Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford v problémech sází vše na jednu kartu, může ho to stáhnout ještě níž
5.8.2021 | Petr Prokopec
Svého času jedna z největších automobilek světa je už dekády na ústupu a rychlost propadu zájmu o její vozy v posledních letech graduje. Řešení jistě chce odvahu, sázka na dnes nechtěné nám ale přijde velmi riskantní.
Naprostou většinu rozhodnutí automobilky Ford z posledních let lze vnímat jako nešťastnou. To jen potvrzuje vývoj prodejů, zvláště pak v Evropě. Rok 2005 byl vůbec posledním, kdy se modrému oválu povedlo na starém kontinentu prodat více než 1,3 milionu aut. Předloni však již nešlo ani o milion vozů a loni Ford dokonce nepřekonal ani metu 700 tisíc kusů. A letos míří ještě hlouběji.
I na tom je patrné, že na loňském nezájmu neměla až tak velký podíl pandemie koronaviru jako dlouhodobá neschopnost oslovovat tak širokou klientelu. Ta je ostatně patrná i v domovině Fordu, kde ještě na začátku nového milénia prodával 3,3 milionu aut ročně. Loni však šlo už jen o 1,9 milionu kusů a situace v letošním prvním půlroce je jen o jednotky procent lepší. Je tedy nesporné, že zájem o modely Fordu klesá. Kdo by ovšem čekal, že se vedení chytne za nos a vyrukuje se strategiemi, které daný stav zvrátí, ten se musí smířit s nepříjemným překvapením. Ford totiž lidem i nadále hodlá nabízet, co nechtějí, dokonce v ještě větší míře.
Jak již nejspíše tušíte, řeč bude dnes o elektromobilitě, které modrý ovál propadl podobně jako třeba koncern VW. A stejně jako německá automobilka, s níž mimo jiné spolupracuje na vývoji nového Volkswagenu Amarok, předem spoléhá na vládní pomoc. A nejen spoléhá dokonce si o ní veřejně říká, předem o ní žádá. To je skutečně pozoruhodná obchodní strategie.
Provozní ředitelka automobilky Lisa Drake k tomu mimo jiné uvedla: „V roce 2023 investujeme více do elektromobilů než do aut se spalovacími motory. Hodně se budeme spoléhat na opatření týkající se infrastruktury a snahu administrativy. Nemůžeme to udělat sami,” řekla paní Drake a dodala: „Úspěch modelů Mach-E a F-150 Lightning nám dodal křídla a přivábil ke značce 70 procent nových zákazníků. Nyní máme možnost být lídry nejen v oboru spalovacích motorů, ale i mezi elektromobily. Naše cíle jsou tedy vysoké.“
Zní to zajímavě, ale třeba v červenci prodal Ford v USA 2 854 Mustangů Mach-E, což je asi 2,5 procenta všech jeho prodejů. A byť 120 tisíc rezervací elektrické verze Fordu F-150 vypadá dobře, je třeba říci, že nejde o závazné objednávky. V portfoliu Fordu jsou elektrická auta stále za popelky a třeba v ČR se letos prodaly 3 (tři) elektrické Fordy. Na základě čeho spatřuje firma zrovna v těchto vozech budoucnost? A když už, tak v proč tak blízké době?
To nejsou řečnické otázky, Ford v době, kdy většina lidí elektrická auta zjevně stále odmítá, sází na to, že budou přímo či nepřímo nařízena. I proto Lisa Drake říká, že podporuje Bidenovu administrativu ve snaze protlačit povinný podíl elektrifikovaných vozů na celkových prodejích. Stejně jako VW Group v Evropě tedy i Ford v Americe sází na politický diktát a nikoliv na to, co zákazníci skutečně chtějí. To se ovšem značce nemusí vyplatit. Navíc ji v mezičase mohou začít opouštět zákazníci kvůli tomu, že její benzinové a dieselové produkty jsou zastaralé, a to kvůli utlumování vývoje nekorespondujícím s požadavky trhu. Žijeme skutečně ve zvláštní době.



















Ford chce už za dva roky investovat většinu peněz do elektrických aut, jako je F-150 Lightning. Zájem o ně je přitom i dnes na trzích nepříliš pokřivených dotacemi a dalšími formami přerozdělování minimální - třeba u nás Ford letos prodal pouhá 3 elektrická auta. Foto: Ford
Zdroj: The Detroit News
Bleskovky
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
včera
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Nejnovější články
Zakladatel AMG musel nechat 60krát nabourat své nové auto, aby mohl poslat do prodeje pouhých 100 kusů
před 3 hodinami
Nešťastně zaříznutá vlajková loď amerických křižníků silnic chytila druhý dech, za 850 tisíc Kč je to neskutečný kus auta
před 5 hodinami
Jedno z nejošklivějších nových aut posledních let dostává dál naloženo, někde ho zařízli ještě před vstupem do prodeje
před 6 hodinami
Slavný německý tuner si vzal do parády čínské auto, to tu ještě nebylo. Je to znak ještě překvapivějšího kroku
před 8 hodinami
VW dal u své novinky lidem možnost vybrat si mezi elektrickým a také spalovacím pohonem. 80 procent vzalo to, co si nepřál
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
