Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford se pokusil být druhou Teslou, firma na tom teď prodělává desítky miliard
19.7.2023 | Petr Prokopec
Je to klasický případ nepochopení podstaty zájmu o určitý produkt. Modrý chtěl zopakovat úspěch Tesly v domnění, že spočívá v elektromobilitě, a vsadil na ni všechno. Teď ho ale obdobné kroky, které dělá Tesla, stojí až 77 miliard denně na ztrátě hodnoty.
Čas od času jsme svědky raketového vzestupu nějaké společnosti a jejích produktů. Ty ani nemusí být lepší než konkurenční výrobky, které již jsou dávno na trhu, nová firma kolem nich ale úspěšně dokáže vytvořit auru výjimečnosti, kterou nelze porazit jen racionalitou. Právě to se skrývá za úspěchem Tesly, která i díky marketingové genialitě Elona Muska není vnímána jako klasická automobilka, spíše jakožto symbol životního stylu. Její vozy jsou tedy něco jako Harley-Davidson mezi motorkami či iPhone mezi mobily.
Zavedení výrobci nicméně dospěli k názoru, že podstata zájmu o Tesly tkví v tom, že prodává elektrická auta. Dávno jsme konstatovali, že je to omyl a dnes to na ně pokřikuje kdekdo, oni ale pořád žijí ve stejném bludu. A věří, že při svých letitých zkušenostech s vývojem a výrobou aut vystoupají po stejném žebříku ještě výš. Začaly tedy novodobé hromadné závody ve zbrojení, jenže zatím se zdá, že jejich jediným výsledkem je spálená země. Takový koncern General Motors totiž plánoval, že za první letošní pololetí prodá 50 tisíc elektrických aut. Nakonec však dosáhl pouze na 36 024 registrací, což je týdenní výkon Tesly, a klíčové novinky prodává pomalu po jednotkách.
Ani o trochu lépe na tom nejsou u modrého oválu. Není to však až tak překvapivé, neboť klíčový Ford F-150 Lightning na konci června startoval na 59 974 USD (cca 1 278 000 Kč), tedy o 20 tisíc dolarů (asi 426 tisíc Kč) výše, než bylo původně ohlášeno. Na podobné zdražení pak došlo u Mustangu Mach-E, jenž se jen za loňský rok posunul o 8 000 USD (cca 171 000 Kč) nahoru. Automobilka tak rázem řeší extrémní skladové zásoby, jenž naznačují, že elektromobilita u Fordu skutečně netáhne.
Zástupci značky sice soustavně mluví o tom, kterak se zájem o bateriový pohon v červnu zvýšil o 110 procent, jenže jedna vlaštovka nikdy hejno nedělá. Ve skutečnosti tu pak máme spíše propady, zájem o Mustang Mach-E totiž za druhý kvartál klesl o 21,09 procenta na 8 633 aut a Lightning má za stejné období na kontě jen 4 466 registrací. Ve finále je na tom Ford dokonce ještě hůře než GM, souhrnných 14 843 elektrických vozů za druhý kvartál představuje 2,8procentní propad.
Automobilka přitom předpokládala, že kapacitu továrny v Michiganu, kde se Lightning vyrábí, po jejím znovuotevření po technické přestávce navýší na 150 tisíc kusů ročně. Druhá generace elektrického pick-upu, se kterou se počítá v roce 2025, pak měla sjíždět z montážních linek v nové továrně v Tennessee v počtu půl milionu aut ročně. Jenže něco takového momentálně působí jako sebevražedný záměr. A proto Ford přistoupil ke kroku, jenž odmítal, ke zlevňování.
Něco takového dělá v posledních měsících Tesla jako o závod, přesto její akcie míří vzhůru. U Fordu to znamená pravý opak. Investoři si zjevně konečně začínají uvědomovat, že není všechno zlaté, co bateriový pohon má. A že úspěch Tesly asi již nikdo nenapodobí, a pokud ano, pak za zcela jiné konstelace. Zlevňování tak berou jako signál neúspěchu modrého oválu na elektrické misi, pročež tržní kapitalizaci firmy poslali za jediný den o 3,6 miliardy dolarů (asi 77 miliard Kč) dolů. To je obrovská suma za doslova pár hodin skepse. Pokus stát se druhou Teslou tak Fordu nevychází na žádném poli - přináší provozní problémy i rány pro akcie firmy.
Co bude dál, je otázkou. Nejde nicméně pouze o Ford či GM, problémy s elektromobily mají kromě Tesly a čínských výrobců, kteří své produkty nabízí bezkonkurenčně levně, v podstatě všichni. I takový Volkswagen. Důvod je prostý - od těchto značek lidé nechtějí symbol životního stylu, ale auto, které bude vyhovovat jejich požadavkům. Takové má ovšem spalovací pohon, tedy něco, od čeho se dotyční výrobci začínají odklánět. A jak je vidno, jen ke své škodě.






F-150 Lightning je sice nyní o 10 tisíc dolarů levnější než před měsícem, ovšem i nadále startuje o stejnou částku výše, než bylo původně oznámeno. Není tak překvapivé, že zájem zdaleka neodpovídá výrobním kapacitám a prodejcům se auta hromadí na skladech. Foto: Ford
Zdroj: Bloomberg, Jalopnik
Bleskovky
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
včera
Tvůrce Call of Duty zemřel při ošklivé nehodě se svým Ferrari, kolemjdoucí vše natočili na video
včera
Levné americké Ferrari poráží skutečné Ferrari takovým způsobem a o tolik levněji, že musí lákat i kupce italských skvostů
23.12.2025
Nejnovější články
Nový Renault Clio v hávu legendy 90. let vypadá zatraceně dobře, takové auto by najednou chtěl každý
před 47 minutami
Také nejnáročnější okruh světa si na Vánoce připravil dárek, oznámil nové ceny za vjezd pro rok 2026
před 2 hodinami
Nový Ford Mondeo dál potají žije svůj druhý život. Ukázal se v novém a vypadá ještě líp, při jeho cenách máme co závidět
před 3 hodinami
Nejrychlejší zahrádkářské auto světa se prodalo za 16,6 milionu Kč. Tolik se dnes platí za možnost vozit sazenice rychleji než 300 km/h
před 5 hodinami
Elektrické fiasko Porsche nekončí. Automobilka hází ručník do ringu v Číně, zavře svou nabíjecí síť
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
