Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Francouzi ukázali nové řešení největšího problému elektromobilů, je trochu komické
28.2.2020 | Mirek Mazal
Zaujmout se snaží už pár let, napoprvé ale zkoušeli vyřešit malý dojezd elektrických aut spalovacím motorem na vozíku. Teď stejný vozík osazují bateriemi.
Veškeré zásadní problémy elektrických aut vždy pramenily z jejich akumulátorů. Není problém vyvinout energeticky, prostorově, hmotnostně i jakkoli jinak efektivní motor či motory a obdařit celý pohon elektrického auta možnostmi, o kterých se konvenčním autům ale nezdá. Pokud ale navrch musíte „připlácnout” stovky kilogramů prostorově náročných akumulátorů, které vozu stejně dají jen omezený dojezd a dobíjí se desítky minut i v tom nejlepším případě, autu uškodíte ve všech ohledech.
Dokud zkrátka nebudou vyvinuty docela jiné než dnes používané akumulátory, elektromobily udělají díru do světa leda za cenu vysokých a dlouhodobě neudržitelných dotací. Mnozí se přesto pokouší se současnými bateriemi nějak vyžít a mezi takové patří i francouzská společnost EP Tender, která se zaměřuje hlavně na jejich dojezd.
Pařížská firma se pokouší napravit typickou slabinu bzučících aut pomocí přívěsu s rezervní zásobou energie. Možná už jste o něčem takovém slyšeli, neboť s první verzí tohoto řešení přišla před několika lety. Tehdy projekt počítal s poněkud legračním vozíkem osazeným spalovacím motorem o objemu 600 kubických centimetrů. Třicetikoňový pohon Taty Nano spolu s generátorem prodlužoval dojezd a byl schopen auto dobíjet za jízdy i při parkování. Tato podivnost byla myšlena vážně, nakonec ale jen znamenala předvoj druhé generace svérázného dvoukoláku.
Francouzi nyní vyměnili kombinaci elektromobilu s benzínovým dvouválcem na kouli za duo sad baterií. Novinka znamená stejně tvarovaný vozík, jen uvnitř nebručí spalovací jednotka, ale tiše dřímá dodatečná baterie s kapacitou slušných 60 kWh. Modernizovaná nabídka tak umožňuje připřáhnout jakousi bílou powerbanku na kolech a zbavit se alespoň části strachu z omezeného dojezdu i dlouhého dobíjení.
Protože akumulátory jsou stále drahé, EP Tender nabízí majitelům elektrických aut půjčování nabitých vozíků. Ti by platili poplatek 34 Eur (880 Kč) za pronájem jednoho nabitého přípojného zařízení, které by později jinde vyměnili za jiné a zajistili si tak prakticky neomezený dojezd. Ovšem, za cenu zmíněných 34 Eur za jedno „přibití” a také výměnou za ztrátu části přirozeného jízdního projevu, neboť s těžkým vozíkem za zádí to jistě nebude ono.
Nezní to bůhvíjak elegantně, vše má ale v tuto chvíli ještě jeden problém. Většina elektroaut má nulovou tažnou kapacitu, a tak ani není možné za ně vozík připřáhnout. EP Tender tak už jedná s některými automobilkami o montování montování závěsných zařízení, které by přišlo na dalších 600 Eur (15 500 Kč).
Jde jistě o kuriózní řešení problémů s dojezdem, zástupci firmy však věří v rozmach nové služby. Do roku 2024 chtějí mít na silnicích 60 tisíc zákazníků a 4 150 kolujících přívěsů. S rostoucími schopnostmi sériových elektromobilů evidentně nepočítají.






EP Tender nabízí vozíky pro delší cesty elektromobilem, na rozdíl od minulosti skrývají místo spalovacího motoru další akumulátor
Zdroj: EP Tender
Bleskovky
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
včera
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nejnovější články
VW dal u své novinky lidem možnost vybrat si mezi elektrickým a také spalovacím pohonem. 80 procent vzalo to, co si nepřál
včera
Zakladatel AMG musel nechat 60krát nabourat své nové auto, aby mohl poslat do prodeje pouhých 100 kusů
včera
Poslední šance Saabu na záchranu před krachem přišla už moc pozdě. Vznikla v hrstce kusů, jedna teď může být vaše jako velká rarita
včera
VW i Porsche už tam jsou, Audi je následuje. Za tři roky přišlo o 75 procent svých zisků a míří do ztráty, prodeje dál klesají
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
