Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Francouzi ukázali nové řešení největšího problému elektromobilů, je trochu komické
28.2.2020 | Mirek Mazal
Zaujmout se snaží už pár let, napoprvé ale zkoušeli vyřešit malý dojezd elektrických aut spalovacím motorem na vozíku. Teď stejný vozík osazují bateriemi.
Veškeré zásadní problémy elektrických aut vždy pramenily z jejich akumulátorů. Není problém vyvinout energeticky, prostorově, hmotnostně i jakkoli jinak efektivní motor či motory a obdařit celý pohon elektrického auta možnostmi, o kterých se konvenčním autům ale nezdá. Pokud ale navrch musíte „připlácnout” stovky kilogramů prostorově náročných akumulátorů, které vozu stejně dají jen omezený dojezd a dobíjí se desítky minut i v tom nejlepším případě, autu uškodíte ve všech ohledech.
Dokud zkrátka nebudou vyvinuty docela jiné než dnes používané akumulátory, elektromobily udělají díru do světa leda za cenu vysokých a dlouhodobě neudržitelných dotací. Mnozí se přesto pokouší se současnými bateriemi nějak vyžít a mezi takové patří i francouzská společnost EP Tender, která se zaměřuje hlavně na jejich dojezd.
Pařížská firma se pokouší napravit typickou slabinu bzučících aut pomocí přívěsu s rezervní zásobou energie. Možná už jste o něčem takovém slyšeli, neboť s první verzí tohoto řešení přišla před několika lety. Tehdy projekt počítal s poněkud legračním vozíkem osazeným spalovacím motorem o objemu 600 kubických centimetrů. Třicetikoňový pohon Taty Nano spolu s generátorem prodlužoval dojezd a byl schopen auto dobíjet za jízdy i při parkování. Tato podivnost byla myšlena vážně, nakonec ale jen znamenala předvoj druhé generace svérázného dvoukoláku.
Francouzi nyní vyměnili kombinaci elektromobilu s benzínovým dvouválcem na kouli za duo sad baterií. Novinka znamená stejně tvarovaný vozík, jen uvnitř nebručí spalovací jednotka, ale tiše dřímá dodatečná baterie s kapacitou slušných 60 kWh. Modernizovaná nabídka tak umožňuje připřáhnout jakousi bílou powerbanku na kolech a zbavit se alespoň části strachu z omezeného dojezdu i dlouhého dobíjení.
Protože akumulátory jsou stále drahé, EP Tender nabízí majitelům elektrických aut půjčování nabitých vozíků. Ti by platili poplatek 34 Eur (880 Kč) za pronájem jednoho nabitého přípojného zařízení, které by později jinde vyměnili za jiné a zajistili si tak prakticky neomezený dojezd. Ovšem, za cenu zmíněných 34 Eur za jedno „přibití” a také výměnou za ztrátu části přirozeného jízdního projevu, neboť s těžkým vozíkem za zádí to jistě nebude ono.
Nezní to bůhvíjak elegantně, vše má ale v tuto chvíli ještě jeden problém. Většina elektroaut má nulovou tažnou kapacitu, a tak ani není možné za ně vozík připřáhnout. EP Tender tak už jedná s některými automobilkami o montování montování závěsných zařízení, které by přišlo na dalších 600 Eur (15 500 Kč).
Jde jistě o kuriózní řešení problémů s dojezdem, zástupci firmy však věří v rozmach nové služby. Do roku 2024 chtějí mít na silnicích 60 tisíc zákazníků a 4 150 kolujících přívěsů. S rostoucími schopnostmi sériových elektromobilů evidentně nepočítají.






EP Tender nabízí vozíky pro delší cesty elektromobilem, na rozdíl od minulosti skrývají místo spalovacího motoru další akumulátor
Zdroj: EP Tender
Bleskovky
Cristiano Ronaldo míří do filmu, i se svou sbírkou superaut se objeví v té nejzprofanovanější sérii
včera
Zakázaná reklama Toyoty ukazuje, v jak absurdním světě žijeme. Co takhle nás všechny přestat vodit za ručičku?
20.12.2025
Automobilka začala jako vánoční ozdobu prodávat model auta, které zařízla před začátkem výroby
18.12.2025
Nejnovější články
Elektrický supersport Rimacu je takový propadák, že se nedaří vyprodat ani 40kusovou edici, musí k ní nabízet podíl na řízení firmy
před 2 hodinami
Jaguar oficiálně ukončil výrobu všech aut, je to smutná tečka za jedním dlouhým příběhem
před 3 hodinami
„Pan Zelený” zkrachoval. Leasingovka nabízející jen elektromobily dojela přesně na to, na co dojíždí jejich majitelé
včera
Lada začala prodávat svá auta v jedné z nejnebezpečnějších zemí světa, i to je její náhrada za zakázané evropské trhy
včera
Na míru upravené superauto největšího podvodníka světa hudby se potichu prodalo za pořádný balík
včera
Živá témata na fóru
- Dálniční známka CZ (2021 až aktuálně 2026) 12.22. 08:52 - Truck Daškam
- Lampárna (stěžovatelna) 12.21. 21:40 - Předseda
- BMW Divize 12.21. 21:38 - Předseda
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.21. 15:22 - pavproch
- Volkswagen obecne 12.21. 13:13 - řidičBOB
- Onboard videa 12.21. 13:13 - brnenska.odchytova
- Tesneni pod hlavou 12.20. 18:04 - sprusle183
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 12.19. 15:53 - Truck Daškam
