Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Francouzi ukázali nové řešení největšího problému elektromobilů, je trochu komické
28.2.2020 | Mirek Mazal
Zaujmout se snaží už pár let, napoprvé ale zkoušeli vyřešit malý dojezd elektrických aut spalovacím motorem na vozíku. Teď stejný vozík osazují bateriemi.
Veškeré zásadní problémy elektrických aut vždy pramenily z jejich akumulátorů. Není problém vyvinout energeticky, prostorově, hmotnostně i jakkoli jinak efektivní motor či motory a obdařit celý pohon elektrického auta možnostmi, o kterých se konvenčním autům ale nezdá. Pokud ale navrch musíte „připlácnout” stovky kilogramů prostorově náročných akumulátorů, které vozu stejně dají jen omezený dojezd a dobíjí se desítky minut i v tom nejlepším případě, autu uškodíte ve všech ohledech.
Dokud zkrátka nebudou vyvinuty docela jiné než dnes používané akumulátory, elektromobily udělají díru do světa leda za cenu vysokých a dlouhodobě neudržitelných dotací. Mnozí se přesto pokouší se současnými bateriemi nějak vyžít a mezi takové patří i francouzská společnost EP Tender, která se zaměřuje hlavně na jejich dojezd.
Pařížská firma se pokouší napravit typickou slabinu bzučících aut pomocí přívěsu s rezervní zásobou energie. Možná už jste o něčem takovém slyšeli, neboť s první verzí tohoto řešení přišla před několika lety. Tehdy projekt počítal s poněkud legračním vozíkem osazeným spalovacím motorem o objemu 600 kubických centimetrů. Třicetikoňový pohon Taty Nano spolu s generátorem prodlužoval dojezd a byl schopen auto dobíjet za jízdy i při parkování. Tato podivnost byla myšlena vážně, nakonec ale jen znamenala předvoj druhé generace svérázného dvoukoláku.
Francouzi nyní vyměnili kombinaci elektromobilu s benzínovým dvouválcem na kouli za duo sad baterií. Novinka znamená stejně tvarovaný vozík, jen uvnitř nebručí spalovací jednotka, ale tiše dřímá dodatečná baterie s kapacitou slušných 60 kWh. Modernizovaná nabídka tak umožňuje připřáhnout jakousi bílou powerbanku na kolech a zbavit se alespoň části strachu z omezeného dojezdu i dlouhého dobíjení.
Protože akumulátory jsou stále drahé, EP Tender nabízí majitelům elektrických aut půjčování nabitých vozíků. Ti by platili poplatek 34 Eur (880 Kč) za pronájem jednoho nabitého přípojného zařízení, které by později jinde vyměnili za jiné a zajistili si tak prakticky neomezený dojezd. Ovšem, za cenu zmíněných 34 Eur za jedno „přibití” a také výměnou za ztrátu části přirozeného jízdního projevu, neboť s těžkým vozíkem za zádí to jistě nebude ono.
Nezní to bůhvíjak elegantně, vše má ale v tuto chvíli ještě jeden problém. Většina elektroaut má nulovou tažnou kapacitu, a tak ani není možné za ně vozík připřáhnout. EP Tender tak už jedná s některými automobilkami o montování montování závěsných zařízení, které by přišlo na dalších 600 Eur (15 500 Kč).
Jde jistě o kuriózní řešení problémů s dojezdem, zástupci firmy však věří v rozmach nové služby. Do roku 2024 chtějí mít na silnicích 60 tisíc zákazníků a 4 150 kolujících přívěsů. S rostoucími schopnostmi sériových elektromobilů evidentně nepočítají.






EP Tender nabízí vozíky pro delší cesty elektromobilem, na rozdíl od minulosti skrývají místo spalovacího motoru další akumulátor
Zdroj: EP Tender
Bleskovky
Unikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
před hodinou„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025Prototyp elektrického BMW M3 se ukázal v akci na okruhu. Působí jako rychlá a tichá smrt, právě k té může mít nejblíž
7.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Symbol stupidity moderních aut v USA končí, pravidla vytvářející iluzi efektivity start-stopu se změní
14.5.2025Max Verstappen měl při tajném testu s Ferrari pod falešným jménem stanovit nový rekord okruhu. S nikým se pak nebavil a odjel
14.5.2025Nissan je na tom skutečně zle. Po rekordní ztrátě vyhodí 20 tisíc lidí, zavře 10 továren, zastavil téměř veškerý vývoj
14.5.2025Elektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
14.5.2025Italové odhalili protijed na moderní auta. Má motor V8 bez turba, manuál a dokonce zapalovač s popelníkem
14.5.2025
Živá témata na fóru
- VZKAZY 06.12. 11:33 - Předseda
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.12. 11:25 - Předseda
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 06.12. 10:40 - Stepan
- BMW Divize 06.12. 09:57 - Vrooom
- Politický koutek 06.11. 16:29 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 06.11. 15:19 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.11. 12:35 - řidičBOB
- GTD + STI 06.10. 15:25 - Stepan