Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford odhalil pozoruhodné monstrum, o 25 cm rozšířený bestseller s více jak 400 koňmi umí ohromit
25.1.2022 | Petr Prokopec
Podobné stroje obvykle vyjíždí z dílen tunerů, tady se o něj postarala sama automobilka. Smyslem úprav jsou extrémní schopnosti v terénu spojené s vysokou dynamikou klidně i právě tam.
Návrat Fordu Bronco do nabídky modrého oválu zatím nese své ovoce. Šestá generace totiž boduje u odborné i laické veřejnosti, což se pochopitelně odráží na prodejních úspěších. A to přesto, že dosavadní portfolio nebylo zrovna květnaté. Zákazníci totiž mohli volit mezi dvou- a čtyřdveřovou verzí, stejně jako mezi 2,3litrovým čtyřválcem a 2,7litrovým šestiválcem. Jeho 335 koní nicméně představovalo vrchol, a tak Ford neměl jak odpovědět na počin konkurenčního Jeepu, jehož Wrangler Rubicon 392 disponuje osmiválcem a 476 koňmi.
Již od představení nové generace nicméně bylo jasné, že Ford chystá něco výjimečného. Nyní bylo provedení Bronco Raptor odhaleno, přičemž na první pohled zůstává Jeep stále bez konkurence. Vrchol modrého oválu totiž namísto osmiválce ve svých útrobách znovu hostí „jen“ šestiválec. Tentokrát jde o třílitrovou jednotku, kterou automobilka používá třeba u modelu Explorer ST. Produkovat má přes 405 koní (konkrétní výkon bude upřesněn později), což rozhodně není málo, jakkoliv se dá předpokládat, že někteří fanoušci Jeepu se na něj budou koukat skrze prsty.
Ani Wrangler, ani Bronco ovšem nejsou asfaltoví sprinteři. V rámci terénu tak ve výsledku může být menší hmotnost šestiválce nad přední nápravou výhodou. Byť to ve výsledku není přesně ten důvod, proč Ford nesáhl po osmiválci. Místo toho za daným rozhodnutí jednoduše stojí snaha o maximální komerční úspěch. Osmiválcová verze by totiž vyžadovala specifickou montážní linku, zatímco ta šestiválcová se může vyrábět na standardní. Při nižších nákladech na ni Ford může vydělat více peněz a vyrábět ji ve větším množství.
Zajímavé pak je, že i s šestiválcem je Bronco těžší než Wrangler s osmiválcem. Novinka modrého oválu totiž váží nemalých 2 600 kg ve srovnání s 2 352 kg Jeepu. Na tom se podílí mimo jiné i skutečnost, že motor dostal litinový blok místo hliníkového. Zaručena tak má být jeho odolnost, neboť provedení Raptor bylo inspirováno soutěžními speciály série Ultra-4 Racing, která je popisována jako nejnáročnější jednodenní off-roadový závod na světě. V ní by navíc Bronco mohlo rovnou excelovat.
Vůz totiž dostal soutěžní nápravy Dana, stejně jako tlumiče FOX. Vpředu pak lze počítat s 33centimetrovým zdvihem kol, vzadu s 35,5centimetrovým. Zároveň byl o 21,8 centimetru rozšířen rozchod kol a o 12 cm navýšena světlá výška. Podvozek se mimo to dočkal i ochranných plechů pod motorem a převodovkou, v oblasti středového a koncového sloupku pak došlo na zesílení šasí. Opomenout nicméně nesmíme ani pohon všech kol se sedmi jízdními režimy, jenž umožní i přejezd pouště vysokou rychlostí.
Ford zesílil i redukční převodovku, které dělá společnost desetistupňový automat. S tímto spojením přitom Bronco Ranger zvládá odtáhnout až 2 041 kg vážící přívěs, čímž překonává standardní provedení o 454 kilo. Aby pak automobilka co nejvíce usnadnila jízdu v náročném terénu, mohou zákazníci počítat s jednopedálovým řízením, a to navzdory faktu, že se nejedná o elektromobil. Vše pak korunuje příchod 37palcových off-roadových pneumatik BF Goodrich KO2, které jsou největší použité na produkčním voze.
Změny nicméně nesouvisí jen s motorem či podvozkem, širšímu rozchodu a vyššímu výkonu byla přizpůsobena i karoserie. Ve srovnání se základem je tak novinka o neskutečných 25 cm širší, v evropských uličkách by tak s 2 177 milimetry zjevně měla problém. Na délku pak vozu naměříme 4 851 mm, na výšku necelé dva metry. Mimochodem, v tomto bodě můžeme podotknout, že Raptor je vozem, který konečně překonal Renault 5 Turbo v rámci rozšíření oproti základnímu provedení - v případě Francouze totiž přibylo „jen“ 22,6 cm.
Tím jsme se dostali do finále, pročež už jen dodáme, že rozšíření si vyžádalo specifický bodykit s nafouklými blatníky. Ty přední přitom byly upraveny tak, aby vháněly více vzduchu k motoru. Modifikován pak byl rovněž interiér, jakkoliv většina novinek čítajících třeba sedadla s lepším bočním vedením či volant s tlustějším věncem jsou součástí příplatkové výbavy. To platí i o 10reproduktovém audio systému BO. Základní cena přitom startuje na nemalých 68 500 USD (cca 1 488 000 Kč), objednávkové knihy pak Ford otevře letos v březnu.
Ford Bronco Raptor se ve srovnání se standardní verzí liší v mnoha ohledech, nikoliv jen pod kapotou. Největší změny automobilka provedla u podvozku, který dostal do vínku soutěžní komponenty. Bez větších úprav tak majitelé budou moci zamířit do různých pouštních rallye. Foto: Ford
Zdroje: Ford, Jalopnik
Bleskovky
- Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
před 3 hodinami - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
včera - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
6.5.2024
Nejnovější články
- Američané ukázali nový podvodní dron. Dosud tajná zbraň nahání hrůzu nejen žralokům
před 2 hodinami - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
před 3 hodinami - Land Rover asi zapomněl, kým je a jaký se píše rok. Představil nový 350koňový diesel a osmiválec nahrazující motor V6
před 4 hodinami - Tesla už má problémy i v Číně. Její prodeje se tam propadly skoro o pětinu, i když trh a soupeři rostou
před 5 hodinami - Studie potvrzuje tristní zážitky majitelů elektromobilů. Dochází jim „šťáva”, na dobití čekají hodiny, trápí je všechny obsazené nabíječky
před 7 hodinami