Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
26.4.2024 | Petr Prokopec
Krása francouzských aut se ve světě stala pojmem, v posledních letech jsme ale viděli jen pramálo opravdu atraktivních nových vozů s nápisem Fabriqué en France. Tato novinka se jmenuje podivně, o to lépe ale vypadá. A i technicky má co nabídnout.
Francouzská firma Hopium zní jako jedna z těch, které bezmezně doufají ve svou světlou budoucnost, tedy alespoň v uších anglicky hovořících. K jejímu podivnému jménu sedne i označení auta Machina Vision, jehož koncept se už v roce 2022 mimo pozornost většiny světa představil na pařížském autosalonu. My jsme jej zaregistrovali, velkou šanci na sériovou výrobu jsme mu ale v nedávali a předpokládali jsme, že o tomto stroji ani jeho autorech už neuslyšíme. O to větším překvapením je aktuální dění.
Píše se rok 2024 a firma Hopium o sobě dala vědět zas. A Machinu Vision v údajně produkci blízkém, plně funkčním provedení ukázala na nedávné akci Car Design Event v Mnichově. Auto je zajímavé v prvé řadě svým vzhledem, neboť jde o opravdu atraktivní vůz, tedy takový, který bychom si s Francií ještě nedávno spojili zcela samozřejmě. Ale ruku na srdce, kolik hezkých „Francouzů” jste v posledních letech zaznamenali? Buď jsou příliš nudní, popř. až příliš experimentují - máloco se trefí mezi tyto dvě polohy.
Machina Vision je tedy příjemnou výjimkou. A zajímavá je i technicky, neboť na jednu stranu vychází vstříc požadavku na bezemisní pohon, na tu druhou „neobtěžuje” problematickou bateriovou elektromobilitou. Sází tedy na elektromotory živené vodíkovými palivovými články, které generují až 500 koní výkonu, s nimiž zvládá stovku pod 5 sekund a dosáhne maximální rychlosti 230 km/h. A nemá problém s dobíjením, s vodíkem v nádržích by měl zvládnout až 1 000 km na jeden zátah. Doplnit nádrž jste pak měli na čerpacích stanicích za pouhé tři minuty. Elektromobilita by se tak nejen vyrovnala spalovacímu ústrojí, ale v něčem by jej dokonce i překonala. A to vše za cenu od 120 tisíc Eur (3,03 mil. Kč).
Pod designem auta je podepsán Felix Godard, který dříve působil u Porsche, Tesly či Alpine. V případě vnějšího vzhledu autu nelze mnoho vytknout, ostatně i proto byl v Mnichově ve středu dění. A negativně nelze nahlížet ani na jeho kabinu, kam se nastěhovala čtyři luxusní křesla či celo-digitální palubní deska. Je to prostě vizuálně sympatický stroj, ať už se na něj podíváte jakkoli.
Otázkou nicméně zůstává, jak moc se takové auto může stát produkční realitou. A co bude se samotnou společností. Francouzi se prý aktuálně soustředí na prodej vodíkových palivových článků, za prvních šest měsíců loňského roku však dosáhli obratu pouhých 7 000 Eur (cca 177 tisíc korun). Ve srovnání s tím je firemní futro již pokryto opravdu hlubokými zářezy, neboť firma během stejné doby utratila takřka 24,7 milionů Eur (631,3 milionů korun). Následně pak sice propustila 25 zaměstnanců, takový krok jí však do černých čísel pomůže jen stěží.
A pochopitelně, pohon s pomocí vodíkových palivových článků má také svá úskalí. V létě loňského roku bylo v Evropě jen 178 veřejně přístupných tankovacích stanic, přičemž více než polovina z nich byla v Německu. U nás byla první taková otevřena loni, do konce příštího roku by jich pak mělo být dvanáct. S takovou infrastrukturou to nepůjde.
Dodejme, že firmu Hopium založil Olivier Lombard, nejmladší vítěz 24 hodin Le Mans v kategorii LMP2, a to už v roce 2019. Jestli i tu přivede k nějakému vítězství, raději nechme času, skepse je ale jistě na místě.
Machina Vision je plně funkčním luxusním sedanem, který zaujme nejen svým vzhledem, ale i technikou. Foto: Car Design Event 2024, tiskové materiály
Zdroje: Hopium, Carscoops
Bleskovky
- Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
včera - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024 - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
6.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Časový program Le Mans 2024 včera 15:00
- Le Mans - pevná součást kalendáře Grand Prix včera 09:00
- Mash Scrambler 50: retro scrambler pro začátečníky včera 08:00
- Nová pravidla od roku 2027 7.5.2024
- Petr Najman si ze Slováckého okruhu odváží dvě trofeje 7.5.2024
Nejčtenější články
- Nejrychlejší Corvette vyzvala na souboj třikrát dražší McLaren 750S, na svou cenou předvádí neskutečné věci
9.4.2024 - Bizár dne: Ojeté Porsche Taycan koupíte po obří ztrátě hodnoty levněji než Audi e-tron GT, které z něj vzešlo
9.4.2024 - Audi se začíná loučit s další ze svých legend, model S3 dostal zřejmě poslední inovace před smrtí
9.4.2024 - BMW smutně hází přes palubu další tradiční prvek, nová M5 nedostane žádné „řazení”
9.4.2024 - VW konečně našel zemi, ve které skóruje s elektromobily. Je tragikomické, že jde o Rusko
9.4.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.09. 00:39 - M.Z.
- Škoda Roomster- vybíjení baterie pojistka 22 05.08. 20:52 - Pokac1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 05.08. 20:46 - řidičBOB
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.08. 20:39 - HondaMan
- BMW Divize 05.08. 16:11 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 05.08. 15:54 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.08. 15:08 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 05.08. 14:52 - řidičBOB