Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford zastavil příjem objednávek na dva své klíčové modely, je to poslední hřebíček do rakve jejich úpadku
21.7.2022 | Petr Miler
Je až neuvěřitelné, jak rychle a jak hluboko dokázal Ford s těmito vozy klesnout. Prodeje jsou dnes až o 81 procent horší než pouhých pět let zpátky a zastavení možnosti tato auta objednávat dle přání zákazníků jim stěží pomůže jinam než ještě níž.
Quo vadis, Forde? Tato otázka je obvykle pokládána řečnicky, v případě americké automobilky ale podle všeho známe odpověď. A v plné nahotě publikovatelná není. Jeden z někdejších hegemonů evropských prodejů aut přišel jen od konce první dekády nového milénia o polovinu zákazníků a ve srovnání s 90. léty minulého století je téměř na třetině svého tehdejšího odbytu. Marně bychom hledali další automobilku, která se z absolutního vrcholu tak moc přiblížila dnu, nezdá se ale, že by to Ford nějak zvlášť trápilo.
Jeho prodeje byly po léta postavené kolem trojice Fiesta, Focus a Mondeo, z níž poslední člen už potichu skončil jako totální propadák a Fiesta s Focusem jsou na nejlepší cestě jej doprovodit za řeku Léthé. Jen letmým pohledem na letošní prodejní čísla vidíme, že Fiesta přišla od roku 2017 o 81 % kupců, Focus o 67 %. A nejnovější krok americké automobilky jim stěží pomůže kamkoli jinam než ještě níž.
Mluvčí modrého oválu v rozhovoru pro Automotive News přiznal, že Ford už „před nějakým časem” zastavil přijímání specifických objednávek na tyto dva modely. Koupit je lze, objednat standardním způsobem ale nikoli. Američané už nabízí v podstatě pouze skladové modely, tedy vozy vyráběné v několika předem daných konfiguracích, které kupci chtít mohou a nemusí. A jakkoli se i tak mohou trefit do vkusu části z nic, šance na prodejní úspěch tím nutně dále jen klesá, zvlášť když se i na tyto vozy čeká.
Ford se pochopitelně odvolává na komplikace v dodavatelských řetězcích, těmi ale trpí všichni a takto daleko nezachází. Je to prostě další konkurenční nevýhoda z řady konkurenčních nevýhod, která kupce pošle jinam. A Fordu je to podle všeho ukradené - Focus má výhledově skončit, Fiesta stěží přežije jako malé auto a firma se rozhodla přejít na převážně nechtěnou elektromobilitu co nejdříve, a tak ani nemusí doufat, že by tyto modely někoho zajímaly.
Je to jedna z kapitol fascinujícího příběhu odtržení nabídky od poptávky, kdy se firma radostně vzdává i milionových prodejů, zadupává své bestsellery doufá, že za přispění politického diktátu prodá lidem cokoli, co si někdo usmyslí - bez ohledu na to, zda to řeší potřeby, problémy či životní situace zákazníků. Řekli bychom: Neprodá. Asi ani ale nemusíme, Ford to vidí už teď, přesto po nastolené cestě (a není sám) dál radostně kráčí. Přejeme hodně zdaru, jen prosím bez nás. A zjevně i bez velké části Čechů, prodeje značky v našich končinách jsou letos oproti roku 2017 poloviční.
Prodeje Fordu Fiesta... Foto: Ford
...i Fordu Focus se dál mohutně propadají. A stěží zamíří jiným směrem, když už ani jedno z těchto aut nelze objednat nové dle vlastních představ. Foto: Ford
Situaci už nezachraňuje ani Puma, také její prodeje letos klesají. Foto: Ford
Zdroj: Auto News, Data o prodejích: JATO Dynamics
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před hodinou - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva