Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford v problémech sází vše na jednu kartu, může ho to stáhnout ještě níž
5.8.2021 | Petr Prokopec
Svého času jedna z největších automobilek světa je už dekády na ústupu a rychlost propadu zájmu o její vozy v posledních letech graduje. Řešení jistě chce odvahu, sázka na dnes nechtěné nám ale přijde velmi riskantní.
Naprostou většinu rozhodnutí automobilky Ford z posledních let lze vnímat jako nešťastnou. To jen potvrzuje vývoj prodejů, zvláště pak v Evropě. Rok 2005 byl vůbec posledním, kdy se modrému oválu povedlo na starém kontinentu prodat více než 1,3 milionu aut. Předloni však již nešlo ani o milion vozů a loni Ford dokonce nepřekonal ani metu 700 tisíc kusů. A letos míří ještě hlouběji.
I na tom je patrné, že na loňském nezájmu neměla až tak velký podíl pandemie koronaviru jako dlouhodobá neschopnost oslovovat tak širokou klientelu. Ta je ostatně patrná i v domovině Fordu, kde ještě na začátku nového milénia prodával 3,3 milionu aut ročně. Loni však šlo už jen o 1,9 milionu kusů a situace v letošním prvním půlroce je jen o jednotky procent lepší. Je tedy nesporné, že zájem o modely Fordu klesá. Kdo by ovšem čekal, že se vedení chytne za nos a vyrukuje se strategiemi, které daný stav zvrátí, ten se musí smířit s nepříjemným překvapením. Ford totiž lidem i nadále hodlá nabízet, co nechtějí, dokonce v ještě větší míře.
Jak již nejspíše tušíte, řeč bude dnes o elektromobilitě, které modrý ovál propadl podobně jako třeba koncern VW. A stejně jako německá automobilka, s níž mimo jiné spolupracuje na vývoji nového Volkswagenu Amarok, předem spoléhá na vládní pomoc. A nejen spoléhá dokonce si o ní veřejně říká, předem o ní žádá. To je skutečně pozoruhodná obchodní strategie.
Provozní ředitelka automobilky Lisa Drake k tomu mimo jiné uvedla: „V roce 2023 investujeme více do elektromobilů než do aut se spalovacími motory. Hodně se budeme spoléhat na opatření týkající se infrastruktury a snahu administrativy. Nemůžeme to udělat sami,” řekla paní Drake a dodala: „Úspěch modelů Mach-E a F-150 Lightning nám dodal křídla a přivábil ke značce 70 procent nových zákazníků. Nyní máme možnost být lídry nejen v oboru spalovacích motorů, ale i mezi elektromobily. Naše cíle jsou tedy vysoké.“
Zní to zajímavě, ale třeba v červenci prodal Ford v USA 2 854 Mustangů Mach-E, což je asi 2,5 procenta všech jeho prodejů. A byť 120 tisíc rezervací elektrické verze Fordu F-150 vypadá dobře, je třeba říci, že nejde o závazné objednávky. V portfoliu Fordu jsou elektrická auta stále za popelky a třeba v ČR se letos prodaly 3 (tři) elektrické Fordy. Na základě čeho spatřuje firma zrovna v těchto vozech budoucnost? A když už, tak v proč tak blízké době?
To nejsou řečnické otázky, Ford v době, kdy většina lidí elektrická auta zjevně stále odmítá, sází na to, že budou přímo či nepřímo nařízena. I proto Lisa Drake říká, že podporuje Bidenovu administrativu ve snaze protlačit povinný podíl elektrifikovaných vozů na celkových prodejích. Stejně jako VW Group v Evropě tedy i Ford v Americe sází na politický diktát a nikoliv na to, co zákazníci skutečně chtějí. To se ovšem značce nemusí vyplatit. Navíc ji v mezičase mohou začít opouštět zákazníci kvůli tomu, že její benzinové a dieselové produkty jsou zastaralé, a to kvůli utlumování vývoje nekorespondujícím s požadavky trhu. Žijeme skutečně ve zvláštní době.




















Ford chce už za dva roky investovat většinu peněz do elektrických aut, jako je F-150 Lightning. Zájem o ně je přitom i dnes na trzích nepříliš pokřivených dotacemi a dalšími formami přerozdělování minimální - třeba u nás Ford letos prodal pouhá 3 elektrická auta. Foto: Ford
Zdroj: The Detroit News
Bleskovky
Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.2025
Nejnovější články
Ojetá Audi A6 a A7 lákají na image držáku ve spojení s nízkými cenami, pozor ale na typický nešvar prestižních aut
před 9 hodinamiKlání německých superkombíků a supersedanů znovu ukázalo pomíjivost hybridních pohonů, s prázdnými baterkami budou nahrané
před 11 hodinamiČíňané musí mít vždy o něco víc. Zatímco Audi končí u A8, oni ukázali A9L, na svou velikost a luxus uvnitř stojí pakatel
včeraNejvětší dnešní propadák Škody dál líže dno prodejních tabulek. Prodává se ještě 4x hůř než beztak nechtěná Scala
včeraLegendární šestiválec Toyoty se konečně dočkal nástupce, chystaný nový motor dokáže skoro zázraky
včera
Živá témata na fóru
- Alu kola Tiguan+ Oct Scout 06.30. 14:13 - pavproch
- Cyklistické vlákno 06.28. 23:30 - denis
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.28. 20:39 - řidičBOB
- Cupra obecně 06.28. 15:49 - Carrert93
- BMW Divize 06.28. 14:14 - pavproch
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.28. 11:04 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.27. 16:50 - Spectral
- Lampárna (stěžovatelna) 06.26. 16:17 - Kavis