Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford zastavil výrobu a prodej většiny svých klíčových modelů, šéf značky naznačil další propouštění
16.2.2023 | Petr Prokopec
Modrý ovál v poslední době kráčí od problému k problému a tohle jsou další z řady nepříjemností. Navíc tím dozajista nekončí, šéfovi značky se nelíbí nízká efektivita části zaměstnanců.
Tento týden Ford oznámil, co se čeká od každé značky, která chce být zelená tak moc, že závistí zezelenají i aktivisté z Greenpeace. Tedy že bude propouštět. Její evropskou divizi má opustit hned 11 procent zaměstnanců, o dělníky od linek však nepůjde. Místo toho dostanou padáka především technici. To možná koresponduje s aktuálním prohlášením šéfa značky Jima Farleyho. Ten totiž uvedl, že inženýři Fordu nejsou tak efektivní, jako je tomu u konkurence. V důsledku toho ovšem modrý ovál značně strádá.
„Potřebujeme o 25 procent více techniků na stejnou práci, než je tomu u konkurence. Nemohu si ovšem dovolit být o 25 procent méně efektivní,“ uvedl Farley. Výše zmíněné výpovědi tak nemusí být posledními. Otázkou nicméně je, zda jde o krok správným směrem. Značka totiž oznámila, že zastavuje prodej modelů Bronco, Mustang, Explorer, F-150 a Lincolnu Aviator. Jde o exempláře vyrobené od loňského listopadu do konce letošního ledna, které jsou osazené 10stupňovým automatem.
Důvodem je převodovka, ve které se mohou uvolnit šrouby, které následně neumožní zařazení pozice P. V takovém případě ale je třeba počítat s rizikem nekontrolovaného rozjetí vozu. Ford na závadu přišel v rámci procesu kontroly kvality, přičemž dodává, že více než 600 z inkriminovaných 944 aut ještě nebylo prodáno. To ovšem ve finále jen dokazuje, kterak automobilka skutečně má potíže s efektivitou. I když kritizováno by mělo být spíše logistické oddělení.
Je totiž třeba připomenout, že výrobci dennodenně bojují s nedostatkem klíčových komponentů. Kvůli tomu upřednostňují výrobu těch kterých modelů. V případě Fordu jsou hlavně Bronco, Mustang a F-150 bestsellery. Takové čipy by tedy měly dostávat především. Pokud ale zjevně některé kousky leží značce na skladu již pomalu čtvrtý měsíc, pak je zjevně cosi špatně. Stejně tak je divné, že pozastavení prodeje přichází až nyní - stoprocentní tedy není ani ona kontrola kvality.
Stopku pak Ford ostatně vystavil i elektrické verzi svého nejlépe prodavaného pick-upu, tentokrát výrobní. Nikoli však kvůli převodovce, v tomto případě jsou problémem baterie. Značka věří, že již objevila problém, šetření ale hodlá uzavřít až někdy v příštím týdnu. A následně jí prý zabere několik týdnů, než se zjištěné informace promítnou do výrobního procesu. Kromě toho nehodlá modrý ovál doručit již vyrobené exempláře, neboť i u nich má dojít k jistým modifikacím.
To jen vznáší otázku, zda automobilka není blízko ke svolávací akci, kvůli které by majitelů F-150 Lightning museli k technikům. V takovém případě hrozí svolávačka za miliardy, kterou si automobilka po ztrátovém posledním kvartálu (prodělek 2 mld. USD/44,19 mld. Kč) nemůže dost dobře dovolit.
Nejbližší a vlastně i dlouhodobá budoucnost modrého oválu tedy nevypadá příliš růžově. Zvláště v Evropě se z ní stane spíše okrajový hráč. Ostatně za loňský rok značka v rámci celého starého kontinentu prodala jen 516 614 aut (kdysi šlo až téměř o 1,7 milionu vozů). To znamená, že lépe je na tom Hyundai a Kia. Ještě předloni tomu ovšem bylo naopak. Za zády pak má modrý ovál už i Dacii, s níž si letos pozice nejspíše prohodí. Ptát se tak vlastně můžeme už jen na to, jak hluboko značka ještě klesne.






F-150 Lightning je pro značku klíčovým vozem, ovšem i jeho výroba nyní stojí. Důvodem je problém spojený s bateriemi, kvůli kterému automobilka nehodlá ani doručit již smontované kusy dealerům. Je nicméně překvapivé, že ty již předané nechává být. Foto: Ford
Zdroj: Ford, NHTSA, Motor Authority, Automobilwoche
Bleskovky
Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včera (3)Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025Nové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025
Nejnovější články
Němci vrátili život legendárnímu Audi Quattro. Vypadá jako zamlada, má ale skoro třikrát víc výkonu
před 11 hodinamiBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včera (3)Mercedes nechtěl motory V8 nabízet už skoro pro nic, teď otočil a jejich novou generaci chce nacpat takřka do všeho
včeraDědic Fiatu a šéf Renaultu dali EU ultimátum: Buď něco změníte teď, nebo tu zničíte autoprůmysl, za 5 let bude pozdě
včeraBizarní prodlužovač dojezdu Tesly je totální fiasko. Nesmyslné řešení nakonec nedostane nikdo, firma vrací zálohy
včera
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 05.10. 19:29 - Zajda
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.10. 07:08 - Brus
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch
- Detektory policejních radarů 05.09. 13:40 - řidičBOB
- BMW Divize 05.09. 13:18 - pavproch