Ford v krizi odpískal plány na dobytí ztracených pozic, zrušil teprve rok starou dohodu

Americká automobilka ztrácela půdu pod nohama už před loňským rokem, špatný trend ale chtěla obrátit expanzí, kterou by alespoň z globálního hlediska dobyla ztracené pozice. I z toho ale sešlo.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Ford v krizi odpískal plány na dobytí ztracených pozic, zrušil teprve rok starou dohodu

3.1.2021 | Petr Miler

Ford v krizi odpískal plány na dobytí ztracených pozic, zrušil teprve rok starou dohodu

/

Foto: Ford

Americká automobilka ztrácela půdu pod nohama už před loňským rokem, špatný trend ale chtěla obrátit expanzí, kterou by alespoň z globálního hlediska dobyla ztracené pozice. I z toho ale sešlo.

Říci, že Ford na tom není dobře, by byla slabá slova. Ano, z automobilek je na tom dobře v poslední době málokdo, Američané jsou na tom ale ještě hůře než většina jiných. Kdysi jedna z největších automobilek světa ovládající mimo jiné Aston Martin, Jaguar, Land Rover nebo Volvo ztrácí své pozice na všech klíčových trzích už nějaký ten pátek, a to hlavně kvůli opouštění tradičních tříd. Kdysi ikonické modely jako Fiesta, Focus a Mondeo znamenají v Evropě stále méně a jinde situace není lepší.

Zatímco na starém kontinentu Ford po léta prodával okolo 1,5 milionu vozů za rok, předloni jich bylo už jen 992 tisíc. A v roce 2020 jich bylo za 11 měsíců pouze 631 526. V USA je automobilka v lepší pozici, přesto se z 3 milionů aut prodaných ještě na začátku milénia propadla na 2,29 milionu prodaných vozů předloni a 1 421 669 za tři loňské kvartály. Účinkování v Číně je pak kapitola sama pro sebe - z 951 396 vozů prodaných ještě v roce 2016 bylo předloni 232 555 aut. A loni 215 333.

Jsou to tristní výsledky, které ale Ford po ekonomické stránce zatím jakžtakž zvládá - pod vedením dnes už odvolaného Jima Hacketta omezil své portfolio téměř jen na SUV a pick-upy, což jeho prodejním číslům nepomohlo, nákladům ale ano. Přesto by bylo nemístné tvrdit, že nemá potíže. Má a poslední krok firmy to jasně připomíná.

Ford totiž ještě v roce 2019 plánoval napravit svou globální bilanci útokem na nové trhy. Tím nejperspektivnějším byla Indie, kde se s místním gigantem Mahindra & Mahindra domluvil na společném podniku, ve kterém by držel 49 %. Ten měl v nově postavených fabrikách v Čennaí a Sanand vyrábět 1,2 milionu kusů sedmi nových modelů ročně. Velká věc, ani ta už ale nebude.

Ford z dohody vycouval, což v tiskové zprávě vysvětluje „fundamentálními změnami světové ekonomiky a podmínkami pro podnikání způsobenými pandemií koronaviru”. Přeloženo do srozumitelné řeči - Ford nejspíše za nastalé situace nemá peníze na to, aby investoval miliardy do nových aktivit a raději šetří na udržování těch stávajících při životě.

Pro americkou automobilku je to další smutná zpráva a pokud nezavelí k velkému obratu, budeme svědky zmenšování jejích aktivit ještě po řadu dalších let. Pokud se tak stane, nebude v tom sama, své pozice ve velkém opouští třeba i Nissan.


Ford v krizi odpískal plány na dobytí ztracených pozic, zrušil teprve rok starou dohodu - 1 - Ford Ranger Raptor Indie ilu 01Ford v krizi odpískal plány na dobytí ztracených pozic, zrušil teprve rok starou dohodu - 2 - Ford Ranger Raptor Indie ilu 02Ford v krizi odpískal plány na dobytí ztracených pozic, zrušil teprve rok starou dohodu - 3 - Ford Ranger Raptor Indie ilu 03Ford v krizi odpískal plány na dobytí ztracených pozic, zrušil teprve rok starou dohodu - 4 - Ford Ranger Raptor Indie ilu 04Ford v krizi odpískal plány na dobytí ztracených pozic, zrušil teprve rok starou dohodu - 5 - Ford Ranger Raptor Indie ilu 05Ford v krizi odpískal plány na dobytí ztracených pozic, zrušil teprve rok starou dohodu - 6 - Ford Ranger Raptor Indie ilu 06
Ford Ranger je typově jedním z aut, která by v Indii mohla bodovat. Samotný Ranger Raptor se možná do Indie dostane jako dovozový artikl, na místní výrobu podobného vozu ale musí Američané pro tuto chvíli zapomenout. Foto: Ford

Zdroj: Ford

Petr Miler

Živá témata na fóru

zobrazit vše