Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Francouzi chtějí svou metropoli zcela zbavit aut, v srpnu k tomu podniknou zásadní krok
12.7.2021 | Petr Prokopec
O podobných záměrech už jsme slyšeli mnohokrát, ještě nikdy se ale plošně netýkaly tak obrovské metropole, jako je Paříž. Právě tam bude od 30. srpna na všech silnicích zavedena třicítka, zároveň zmizí velká část parkovacích míst.
V poslední době přišla řada měst se záměry zakázat do určitých svých částí vjezd aut se spalovacími motory. Paříž nicméně hodlá zajít ještě dál a individuální dopravu chce nejlépe vymýtit jako takovou. Tedy za předpokladu, že se nebudete pohybovat na kolech. Jakákoliv další forma osobní dopravy je ale socialistické starostce Anne Hidalgo proti srsti. A jak se snaží naznačit poslední průzkum, palec nahoru jí dávají i obyvatelé Paříže. Právě proto bude ke konci letošních letních prázdnin na všech místech metropole nad Seinou zaveden rychlostní limit 30 km/h.
Tato změna ve výsledku pro Paříž nebude až tak zásadní, neboť již nyní je třicítka spojena s 60 procenty všech městských komunikací. Jak jsme navíc už zmínili, dle nového průzkumu lidé rozšíření limitu dokonce i fandí, jakkoliv zrovna v tomto ohledu je třeba číst mezi řádky. Ruku pro plošnou třicítku totiž zvedlo 59 obyvatel Paříže. Na první pohled se tedy skutečně může zdát, že lidé po omezení individuální dopravy touží stejně jako socialistická starostka, situace je ale složitější.
Je třeba si uvědomit, že v pařížské aglomeraci žije kolem 13 milionů lidí a v celé Francii pak 67,1 milionu. Průzkum se odehrál u 5 736 respondentů, což může být reprezentativní vzorek, záleží ale jistě na tom, jakých 5 736 lidí se zeptáte. Přes 10 milionů lidí z výše zmíněných žije mimo širší centrum města a ti asi z dojíždění kamkoli třicítkou nadšeni nebudou. A tak je tu ještě jeden zajímavý fakt - 61 procent všech dotázaných je proti snižování rychlostního limitu, takže oněch 59 procent nejspíše podporuje třicítku jen tam, kde platí už nyní, ne na dalších místech, jako je vnitřní okruh.
Anne Hidalgo navíc vedle omezování rychlostního limitu hodlá odstranit 60 až 140 tisíc parkovacích míst. Navíc od příštího roku budou muset za parkování platit i majitelé skútrů a motocyklů. I těm ovšem zvoní hrana, neboť vedení Paříže skutečně do budoucna počítá pouze s pohybem pěšmo či na kole. Výjimku pak dostanou rezidenti a městská hromadná doprava. Ovšem jen za předpokladu, že bude poháněna jinak než spalovacími motory.
Co se nicméně návštěvníků týče, těm již nepomůže vůbec nic, ani přechod na elektromobilitu. Anne Hidalgo totiž chce z Paříže udělat socialistický ráj, kde se za 15 minut dostanete na kole ke všemu podstatnému. To je sice hezké, přičemž místní vidina poklesu hluku pochopitelně láká. Ovšem většina podnikatelů z toho má velké obavy, neboť již při současném nastavení jim razantně ubývá klientela.
Pro Paříž jde nicméně o pokrok, jenž má souviset se změnou funkčnosti měst. Dosavadní model spojený s dojížděním lidí do centra je totiž dle socialistů zastaralý, přičemž budoucností má být přístup obyvatel ke všem základním funkcím ve své vlastní čtvrti. To je sice hezké, nicméně lidé prostě nechtějí být stále na jednom místě, přičemž v zimě asi Paříže na kole přejedou jen stěží.
Znovu je tak třeba varovat před podobně populistickými návrhy a cestami. Tím pochopitelně neříkáme, že automobilová doprava by měla být nadevše. Nicméně pokud se rozhodnete, že chcete jet na druhý konec města na večeři, mělo by vám být něco takového rozumně umožněno, v Paříži to bude velmi komplikované, pokud vůbec možné.

Paříž od 30. srpna letošního roku na všech ulicích metropole zavádí rychlostní limit 30 km/h. Ten nyní platil již na 60 procentech komunikací a obchodníci z toho nadšení nebyli. Nyní tak rozhodně do nebe blahem skákat nebudou. Foto: Thomas Coex, AFP
Zdroje: Paris.fr, AFP
Bleskovky
„Italský Turek” se natočil, jak jede ve svém Porsche 260 km/h po německé dálnici, teď chtějí jeho hlavu
26.8.2025Britové proti sobě ve sprintu postavili dva dinosauří osmiválcové offroady, metály ale nakonec bral ten třetí vzadu
25.8.2025Někdo si nechal přelakovat ikonické Ferrari F40 na zelenou, pro tradicionalisty je to zločin
22.8.2025
Nové na MotoForum.cz
- Moto2 pro rok 2026: 3 místa jsou stále volná včera 17:30
- Sergio García si užívá překvapivý debut ve WorldSBK v Aragonu včera 11:45
- Test Superbike Aragon - 2. den 26.8.2025
- Alvaro Bautista zůstává u Ducati 26.8.2025
- Test Superbike Aragon - 1. den 25.8.2025
Nejčtenější články
Velká rejdařská firma s okamžitou platností zakázala převoz všech elektrických aut na svých lodích kvůli riziku požáru
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025Nad kdysi převratnými dvouspojkovými převodovkami zapadá slunce. Další automobilka s nimi končí ze stále stejných důvodů
30.7.2025Hromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025„Hrozí náhlá ztráta brzdných schopností.” Ferrari až po třech letech výroby objevilo kritickou chybu klíčového modelu za víc jak 10 milionů
30.7.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva