Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford zastavil příjem objednávek na dva své klíčové modely, je to poslední hřebíček do rakve jejich úpadku
21.7.2022 | Petr Miler
Je až neuvěřitelné, jak rychle a jak hluboko dokázal Ford s těmito vozy klesnout. Prodeje jsou dnes až o 81 procent horší než pouhých pět let zpátky a zastavení možnosti tato auta objednávat dle přání zákazníků jim stěží pomůže jinam než ještě níž.
Quo vadis, Forde? Tato otázka je obvykle pokládána řečnicky, v případě americké automobilky ale podle všeho známe odpověď. A v plné nahotě publikovatelná není. Jeden z někdejších hegemonů evropských prodejů aut přišel jen od konce první dekády nového milénia o polovinu zákazníků a ve srovnání s 90. léty minulého století je téměř na třetině svého tehdejšího odbytu. Marně bychom hledali další automobilku, která se z absolutního vrcholu tak moc přiblížila dnu, nezdá se ale, že by to Ford nějak zvlášť trápilo.
Jeho prodeje byly po léta postavené kolem trojice Fiesta, Focus a Mondeo, z níž poslední člen už potichu skončil jako totální propadák a Fiesta s Focusem jsou na nejlepší cestě jej doprovodit za řeku Léthé. Jen letmým pohledem na letošní prodejní čísla vidíme, že Fiesta přišla od roku 2017 o 81 % kupců, Focus o 67 %. A nejnovější krok americké automobilky jim stěží pomůže kamkoli jinam než ještě níž.
Mluvčí modrého oválu v rozhovoru pro Automotive News přiznal, že Ford už „před nějakým časem” zastavil přijímání specifických objednávek na tyto dva modely. Koupit je lze, objednat standardním způsobem ale nikoli. Američané už nabízí v podstatě pouze skladové modely, tedy vozy vyráběné v několika předem daných konfiguracích, které kupci chtít mohou a nemusí. A jakkoli se i tak mohou trefit do vkusu části z nic, šance na prodejní úspěch tím nutně dále jen klesá, zvlášť když se i na tyto vozy čeká.
Ford se pochopitelně odvolává na komplikace v dodavatelských řetězcích, těmi ale trpí všichni a takto daleko nezachází. Je to prostě další konkurenční nevýhoda z řady konkurenčních nevýhod, která kupce pošle jinam. A Fordu je to podle všeho ukradené - Focus má výhledově skončit, Fiesta stěží přežije jako malé auto a firma se rozhodla přejít na převážně nechtěnou elektromobilitu co nejdříve, a tak ani nemusí doufat, že by tyto modely někoho zajímaly.
Je to jedna z kapitol fascinujícího příběhu odtržení nabídky od poptávky, kdy se firma radostně vzdává i milionových prodejů, zadupává své bestsellery doufá, že za přispění politického diktátu prodá lidem cokoli, co si někdo usmyslí - bez ohledu na to, zda to řeší potřeby, problémy či životní situace zákazníků. Řekli bychom: Neprodá. Asi ani ale nemusíme, Ford to vidí už teď, přesto po nastolené cestě (a není sám) dál radostně kráčí. Přejeme hodně zdaru, jen prosím bez nás. A zjevně i bez velké části Čechů, prodeje značky v našich končinách jsou letos oproti roku 2017 poloviční.



Prodeje Fordu Fiesta... Foto: Ford
...i Fordu Focus se dál mohutně propadají. A stěží zamíří jiným směrem, když už ani jedno z těchto aut nelze objednat nové dle vlastních představ. Foto: Ford
Situaci už nezachraňuje ani Puma, také její prodeje letos klesají. Foto: Ford
Zdroj: Auto News, Data o prodejích: JATO Dynamics
Bleskovky
Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Ojetá Audi A6 a A7 lákají na image držáku ve spojení s nízkými cenami, pozor ale na typický nešvar prestižních aut
před 9 hodinamiKlání německých superkombíků a supersedanů znovu ukázalo pomíjivost hybridních pohonů, s prázdnými baterkami budou nahrané
před 11 hodinamiČíňané musí mít vždy o něco víc. Zatímco Audi končí u A8, oni ukázali A9L, na svou velikost a luxus uvnitř stojí pakatel
včeraNejvětší dnešní propadák Škody dál líže dno prodejních tabulek. Prodává se ještě 4x hůř než beztak nechtěná Scala
včeraLegendární šestiválec Toyoty se konečně dočkal nástupce, chystaný nový motor dokáže skoro zázraky
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva