Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford Mustang Shelby GT500: tohle se muselo stát, aby jezdil 320 km/h
7.11.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ video) Stvoření GT500 nespočívalo jen ve výměně motoru, výzvou byla třeba maximálka 320 km/h. Podívejte se, co bylo nutné upravovat.
Od představení Fordu Mustang Shelby GT500, jednoho z nejvýkonnějších sériových vozů ve Spojených státech a nesporného lídra mezi pony cars, uplynul téměř rok. Většinu jeho technických detailů dost dobře nelze zapomenout, včetně skutečně impozantního výkonu 671 koní a točivého momentu 856 newtonmetrů, kterým bez větších obtíží zastíní Corvette ZR1 i SRT Viper. Proč tedy Shelby opět zmiňujeme?
Máte-li ke GT500 nějaký zvláštní vztah, mohlo by vás třeba zajímat, jaké změny byl Ford nucen udělat, aby byl tento vůz schopen zvládnout sílu 5,8litrového osmiválce s kompresorem a především pak dosáhnout maximální rychlost přes 320 kilometrů v hodině.
Průvodcem popisujícím některé klíčové komponenty Mustangu Shelby je John Pfeiffer, inženýr sportovní divize SVT (Special Vehicle Team). A abychom nemluvili pouze v obecné rovině, případně pomohli méně zdatným v angličtině, můžeme jednotlivé součástky stručně proletět.
Jako první Pfeiffer uvádí řazení a spojku, jejíž průměr narostl o deset milimetrů, na celkových 260 mm, pozměněn byl rovněž samotný materiál lamely a náležitě se zvětšil také přítlačný talíř. Upravená je geometrie kulisy řazení a konstruktéři navíc vyměnili vymezovací podložky vodicích tyčí kvůli zlepšení pocitu přesnosti při každé změně převodového stupně. Za stejným účelem je v Mustangu GT500 nový hlavní spojkový válec a jiná vratná pružina spojkového pedálu.
Poněkud zajímavěji vypadá kardan vyrobený z uhlíkového kompozitu, který musí zvládnout přenášet všechnu tu sílu násobenou v převodovce na samosvorný diferenciál a kola zadní nápravy, odolávat přitom vysokým teplotám výfukového systému a podle toho, jak si s ním Pfeiffer manipuluje, těžký patrně nebude. Člověk by také čekal, že vzájemný spoj kardanu s kovovým dílem navazujícím na kloub bude vypadat robustněji, případně že vzájemné lisování těchto součástek nebude karbonová trubka moc dobře snášet, opak je ale asi pravdou.
Na závěr nechybí stručná přednáška o úpravě předního nárazníku za účelem vylepšení aerodynamiky, což zde znamenalo redukci vztlaku při vysokých rychlostech a zlepšení přívodu vzduchu k chlazení. Diferenciály pro GT500 jsou dva, samosvorné v obou případech, přičemž druhý (nadstandardní Torsen) je při objednávce paketu Track dodatečně vybavený chladičem.
Jako malá ochutnávka techniky Mustangu s výkony supersportu videosnímek nepůsobí špatně, a tak bychom se asi nezlobili, kdyby Ford natočil i další díly a věnoval se třeba motoru, brzdám či manuálu a možná ještě podrobněji. Však koho to nudí, koukat na to nemusí a těm ostatním by se to - hádáme - mohlo zamlouvat.
Zdroj: Motor Authority
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Hromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025Jedno z nejrychlejších aut planety se postavilo 370koňové motorce, převálcovala ho při jízdě po zadním
28.7.2025
Nejnovější články
USA kompletně ruší regulace postavené kolem emisí CO2. Nejen pro svět aut je to dramatická změna
před 2 hodinamiNejnovějšímu obrněnému speciálu prezidenta Trumpa se směje půl světa. „Golf Force One” ale není vtip, je skutečný
včeraŠéf Jaguaru Land Roveru náhle skončil v momentě, kdy Jaguar nevyrábí vůbec nic. Že by to byl důvod?
včeraMechanik ukázal, jak se v elektrickém propadáku VW mění pylový filtr, musíte rozebrat skoro půlku auta
včeraNový šéf Stellantisu řádí jako černá ruka, nařídil rychlý návrat dalšího výdělečného osmiválcového stroje
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva