Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford lidem vědomě lhal o schopnostech jeho aut, teď musí zaplatit skoro půl miliardy
25.5.2022 | Petr Prokopec
Některé vlastnosti aut jsou zákazníky velmi sledované a automobilky si mohou vylámat zuby, aby na tomto poli překonaly konkurenci. To je v pořádku, musí ale nabídnout skutečně víc, ne manipulovat s realitou. Ford dělal to druhé a teď za to pyká.
Zejména po příchodu nového milénia se nabídky automobilek začaly košatět. Důvodem snahy o obsazení všech možných zákoutí trhu byly snahy o dosažení co nejvyšších objemů prodejů, proto docházelo jak k sestupům, tak i vzestupům do dříve neokupovaných teritorií. Kromě toho se výrobci vydali prozkoumávat i ta poslední bílá políčka na mapě. Z pohledu zákazníka to může znít fajn, kdyby toto košatění nakonec neznamenalo eliminaci spousty technických výjimečností na úkor nabízení aut typu SUV-kabrioletů a podobných nesmyslů. K tomu se ale dnes vracet nechceme.
Tak, jak nabídka v některých segmentech začala houstnout, začal být tvrdší i boj o klientelu. V důsledku toho se výrobci začali uchylovat k praktikám, které nelze považovat za férové. V případě takové spotřeby využívali každé možnosti dané benevolencí měření, a nová auta tedy byla nabízena s neuvěřitelně nízkými čísly, která bylo možné dosáhnout pouze v laboratořích. A jelikož takto mohli jednat všichni, měl největší konkurenční výhodu ten, kdo daných pravidel využil na maximum.
Tohle možná nebylo fér, ale bylo to legální, pravidla měla skulinky, kterých výrobci jednoduše využili. Jak se však nyní ukazuje, jen tyto výhody dané systémem výrobcům nestačily. V plné nahotě to ukazuje Ford, který newjerseyský generální prokurátor Matthew Platkin obvinil z „klamných a zavádějících” prohlášení týkajících se spotřeby hybridního provedení modelu C-Max a tažných schopností pick-upů Super Duty. A Fordu pod tlakem okolností nezbylo než přistoupit na mimosoudní vyrovnání ve výši 19,2 mil. USD, tedy asi 445 milionů Kč.
Tato částka je vysoká, ale na poměry popsaného jednání ještě poměrně mírná, neboť Ford evidentně vědomě podváděl. Aby totiž mohl rodinu pick-upů Super Duty z let 2011 až 2014 dostat na vrchol „potravinového řetězce“, doslova oholil prezentační kousek na kost. Zmizela z něj rezerva včetně veškerého nářadí, stejně jako rádio. Kromě toho byla standardní středová konzole nahrazena odlehčenou minikonzolí. Došlo tak k výraznému snížení hmotnosti vozu, čehož Ford využil k tomu, aby zákazníkům prezentoval onu nejlepší kapacitu ve třídě.
Podle prokurátora ale Ford nikdy neměl ani v nejmenším v úmyslu poslat takto okleštěnou verzi na trh, místo toho ji použil jen pro výpočet zavádějících údajů. K něčemu podobnému se pak uchýlil i v případě tzv. hybridních her, což je série videí prezentujících zmíněný C-Max v nejlepším světle. Modrý ovál totiž u verze párující spalovací jednotku a elektromotor uváděl, že v reálu dosahuje nižší spotřeby než Toyota Prius. Záhy se však ukázalo, že to není pravda. A Ford až dodatečně udávaná technická data změnil.
Jak dodává agentura Reuters, automobilka v tomto bodě již dosáhla vyrovnání se zákazníky, kterým vyplatila 550 dolarů (12 650 Kč). Momentálně tak platí zejména za onu přehnanou užitnou kapacitu. Dle Platkina je tím vyslán výrobcům vzkaz, že v případě klamání zákazníků budou hnáni k zodpovědnosti. To je jistě pozitivní signál a doufejme, že k podobným praktikám bude dále docházet co možná nejméně. Ford jednoznačně překročil hranici přijatelnosti a alespoň s odstupem času za to dostal přes prsty.






Ford se v letech 2011-2014 rozhodl postavit rodinu Super Duty na vrchol potravinového řetězce. Prezentační kousek tak oholil pomalu až na kost, aby dosáhl co nejvyšší užitné kapacity. Tím se však dopustil „klamných a zavádějících” prohlášení a nyní za to musí platit, doslova. Foto: Ford
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Někdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
včeraNejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Mitas Enduro Trail-ADV 2: na silnici i do terénu 13:20
- Vítězný double Manziho, 16. Vostatek včera 15:58
- Bulegův vítězný hattrick včera 14:37
- Vítězná Herrera, 16. Ouředníčková včera 13:05
- Bulega vyhrál v Cremoně Superpole Sprint Race včera 12:06
Nejnovější články
Škoda je vážně mimo realitu. V době, kdy jiní zkouší na takové kontroverzní kroky zapomenout, hrdě přichází s duhovým Elroqem
před 2 hodinamiMechanik rozebral jeden z největších držáků mezi motory po 350 000 km a nenašel téměř žádné opotřebení. Když „odejde”, je to vždy záhada
před 3 hodinami„Západní” automobilový průmysl je z valné většiny ztracen a musí dostat pořádnou ránu, aby se konečně probral
před 5 hodinamiNejnovější specialita Mercedesu působí opravdu zoufale, oslavuje neexistující tým Formule 1
před 6 hodinamiNa tomto elektromobilu někdo za rok prodělal 1 milion Kč, i když ho ani pořádně nevybalil, nepřihlásil a skoro nic s ním nenajel
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva