Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford zastavil výrobu a prodej většiny svých klíčových modelů, šéf značky naznačil další propouštění
16.2.2023 | Petr Prokopec
Modrý ovál v poslední době kráčí od problému k problému a tohle jsou další z řady nepříjemností. Navíc tím dozajista nekončí, šéfovi značky se nelíbí nízká efektivita části zaměstnanců.
Tento týden Ford oznámil, co se čeká od každé značky, která chce být zelená tak moc, že závistí zezelenají i aktivisté z Greenpeace. Tedy že bude propouštět. Její evropskou divizi má opustit hned 11 procent zaměstnanců, o dělníky od linek však nepůjde. Místo toho dostanou padáka především technici. To možná koresponduje s aktuálním prohlášením šéfa značky Jima Farleyho. Ten totiž uvedl, že inženýři Fordu nejsou tak efektivní, jako je tomu u konkurence. V důsledku toho ovšem modrý ovál značně strádá.
„Potřebujeme o 25 procent více techniků na stejnou práci, než je tomu u konkurence. Nemohu si ovšem dovolit být o 25 procent méně efektivní,“ uvedl Farley. Výše zmíněné výpovědi tak nemusí být posledními. Otázkou nicméně je, zda jde o krok správným směrem. Značka totiž oznámila, že zastavuje prodej modelů Bronco, Mustang, Explorer, F-150 a Lincolnu Aviator. Jde o exempláře vyrobené od loňského listopadu do konce letošního ledna, které jsou osazené 10stupňovým automatem.
Důvodem je převodovka, ve které se mohou uvolnit šrouby, které následně neumožní zařazení pozice P. V takovém případě ale je třeba počítat s rizikem nekontrolovaného rozjetí vozu. Ford na závadu přišel v rámci procesu kontroly kvality, přičemž dodává, že více než 600 z inkriminovaných 944 aut ještě nebylo prodáno. To ovšem ve finále jen dokazuje, kterak automobilka skutečně má potíže s efektivitou. I když kritizováno by mělo být spíše logistické oddělení.
Je totiž třeba připomenout, že výrobci dennodenně bojují s nedostatkem klíčových komponentů. Kvůli tomu upřednostňují výrobu těch kterých modelů. V případě Fordu jsou hlavně Bronco, Mustang a F-150 bestsellery. Takové čipy by tedy měly dostávat především. Pokud ale zjevně některé kousky leží značce na skladu již pomalu čtvrtý měsíc, pak je zjevně cosi špatně. Stejně tak je divné, že pozastavení prodeje přichází až nyní - stoprocentní tedy není ani ona kontrola kvality.
Stopku pak Ford ostatně vystavil i elektrické verzi svého nejlépe prodavaného pick-upu, tentokrát výrobní. Nikoli však kvůli převodovce, v tomto případě jsou problémem baterie. Značka věří, že již objevila problém, šetření ale hodlá uzavřít až někdy v příštím týdnu. A následně jí prý zabere několik týdnů, než se zjištěné informace promítnou do výrobního procesu. Kromě toho nehodlá modrý ovál doručit již vyrobené exempláře, neboť i u nich má dojít k jistým modifikacím.
To jen vznáší otázku, zda automobilka není blízko ke svolávací akci, kvůli které by majitelů F-150 Lightning museli k technikům. V takovém případě hrozí svolávačka za miliardy, kterou si automobilka po ztrátovém posledním kvartálu (prodělek 2 mld. USD/44,19 mld. Kč) nemůže dost dobře dovolit.
Nejbližší a vlastně i dlouhodobá budoucnost modrého oválu tedy nevypadá příliš růžově. Zvláště v Evropě se z ní stane spíše okrajový hráč. Ostatně za loňský rok značka v rámci celého starého kontinentu prodala jen 516 614 aut (kdysi šlo až téměř o 1,7 milionu vozů). To znamená, že lépe je na tom Hyundai a Kia. Ještě předloni tomu ovšem bylo naopak. Za zády pak má modrý ovál už i Dacii, s níž si letos pozice nejspíše prohodí. Ptát se tak vlastně můžeme už jen na to, jak hluboko značka ještě klesne.






F-150 Lightning je pro značku klíčovým vozem, ovšem i jeho výroba nyní stojí. Důvodem je problém spojený s bateriemi, kvůli kterému automobilka nehodlá ani doručit již smontované kusy dealerům. Je nicméně překvapivé, že ty již předané nechává být. Foto: Ford
Zdroj: Ford, NHTSA, Motor Authority, Automobilwoche
Bleskovky
Nejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
včeraNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
17.9.2025Němec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy WSBK - Jerez 2. den 17.9.2025
- Honda WN7: elektrický motocykl 17.9.2025
- Testy WSBK - Jerez 1. den 16.9.2025
- Test MotoGP v Misanu 15.9.2025
- Ducati Diavel V4 RS a Multistrada V4 RS 2026: absolutní vášeň 15.9.2025
Nejnovější články
Legendu Fordu zařízli po čtyřech generacích, o to levněji ji dnes koupíte ojetou. Za své ceny nabízí hromadu muziky
včeraJindy spořádaní Kanaďané začali ve velkém demolovat stacionární radary, sami politici už říkají, že jsou to skrytí výběrčí daní
včeraMercedes neuhne, pořád špičkově prodávanou třídu A zařízne už příští rok bez jakéhokoli nástupce
včeraPotápějící se Nissan si našel novou oběť úsporných opatření, opěrky hlavy
včeraDacia udělala z Dusteru levné auto s obrovským prostorem pro náklad, pobere ho 1 150 litrů v základu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva