProdeje elektrických aut v USA po letech růstu razantně klesají, některé značky už je prodávají po kusech měsíčně
před 11 hodinamiStudie ukazuje, jak moc vzrostly ceny aut v Evropě za posledních pět let, extrémní zdražení není jen dojem
včeraMarnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
včeraUkázalo se, že klimatické kampaně vlád jsou jen vyhozené peníze, na chování lidí nemají žádný vliv
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 06.17. 23:09 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.17. 23:01 - Truck Daškam
- Autopojištění - kalkulace 06.17. 22:56 - Vojta1988
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.17. 20:48 - řidičBOB
- kola e89+Tiguan+Scout 06.17. 14:48 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 06.17. 14:40 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 06.17. 14:29 - pavproch
- IT poradna 06.17. 12:18 - pavproch